سیاست

۱۴۰۱/۰۷/۲۰ - ۰۲:۲۴:۳۴
کد خبر: ۱۹۳۲۷۲

مدیریت منابع آب از کلیدی‌ترین اولویت‌های کشور است

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب در کشور، اصلاح روش‌های مصرف آب و نیز اصلاح الگوی کشت را از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل کشور دانست و خاطرنشان کرد: همکاری و همگامی مردم برای تحقق این اهداف بسیار مهم است. سید ابراهیم رییسی در دومین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم، با تاکید بر اهمیت حکمرانی در مساله آب، تعیین دقیق نیازها و اولویت‌بندی آنها، سیاست‌گذاری صحیح بر مبنای داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده، اجرای سیاست‌های تعیین شده و نظارت بر حسن اجرای آنها را لازمه این حکمرانی دانست.

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب در کشور و ابراز تاسف از هدر رفت آب به دلیل استفاده غیر منضبط در برخی مناطق، مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت را از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل کشور دانست و خاطرنشان کرد: همکاری و همگامی مردم برای تحقق این اهداف بسیار مهم است. رییسی با اشاره به مدیریت مناسب مصرف برق در تابستان امسال و همراهی خوب مردم و بخش‌های صنعت و کشاورزی، منتقل نشدن مشکل به مردم را از نتایج خوب این مدیریت برشمرد و تاکید کرد، شرط لازم برای جلب همکاری مردم و همراه  کردن آنها، تبیین دقیق مشکلات موجود و ارایه راهکار مناسب به مردم است. وی اصلاح الگوی کشت با ایجاد مشوق‌ها و جذابیت‌ها برای کشاورزان را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اگر عوارض کشت سنتی و فواید اصلاح الگوی کشت برای کشاورزان تبیین شود، حتما از سوی آنان پذیرفته خواهد شد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اهمیت کشاورزی علم‌پایه در اصلاح الگوی کشت، به میدان آوردن موسسات تحقیقی و پژوهشی و همچنین دانشگاه‌های کشاورزی را برای اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و مدیریت منابع آبی ضروری دانست.

وی در ادامه گفت: رشد اقتصادی کشور در گرو سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است و یکی از مولفه‌های اصلی افزایش بهره‌وری، مدیریت آب است. ما می‌توانیم با مصرف بهینه آب، بهره‌وری را افزایش و رشد اقتصادی کشور را ارتقا دهیم.

رییسی تصریح کرد: در این زمینه مراکز پژوهشی و راهبردی راه را برای حرف‌ها و نگاه‌های نو باز کنند و نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه آب را به خوبی به مسوولان و متولیان امر منعکس کنند.

هنر جنگ، ترکیبی از علم و خلاقیت است

امیر سرلشکر موسوی در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، مفهوم هنر جنگ را به عنوان ترکیبی از علم، خلاقیت و حماسه برشمرد. به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در همایش بررسی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت. اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهد نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت و دشمنان انقلاب با انگیزه‌های قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره گذشته و حتی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه ابزارها برای آن بهره می‌گیرند.  وی با بیان اینکه رهزنان فکر، عقیده و آگاهی بسیارند افزود: حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش نمی‌توان شنید. فرمانده کل ارتش با اشاره به علت برگزاری همایش‌های علم و فناوری اظهار کرد: هنر جنگ، ترکیبی از علم، خلاقیت و حماسه است. منظور از علم همان دانش، فناوری و اطلاعات است و منظور از خلاقیت، ابتکار، نوآوری، هوشمندی و میان بر است. وی ادامه داد: منظور از حماسه، شجاعت، فداکاری، ایثار، خطر‌پذیری و از جان گذشتگی رزمندگان است که ترکیب این سه عنصر با هم هنر جنگیدن را به وجود می‌آورد و نبود هرکدام ضریب موفقیت را پایین می‌آورد. وی با بیان اینکه نبود علم اصل ماموریت را دچار نقص می‌کند خاطرنشان کرد: کسی فکر نکند که یک عده، بدون حساب و کتاب، بدون برنامه و طراحی، بدون تعیین تکلیف و وظیفه دقیق راه می‌افتند و می‌روند در جنگ پیروز می‌شوند خیر؛ همه‌چیز حساب و کتاب داشته و برای موفقیت، هر سه عامل لازم است.

امیر سرلشکر موسوی در ادامه با بیان اینکه ناکامی‌های زمان جنگ باید دقیق بررسی شود که کدام عامل نادیده گرفته شده یا سهم آن به خوبی دیده نشده تصریح کرد: نقش علم و فناوری در دفاع مقدس، به دلیل گستردگی آن و وجودش در همه شؤون و عرصه‌های جنگ مغفول مانده است و ما از هر کجای جنگ شروع کنیم، خود را متکی و محصور به علم و فناوری می‌بینیم. فرمانده کل ارتش در این مراسم با اشاره به اینکه علم و دانش به معنای آگاهی، دانستن و وقوف به چیزی که اینجا از آن چیز به نام جنگ یاد می‌شود گفت: وقتی علم و دانش کاربردی شده و روی زمین پیاده می‌شود، مفهوم آن فناوری است و این فناوری منتج به محصول می‌شود که این محصول فناوری یک وقت یک طرح عملیاتی یا یک قطعه پیچیده رادار هواپیما، ناو جنگی یا یک وقت هم یک اسلحه یا خود هواپیما یا ناو است. امیر سرلشکر موسوی با طرح این سوال که کدام یک از اینها در دفاع مقدس نبودند یا اگر نبودند ما باید چه کار می‌کردیم؟ بیان کرد: فراخوان، سازماندهی، تجهیز، آموزش، اعزام، چینش، تقسیم وظایف، مدیریت بر حسن اجرا، هیچکدام بدون علم و دانش و فناوری امکان‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر