سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۰۴:۰۱:۲۰
کد خبر: ۱۹۱۹۸۲

ضریب جینی خانوارهای ایرانی  در سال ١٤٠٠ به ٠.٣٩ کاهش یافت

بهبود توزیع  درآمد خانوارهای کشور با کاهش ضریب جینی

گروه اقتصاد ایران | طبق اعلام مرکز آمار، در سال ۱۴۰۰ ضریب جینی خانوار‌های کل کشور ۰.۳۹۳۸ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۸ کاهش نشان می‌دهد.

همچنین ضریب جینی خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب ۰.۳۷۵۷ و ۰.۳۵۹۴ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۰۷۸ و ۰.۰۰۰۴ افزایش نشان می‌­دهد. گزارش جدید مرکز آمار بیانگر آن است که در سال ۱۴۰۰ ضریب جینی خانوار‌های کل کشور ۰.۳۹۳۸ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۰۶۸ کاهش یافته است.

ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که برای سنجش نابرابری درآمدی و مطلوبیت توزیع درآمد از آن استفاده می‌شود. این ضریب هرچه به صفر نزدیک‌تر باشد نابرابری درآمدی کمتر و هرچه به یک نزدیک‌تر باشد وضعیت توزیع درآمد در جامعه نامطلوب‌تر است.

در ادامه مشروح گزارش مرکز آمار از وضعیت ضریب جینی در کشور را می‌خوانید.

سال ۱۴۰۰- کل کشور: 

سهم بیست درصد کم ­هزینه ­ترین و پرهزینه­‌ترین جمعیت به ترتیب ۵,۸۸ و ۴۶.۷۰ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه ­ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه ­ترین به ترتیب ١٣، ٤٦، ٧.٩٤ و ٤.٢٤ است. شاخص پالما به ١.٨٧ و شاخص تیل به ۰.۲۶۰۲ رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۳۱۲ است.

سال ۱۴۰۰– مناطق شهری: 

سهم بیست درصد کم هزینه ­ترین و پرهزینه ­ترین جمعیت به ترتیب ٦، ٤٦ و ٤٥.٣٤ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ١١، ٥٤، ۷.۰۲ و ٣.٩١ است. شاخص پالما ۱.۷۰ و شاخص تیل ۰.٢٣٦٤ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۱۰۰ است.

سال ۱۴۰۰– مناطق روستایی: 

سهم بیست درصد کم هزینه ­ترین و پرهزینه ­ترین جمعیت به ترتیب ٦، ٧٤ و ٤٣.٩٦ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه ­ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌­ترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب ۱۰.۷۶، ٦.٥٢ و ٣.٦٤ است.

شاخص پالما ١، ٥٧ و شاخص تیل در ۰.٢١٦٤ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.١٩٤٢ است.

در سال ۱۴۰۰ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان­ کرمان (۰,٢٧٢٩) و بالاترین ضریب جینی در استان­ سیستان و بلوچستان (۰.٤٩٢٩) مشاهده می‌­شود.

همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان­ بوشهر (۰,٢٥٩٣) و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان­ خراسان جنوبی (۰.٣٦٣٣) است.

خاطر‌نشان می‌­سازد که گزارش مبسوط توزیع درآمد در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir قابل دسترسی است.

 

پیش‌بینی وصول ۲۰۳ هزار میلیارد ریال با اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت

رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه عملیات صدور برگ اجرایی برای مشمولان مالیات بر خودروهای گران‌قیمت در سال ۱۴۰۰ در حال انجام است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از محل اخذ مالیات خودروهای گران‌قیمت، مبلغی معادل ۲۰۳ هزار میلیارد ریال وصول شود. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، داوود منظور با اشاره به اینکه مالیات بر خودروهای گران‌قیمت، از جمله پایه‌های جدید مالیاتی به شمار می‎رود که هم‌اکنون در کشور در حال اجراست، گفت: دولت سیزدهم در اجرای تکلیف مقرر در بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور و باهدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و تنظیم‌گری در بازار خودرو، آیین‌نامه اجرایی اخذ مالیات از خودروهای لوکس را تصویب و به سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ کرد. رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه به آثار مثبت اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش فرارهای مالیاتی، افزایش عدالت مالیاتی، نظم‌بخشی به اقتصاد و غلبه بر سوداگری در بازار خودرو از جمله آثار مثبت اجرای این پایه جدید مالیاتی محسوب می‌شود. منظور در خصوص مشمولان مالیات خودروهای گران‌قیمت نیز گفت: تمامی افرادی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین باارزش تعیین شده در قانون بودجه بوده‌اند، مشمول مالیات خودروهای گران‌قیمت هستند.وی افزود: اشخاص حقوقی غیردولتی به ازاء هر خودروی باارزش روز بالاتر از ده میلیارد ریال و اشخاص حقیقی نیز درصورتی‌که مجموع ارزش روز خودروهای خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل آنها بالاتر از ده میلیارد ریال باشد، مشمول پرداخت این مالیات هستند؛ البته ارزش روز خودرو در ابتدای سال ۱۴۰۰ مدنظر است. رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: مالکان خودروهای مشمول مالیات مذکور، نیازی به مراجعه به ادارات مالیاتی جهت پرداخت مالیات ندارند. این اشخاص می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir وضعیت مشمولیت خودروهای خود را مشاهده و از میزان مالیات متعلقه و چگونگی پرداخت آن مطلع شده و مالیات را نیز از طریق این سامانه پرداخت کنند.

 

ارسال نظر