سیاست

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۰۳:۲۲:۵۹
کد خبر: ۱۹۱۸۲۳

چرخه سوخت هسته‌ای قدرت‌ساز است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم مدارس انرژی اتمی خود را که هر ساله سهمی در المپیادی‌ها نیز داشته‌اند؛ در شهرهایی که در آنها تأسیسات وجود دارد از مقطع دبستان گسترش دهیم. محمد اسلامی در سی و ششمین اجلاس سالانه روسای آموزش و پرورش، گفت: ریشه اتم در آموزش و پرورش است و اگر سنگ بنای دانایی در مدرسه گذاشته نشود، توانایی ایجاد نمی‌شود. اتم و شکافتن هسته اوج دانایی است که خدای متعال باید توفیق آن را دهد. وی با اشاره به اینکه، باید بتوانیم این انشای تاریخی را از ذهن خود و بچه‌ها دور کنیم که «علم بهتر است یا ثروت»؟، گفت: علم همان ثروت است و آن مهارتی که علم را به ثروت تبدیل می‌کند در خانه و مدرسه متولد می‌شود. اسلامی در ادامه گفت: نیرویی که مدرک دکترا و کارشناسی ارشد دارد، اما بیکار است، معنا ندارد چرا که این تحصیلات برای کارآفرینی است. چه مسیری را رفته‌ایم که این حاصل شده است؟ در حال حاضر همه انتظار دارند اشتغال آنها دولتی باشد و استخدام شوند. در حال حاضر این ذهنیت نیروی انسانی ما شده است. رییس سازمان انرژی اتمی معتقد است که فرآیند تبدیل علم و دانش به فناوری، فناوری به صنعت و ثروت و نهایتا تاثیرگذاری در جامعه یک مهارت چند لایه ترکیبی است که در تعامل مدرسه و خانواده باید رخ دهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با یادآوری رونمایی سند توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی در۲۰ فروردین سال جاری، گفت: مطابق با این سند در حوزه نیروگاهی در این بازه زمانی یعنی برنامه بیست ساله باید حداقل ۲۰ هزار نیروی متخصص تربیت کنیم. ما در این سند، تاثیر‌گذاری انرژی اتمی در بخش‌های مختلف زندگی مردم را تعریف کرده‌ایم. اسلامی چرخه سوخت هسته‌ای را یک چرخه قدرت ساز دانست و با بیان اینکه انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، خاطرنشان کرد که بمب را می‌گویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم. ما در بخش مولکولی روی آب سنگین کار می‌کنیم و امسال توانستیم خط تولید قطره غربالگری نوزاد از آب سنگین را راه‌اندازی کنیم. قبل انقلاب نیز با ورود به حوزه فناوری‌های نوین و نوظهور به دلیل آنکه قدرت ساز است مخالف بودند. جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۲ درصد ظرفیت اتمی جهان را در اختیار دارد، اما ۲۵ درصد بازرسی جهان را در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و برجام را با تخریب و زیر سوال بردن زیر ساخت هسته‌ای شروع کردند.

توسعه قدرت نظامی و دفاعی استمرار یابد

رییس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی روز صنعت دفاعی کشور را به وزیر دفاع تبریک گفت. متن پیام سرلشکر پاسدار محمد باقری به شرح زیر است: 

فرارسیدن ۳۱ مرداد ماه «روز صنعت دفاعی کشور» را به دانشمندان، متخصصان، دست اندرکاران و فعالان حوزه صنایع دفاعی افتخارآفرین و تاریخ‌ساز ایران اسلامی به ویژه جنابعالی و آحاد مدیران و کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تبریک عرض می‌نمایم. خدای بزرگ را شاکریم در پرتو الطاف و عنایات بیکرانه‌اش تحت تدابیر و منویات امامین انقلاب اسلامی و توشه‌گیری هوشمندانه از تجارب ارزشمند تاریخی، طی ۴۳ سال گذشته صنعت دفاعی کاملاً وابسته کشور که تحت راهبردها و سیاست‌های شوم رژیم منحوس پهلوی و سلطه و مدیریت شیطانی هزاران مستشار امریکایی، برای نیروهای مسلح و دلسوزان واقعی کشور مایه خفت و حقارت بود؛ با عزم و اراده انقلابی و معجزه گون تربیت یافتگان مکتب انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و شکوفایی استعدادهای خلاق و مولد داخلی، امروز در ترازی از پیشرفت، توسعه و اقتدار قرار دارد که جهانیان را متعجب و حیرت زده، تماشاگر عظمت و درخشش خود ساخته است.

رشد، تعالی و بالندگی ظرفیت‌ها و داشته‌های عرصه دفاعی کشور آن هم در شرایط تهدید، تحریم و فشارهای حداکثری جبهه استکبار و دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به سطحی از دانایی و توانایی رسیده است که دستاوردها و توانمندی‌های پرشمار و شکوهمند که سامانه‌های مدرن، هوشمند و کارآمد نظامی آزموده شده در عرصه‌های زمینی، دریایی، هوایی، فضایی، موشکی، پهپادی و سایبری نماد آن به شمار می‌رود، توانسته است مولفه‌های قدرت و اقتدار ملی ایران عزیز را ارتقاء و با تحکیم قدرت بازدارندگی کشور نه تنها دشمنان را از هرگونه کژ اندیشی و خطای محاسباتی نسبت به ایران و ایرانی برحذر دارد، بلکه قدرت‌های برتر و معتبر جهانی را خواهان بهره مندی از دستاوردهای صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران سازد.

بی‌شک افزایش سطح تهدیدات و مخاطرات آینده اقتضا می‌کند روندها و فرآیندهای خودکفایی همه‌جانبه و توسعه قدرت نظامی و دفاعی کشور با رویکرد و مدیریت جهادی و انقلابی و بومی‌سازی فناوری‌ها با بهره‌گیری از سرمایه انسانی شگفتی‌ساز کشور در مجموعه نیروهای مسلح ونیز جوانان مومن و با انگیزه فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان استمرار یابد و با پویا‌سازی بیشتر دیپلماسی دفاعی کشور از هرگونه ایستایی، توقف و عقب ماندگی نسبت به فناوری‌های نوین و نوظهور در حوزه دفاعی و نظامی هوشیارانه پیشگیری و دکترین و راهبردهای دفاعی و امنیتی ایران اسلامی برای تضمین اهداف، منافع و مصالح ملی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران راهبری و پیگیری شود. با تأکید نسبت به نقش محوری «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» در این مسیر خطیر و گرامیداشت یاد، نام، خاطره و آرمان‌های بلند شهدای عرصه صنعت دفاعی کشور به ویژه شهیدان چمران، نامجو، فکوری و همچنین دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید دکتر محسن فخری‌زاده، دوام توفیق جنابعالی و عموم مسوولان، متخصصین و کارکنان خدوم و متعهد وزارت دفاع و دیگر نقش‌آفرینان این عرصه در نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران، با نصب العین قرار دادن منویات و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و فرماندهی معززکل قوا امام خامنه‌ای (مدظله العالی) را از درگاه خدای قادر متعال طلب می‌کنم.

 

ارسال نظر