اقتصادکلان

۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۰۴:۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۹۱۷۶۰

زمینه‌های لازم  برای نظام کارآمد مالیاتی

هدآیت‌الله خادمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس با بیان اینکه مالیات یک منبع مهم و پایدار درآمدی برای دولت محسوب می‌شود، اظهار داشت: سیستم مالیاتی کشور تا به امروز توانسته درآمد خوبی را برای کشور ایجاد کند و دولت به وسیله مالیات توانسته امورات کشور را تاحدودی بگذراند، زیرا دولت درآمدهای خوبی از طریق مالیات به دست آورده و نسبت به حل بخشی از مشکلات کشور موفق ظاهر شده است.

وی با تأکید بر اینکه سیستم مالیات‌ستانی کشور با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است، افزود: اقتصادی که قرارا ست از دل آن مالیات خارج شود، باید پویا و شفاف باشد، تولید در آن به خوبی انجام شود، صادرات داشته باشد و نیز رقابت به معنای واقعی انجام شود. از سوی دیگر در این سیستم اقتصادی باید واردات حساب و کتاب داشته باشد و سیاست‌گذاران بتوانند برای افراد جامعه به خوبی اشتغال و درآمد ایجاد کنند، چون بدون درآمد که نمی‌شود مالیات پرداخت کرد یا شرکت‌های بدون فروش داخلی و خارجی محصولات نمی‌توانند مالیات پرداخت کنند، لذا همه این عوامل به نظام مالیات‌ستانی در کشور کمک خواهد کرد که اگر تک‌تک اینها رعایت شود، می‌توان انتظار نظام مالیاتی پویا و کارآمد را داشت. کارشناس اقتصادی با تأکید بر این مطلب که باید در کنار رونق کسب و کار به منظور افزایش توان مالیات‌دهندگان، بر ابزارها و روش‌های نوین برای مالیات‌ستانی تأکید کرد و در همین رابطه گفت: کشورهای توسعه‌یافته نظام مالیات‌ستانی خود را به‌روز کرده‌اند و به واسطه این به‌روزرسانی موفق شده مشکلاتشان را حل کنند. خادمی ادامه داد: فراهم آوردن بسترهای لازم برای مالیات‌ستانی آنلاین یک اقدام و مهم ضروری به شمار می‌رود و اگر این اقدام مهم صورت پذیرد قطعاً درآمدهای دولت از سهم مالیات افزایش پیدا خواهد کرد و رضایت مالیات‌دهندگان هم رفع می‌شود، به عبارت دیگر حوزه مالیات یک حوزه دو طرفه محسوب می‌شود و دولت براساس اطلاعاتی که مالیات‌دهندگان ارایه می‌دهند مالیات خود را دریافت می‌‎کنند. وی سامانه مؤدیان را ابزاری مهم و کارآمد برای شفاف‌سازی نظام مالیاتی کشور عنوان کرد و در همین رابطه گفت: نظام مالیاتی کشور نیازمند شفافیت و عدالت است و عدم عدالت در دریافت مالیات ممکن است شرایط را پیچیده‌تر کند، لذا به باور من این سامانه می‌تواند به شفافیت نظام مالیات‌ستانی و جامعیت اطلاعات سازمان امور مالیاتی کمک فراوان کند تا مبادا بیش از آنچه که حق یک نفر است، مالیات ستانده شود. این نماینده سابق مجلس معتقد است که سامانه مؤدیان به تسهیل و کاهش هزینه دریافت مالیات کمک خواهد کرد و از سوی دیگر به تعامل سازنده مالیات‌دهندگان با دولت و سازمان امور مالیاتی کمک فراوانی خواهد کرد. خادمی تأکید کرد: نمی‌شود که یک واحد تولیدی وقتی فعال است و درآمد دارد، مالیات پرداخت نکند یا مالیاتش را کمتر از آنچه که حقش است پرداخت، قطعاً این رفتار به نظام عادلانه مالیاتی و مالیات‌ستانی ضربه وارد خواهد کرد. سامانه مؤدیان هم درآمد تولیدکنندگان و مالیات‌دهندگان و فعالان صنفی را شفاف می‌کند و هم نظام مالیات‌ستانی را عادلانه خواهد کرد. به گفته وی، اکنون مهم‌ترین موضوع در نظام مالیاتی کشور، نوع نظارت است که با سامانه مؤدیان ابزارهای مشابه آن می‌توان نظارت را تقویت کرد. کارشناس اقتصادی تأکید کرد: پرداخت مالیات یک امر مهم و ضروری است و در همه کشورها انجام می‌شود و به همین دلیل دولت‌ها برای اینکه خللی در دریافت مالیات وجود نیاید و به صورت عادلانه انجام شود، سیستم‌ها و ابزارهای مفیدی را به منظور نظارت و شفاف‌سازی مستقر کرده‌اند که در ایران هم اگر سامانه مؤدیان به درستی کار کند، می‌تواند به شفافیت و نظارت منجر شود.

سامانه جدید برای معترضان یارانه

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره قابلیت‌های سامانه جدید درخواست از طریق کارت‌های بانکی خانوار، اطلاعات خودرو و درآمد، اعلام کرد: هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانند ضمن مشاهده نتایج، درخواست بررسی مجدد اطلاعات هرکدام از زیربخش‌ها را ثبت کنند. در سامانه جدید «حمایت» که با نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir فعال است، سرپرست هر خانوار می‌تواند دهک اقتصادی خانوار و توضیحات در خصوص علت دریافت یا عدم دریافت یارانه را به همراه اسامی اعضای خانوار خود مشاهده کند؛ . براساس این گزارش، همچنین امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به‌صورت تفکیک شده ثبت کنند. از دیگر امکانات این سامانه ارایه توضیحات شفاف و تکمیلی در مراحل مختلف در خصوص ماخذ داده‌ها و علت ایرادات احتمالی از دید کاربر، پیش‌بینی امکان ثبت وضعیت‌های خاص نظیر بیماران خاص یا معلولان گرامی در بخش ثبت درخواست بررسی است، البته استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم شخصی و محرمانه ماندن اطلاعات کاربران نیز به‌طور کامل رعایت شده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در ادامه این اطلاعیه از هموطنانی که قبلاً درخواست بررسی مجدد دهک‌بندی خانوار خود را ثبت کرده‌اند، دعوت کرده است تا برای مشاهده نتایج بررسی‌ها بر اساس اطلاعات به‌روزرسانی شده شناسنامه اقتصادی خانوار به نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: برای خدمت‌رسانی بهتر، سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روزهای زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روزهای فرد می‌توانند به این وبگاه مراجعه کنند.

 

ارسال نظر