دستور رییسی برای حل مشکل زائران اربعین

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۰۲:۳۶:۳۴
کد خبر: ۱۹۲۴۴۹

رییس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور ضمن دریافت گزارشی از آخرین توافقات وی با مقامات عراقی برای تسهیل سفر زائران اربعین، دستوراتی برای رفع مشکلات موجود در مسیر پیاده‌روی زائرین صادر کرد. سید ابراهیم رییسی در تماس تلفنی با احمد وحیدی وزیر کشور در مرز مهران که روز گذشته به کشور عراق سفر کرده بود، ضمن دریافت گزارشی از گفت‌وگوها و توافقات وزیر کشور با مقامات عراقی در جهت سهولت و تسهیل سفر زائران، آخرین وضعیت و شرایط حمل و نقل زوار اربعین به ویژه شرایط عبور و مرور در مرزهای زمینی را پیگیری کرد. رییسی در همین راستا، با صدور دستوراتی خطاب به مسوولان دولتی، بر خدمات‌رسانی بهتر و رفع مشکلات موجود در مسیر زائران عتبات تاکید کرد.

لابی دوجانبه علیه برجام

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان اینکه امریکایی‌ها تمایل دارند به توافق هسته‌ای با ایران دست یابند گفت: فشارهای لابی اسراییل زیاد شده، لابی عرب هم کار خود را انجام می‌دهد، در واقع لابی ترکیبی اعراب و اسراییل در این مساله فعال است و کار می‌کنند.  عبدالرضا فرجی‌راد در ارزیابی خود از روند مذاکرات هسته‌ای و دلایلی که در به نتیجه رسیدن تاثیرگذار هستند؟ گفت: به انتخابات امریکا نزدیک می‌شویم با توجه به پاسخی که ایران به امریکا داده، آنها احساس می‌کنند چند دور دیگر رفت و برگشت نیاز دارد، شاید رفت و برگشت‌ها نسبتا طولانی‌تر از قبل باشد. وی با بیان اینکه تا زمان انتخابات تیم دموکرات امریکا نمی‌توانند از این توافق بهره ببرند، گفت: به تدریج امریکایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که اگر تا 10 روز دیگر اگر به نتیجه نرسیدند، گفت‌وگوها را به بعد از انتخابات موکول کنند اما از سوی دیگر فشارهای لابی اسراییل زیاد شده ضمن اینکه لابی عرب هم کار خود را انجام می‌دهد، در واقع لابی ترکیبی اعراب و اسراییل در این مساله کار می‌کنند.  این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: حتی به آژانس نامه نوشتند تا نظرش را تغییر ندهد و حتی مباحث پرونده پادمانی مطرح شد، اینها موضوعی است که اکنون امریکایی‌ها با آن درگیر هستند. به نظر می‌رسد اگر نتوانیم تا یکی دو هفته دیگر به نتیجه برسیم، توافق عقب می‌افتد.  سفیر سابق کشورمان در نروژ افزود: این احتمال هم وجود دارد که مذاکراتی غیرعلنی در حال انجام باشد، ضمن اینکه احتمالش ضعیف است که تا دو هفته دیگر نتیجه‌ای به دست‌ آید.  وی خاطرنشان کرد: اکنون به نفع امریکا نیست با توجه به انتخاباتی که دارند این مساله به تعویق بیفتد. توافق می‌توانست امتیازی برای دموکرات‌ها در انتخابات باشد. امریکایی‌ها تمایل دارند به توافق هسته‌ای با ایران دست یابند. برای ایران هم همین طور است با توجه به اینکه قیمت نفت بالاست باید بتوانیم صادراتمان را افزایش دهیم با توجه به اینکه به زمستان نزدیک می‌شویم اروپا امید داشته تا در پاییز از ایران نفت خریداری کند. فرجی‌راد ادامه داد: اگر امریکایی‌ها به نتیجه نرسند کنگره و سنا را از دست می‌دهند و طبیعتا ناامیدی بر آنها غلبه می‌کند و مخالفان بایدن فشار بیشتری می‌آورند. از سوی دیگر کمتر از دو سال به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا مانده و دموکرات‌ها سعی می‌کنند تا حدودی انعطاف نشان دهند تا از مزایای توافق بهره ببرند.  این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین اظهار کرد: تندروهای امریکا و اسراییلی به دنبال این هستند که مساله حل نشود و با هجمه‌ای که آورده‌اند به نظرم تیم بایدن عقب نشست در حالی که در ابتدا تمایل داشتند تا مسائل را حل کنند اما با فشارهایی که آوردند امریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که خیلی عجله نکنند.

دولت امید را به مردم برگرداند

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: اربعین سمبل و نماد شهید و مرگ مستکبر است‌. آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با اشاره به اربعین حسینی(ع) گفت: مساله اربعین بار اخلاقی و عرفانی دارد که به برکت اربعین امام حسین(ع) در تریبون‌های عمومی ما قابل طرح است. اگر کسی ۴۰ شبانه روز، زندگی‌اش الهی و بر محور رضای خدا باشد، خدا چشمه‌های حکمت را از دل او می‌جوشاند. اگر ۴۰ روز انقلابی واقعی بودید و ۴۰ روز شب و روز زیر پرچم امامت و ولایت نفس کشیدید، بعد از ۴۰ روز شما خودتان چشمه می‌شوید و هرجا بروید آنجا را آباد می‌کنید و شما پیام رسان شهید می‌شوید و رنگ کربلا و عاشورا می‌گیرید. امام جمعه موقت تهران گفت: مراسم اربعین مانور عظیم انتظار و یک هیات بین‌المللی و اجتماع بزرگ ضد استکبار است که جمع این خانواده بزرگ عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت تداعی یک خانواده را می‌کند. صدیقی در خطبه‌های دوم نماز جمعه ضمن دعوت همه به تقوا گفت: آدم پاک در دنیا احساس امنیت می‌کند و نگرانی ندارد اما انسان گناهکار که خیانت می‌کند نگران است که لو برود. گناه مایه ناامنی است و طاعت خدا مایه امنیت و آرامش است‌. وی در ارتباط با خدمات دولت سیزدهم گفت: یکی از مهم‌ترین برکاتی که خدا به این دولت عنایت کرده این است که امید و اعتماد را به مردم ما برگردانده است و مردم ما که با انصاف و مومن و باغیرت هستند می‌بینند که رییس‌جمهور با مجموعه وزرایش، جهادی و کاری و مردمی است و در میدان و با مردم بودن اولین قدم دلگرمی مردم است و مردم می‌بینند این دولت کم نمی‌گذارد و با صداقت کار می‌کند. هیچ کسی هیچ حاشیه‌ای از این دولت سراغ ندارد و پاکی و تلاش دارد و رییس‌جمهور هم عاشق خدمت است و تشنه قدرت نیست. وی افزود: دولت در جاهایی که باید حضور داشته باشد در سیل و زلزله و ... پیام نداده و در صحنه حاضر بوده است‌. رقابت منفی با قوای دیگر ندارد و خودش را خدمتگزار مردم می‌داند و جزیره‌ای عمل نمی‌کند و با سایر قوا جلسات مشترک دارند و تظاهر ندارند.

 

ارسال نظر