اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۰۲:۱۸:۳۰
کد خبر: ۱۹۲۹۳۲

دعوت از ایران و عربستان به گشایش سفارت‌ها

وزیر خارجه عراق در دیدار با وزیر خارجه کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که کشورش ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها دعوت می‌کند. فواد حسین، وزیر خارجه عراق در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با اذعان به اینکه روابط دو کشور بر علقه‌ها و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بنا شده است اعلام آمادگی کرد مناسبات فیمابین شاهد شکوفایی، پیشرفت و گسترش هر چه بیشتر باشد.  فواد حسین همچنین با اشاره به روند مثبت گفت‌وگوهای ایران و عربستان از آمادگی کشورش برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها در بغداد خبر داد. وی خاطرنشان کرد: عراق به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می‌دهد و ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها دعوت می‌کند. امیرعبداللهیان نیز در این دیدار و با توجه به برخی مواضع مداخله‌گرانه مقامات امریکایی در روزهای اخیر، اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند اما از رویکرد مداخله گرانه امریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز در همراهی با آشوب گران و جریانهایی که با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران، بدنبال اجرای پروژه ناامن‌سازی و کشته‌سازی در ایران هستند، به‌شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام‌های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه ارزیابی کرد.

وزرای امور خارجه ایران و عراق در دیدار عصر شنبه در نیویورک همچنین در خصوص راهیپمایی اربعین حسینی، روابط و توافقات همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات یمن، اوکراین، آخرین نتایج گفت‌وگوهای ایران و عربستان در بغداد و همچنین مذاکره رفع تحریم‌ها رایزنی کردند. امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از حسن استقبال و میزبانی دولت و مردم عراق از زوار اربعین حسینی(ع)، از مناسبات راهبردی فیمابین در حوزه‌های مختلف همکاری ابراز رضایت کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ظرفیت‌های عظیمی در روابط و مناسبات دارند و بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور می‌توانند با اتخاذ برنامه‌های عملیاتی وموثرتر، بیش از پیش ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانند.

مجلس منتظر اعلام رسمی پزشکی قانونی

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس، تاکید کرد: خانواده مهسا امینی مطمئن باشند که مجلس بر اساس وظیفه قانونی که دارد با جدیت ابعاد پرونده فوت مهسا را دنبال کرده و واقعیت را به مردم اطلاع‌رسانی خواهد کرد. علی حدادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری ابعاد فوت مهسا امینی در کمیته حقیقت یاب مجلس، بیان کرد: بار دیگر به خانواده مهسا امینی تسلیت می‌گویم. باتوجه به ماموریتی که رییس مجلس به کمیسیون امور داخلی کشور برای پیگیری ابعاد فوت خانم امینی داد، اولویت اصلی ما بر این شد که بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای ابعاد این پرونده مورد بحث و بررسی قرار گیرد. با دعوت از مسوولان فراجا و پزشک قانونی و مجموعه‌های مختلفی که با این پرونده در ارتباط بودند، ابعاد فوت خانم امینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی در ادامه اظهار کرد: ما در بررسی‌های خود جوانب مختلف را لحاظ کردیم. حتی با افراد دیگری که در ون گشت ارشاد حضور داشتند صحبت کردیم. جمع‌بندی فعلی نشان می‌دهد خانم مهسا امینی مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است. نظریه تخصصی پزشکی قانونی در خصوص علت فوت خانم مهسا امینی هنوز اعلام نشده است. ما در مجلس منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی هستیم. نماینده مردم طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از اعلام نظر تخصصی پزشکی قانونی در خصوص علت فوت، کمیته حقیقت یاب مجلس جمع‌بندی نهایی و جامعی خواهد داشت و آن را به استحضار ملت ایران خواهد رساند. خانواده امینی مطمئن باشند که مجلس بر اساس وظیفه قانونی که دارد با جدیت ابعاد این پرونده را دنبال خواهد کرد. مجلس واقعیت را به خانواده امینی و مردم اطلاع خواهد داد. تاکنون بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته خانم امینی مورد هیچ گونه ضرب و شتمی قرار نگرفته است. اما ما منتظر اعلام رسمی علت فوت از سوی پزشکی قانونی هستیم.

احضار سفیران انگلیس و نروژ به وزارت خارجه

در واکنش به فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان لندن نشین علیه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته سفیر انگلیس در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت انگلیس بواسطه میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که در روزهای اخیر تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوبها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به سفیر ابلاغ و تاکید شد این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشورمان تلقی می‌شود. سفیر انگلیس در پاسخ اظهار داشت، مراتب را بلافاصله به لندن گزارش می‌کند. همچنین در واکنش به مواضع مداخله جویانه رییس پارلمان نروژ در قبال تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته سفیر نروژ در تهران توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

 

ارسال نظر