تحریم‌ه ای جدید اروپا علیه ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۶ - ۰۲:۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۹۳۴۶۴

اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. اتحادیه اروپا دوشنبه (۱۷ اکتبر) تحریم‌هایی را علیه وزیر ارتباطات ایران، پلیس امنیت اخلاقی و بخش سایبری سپاه پاسداران اعمال کرد. این تحریم‌ها در ادامه حمایت غرب از ناآرامی‌های اخیر در ایران از سوی دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا علیه مقامات و نهادهای ایرانی انجام شده است. دویچه وله گزارش داده است که، اتحادیه اروپا در پی مرگ مهسا امینی، تحریم‌هایی را علیه ۱۵ شخص و چندین نهاد ایرانی اعمال کرد. رویترز نیز به نقل از آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان مدعی شد: ما امروز بسته تحریمی (علیه ایران) را برای مجازات اعمال می‌کنیم. نام افرادی مانند عیسی زارع‌پور، محمد رستمی و حاج احمد میرضایی به عنوان اشخاص تحریم شده آمده است. این در حالی است که در گفت‌وگوهایی که وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات اروپایی داشته، دیدگاه‌های ایران به صورت واضح به آنها توضیح داده شده است و اینکه اگر اروپایی‌ها مبادرت به اعمال تحریم‌های جدید کنند این اقدام آنها غیر سازنده و غیرمنطقی خواهد بود و طبیعتا ایران همانطور که نسبت به رفتارهای سازنده واکنش نشان می‌دهد نسبت به رفتارهای غیرسازنده نیز واکنش متناسب را انجام خواهد داد و در مورد منافع و مصالح ایران به هیچ‌وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. اغلب کشورهایی که در حال حاضر به بهانه موضوع حقوق بشر اقدام به مداخله در امور ایران می‌کند، در موضوع حقوق بشر کشورهایی هستند که اتفاقا مرتکب جرایم عدیده‌ای در حق ملت ایران شده‌اند. نقش مستقیمی در اعمال تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران داشتند. برخی از این کشورها میزبان گروه‌های تروریستی هستند که دست‌شان به خون ملت ایران آغشته است.

   تحریم‌های اخیر کانادا بی‌اررزش است

نشان می‌دهد که طرف‌های مقابل نیز نسبت به ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها پایبند هستند. ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد مطلب منتشر شده در نشریه پولتیکو مبنی بر اینکه نامه‌ای از سوی ایران به برخی از دیپلمات‌ها و کشورهای اروپایی ارسال شده که اگر اتحادیه اروپا علیه ایران اقدام به اعمال تحریم کند ممکن است که ایران روابط خود را با کشورهای اروپایی قطع کند یا این روابط را کاهش دهد، گفت: ما اقدام نشریه پولتیکو را یک شیطنت رسانه‌ای می‌دانیم، این رفتار را غیر رسانه‌ای و غیر سازنده تلقی می‌کنیم. وی ادامه داد: مکاتبات دیپلماتیک بین کشورها دارای منطق و روال مشخصی است که در مناسبت‌های مختلف به صورت طبیعی بین کشورها انجام می‌شود. مکاتبات دیپلماتیک بین کشورها یک عرف رایج است و اگر این موضوع از روال خود خارج شود تبدیل به یک عمل سیاسی غیر سازنده می‌شود و اعتماد لازم را برای تحرکات دیپلماتیک زیر سوال می‌برد و باعث مخدوش شدن روندهای انجام وظایف دیپلماتیک می‌شود. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: بحث تهدید را تایید نمی‌کنیم. همانطور که اشاره کردم مکاتبات دیپلماتیک امری رایج است و در شرایط بحرانی ممکن است این مکاتبات دیپلماتیک بیش از هر زمان دیگری انجام شود و اقدامات غیر حرفه‌ای در روند فعالیت‌های دیپلماتیک ایجاد اخلال می‌کند و باعث ایجاد سوتفاهم می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و عربستان نتایج ملموسی داشته و همچنین اظهارات شب گذشته پادشاه عربستان مبنی بر اینکه ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، گفت: مذاکراتی که بین ایران و عربستان انجام شده مذاکرات مفیدی بوده و اگر مفید نبود تا پنج دور ادامه پیدا نمی‌کرد. کنعانی ادامه داد: در صورتی که توافقات صورت گرفته انجام شود زمینه برای ادامه مذاکرات در سطح مورد نظر دو کشور فراهم می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دور جدید تحریم‌ها از سوی کانادا علیه ایران از جمله اعمال تحریم علیه برخی شخصیت‌های ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران، افزود: اقدام‌های ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست. وی با بیان اینکه دولت کانادا علی رغم شعارهای خود در زمینه حقوق بشر در زمینه عدم رعایت حقوق بشر دارای سابقه بسیار بدی است، اظهار کرد: سابقه سوء حقوق بشری کانادا علیه بومیان این کشور فضاحتی آشکار برای دولت مدعی کانادا در این زمینه است. کنعانی تاکید کرد: تحریم‌های اخیر این کشور تحریم‌های بی‌ارزشی است. به ویژه تحریم‌هایی که علیه نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده است و این اقدامات ناشی از رفتارهای سیاسی و غیر سازنده این کشور علیه ایران است. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر امروز شورای وزیران اتحادیه اروپا اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه ایران کند این مساله چه تاثیری بر روند مذاکرات احیای برجام خواهد داشت، گفت: در گفت‌وگوهایی که آقای امیر عبداللهیان با مقامات اروپایی داشتند دیدگاه‌های ایران به صورت واضح به آنها توضیح داده شده است و اینکه اگر اروپایی‌ها مبادرت به اعمال تحریم‌های جدید کنند این اقدام آنها غیر سازنده و غیرمنطقی خواهد بود و طبیعتا ایران همانطور که نسبت به رفتارهای سازنده واکنش نشان می‌دهد نسبت به رفتارهای غیرسازنده نیز واکنش متناسب را انجام خواهد داد و در مورد منافع و مصالح ایران به هیچ‌وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها مسیر خاص خود را دارد، گفت: در این مذاکرات پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و این مسیر، مسیر دو طرفه است و توافق در یک مسیر دو طرفه حصول پیدا می‌کند و امیدواریم که طرف‌های مقابل نسبت به روند مذاکرات ملتزم باشند و در مسیری حرکت کنند که تلاش‌های انجام شده در این زمینه به نتیجه مطلوب منجر شود. 

 

ارسال نظر