اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۰۳:۰۶:۲۲
کد خبر: ۱۹۰۹۶۶

تازه‌ترین آمار متقاضیان یارانه دستمزد

تازه‌ترین نتایج عملکرد طرح یارانه دستمزد حاکی از آن است که تا پایان تیرماه ۳۸ هزار و ۹۸۰ نفر متقاضی یارانه دستمزد بوده‌اند و استان‌های خوزستان و مازندران بیشترین تعداد افراد ثبت نام کننده را به خود اختصاص داده‌اند. طرح یارانه دستمزد از جمله طرح‌های موثر وزارت کار در حوزه اشتغال به شمار می‌رود که بر اساس آن در صورت جذب نیروی کار شغل اولی در واحدهای اقتصادی توسط کارفرمایان ۳۰ درصد مبلغ دستمزد نیروی کار به شکل یارانه از طرف دولت به مدت یک سال به کارفرمایان پرداخت می‌شود. با توجه به افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۱، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال جاری رقمی معادل یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان است. طرح یارانه دستمزد با هدف کاهش هزینه‌های به‌کارگماری نیروی کار جدید برای کارفرمایان و به منظور پایداری تولید، حفظ اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی و حمایت از بنگاه‌های خصوصی و تعاونی در کشور به اجرا درآمده و مناطق کم برخوردار از اشتغال و بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در اولویت اجرای این طرح قرار دارند. شغل اولی‌ها، فارغ التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار در مناطق محروم و کم برخوردار از اشتغال و همچنین بنگاه‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم برخوردار، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند. مطابق تازه‌ترین گزارش عملکرد طرح یارانه دستمزد، تا پایان تیرماه امسال، ۳۸ هزار و ۹۸۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار و ۱۷۴ نفر موفق به انعقاد قرارداد کار شده‌اند. به موجب این گزارش به تعداد داوطلبان اندکی افزوده شده است. همچنین ۶۸۰۷ کارفرما در این طرح مشارکت داشتند و بیشترین استقبال کارفرمایان متعلق به استان‌های خوزستان، کرمانشاه و مازندران بوده است. در بین استان‌های کشور، خوزستان و مازندران بیشترین تعداد ثبت نام و قرارداد منعقده را به خود اختصاص داده‌اند. شرایط بهره مندی از مزایای طرح یارانه دستمزد به این نحو است که داوطلبان و جویندگان کار باید مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر داشته باشند و سن آنها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد؛ شرط سنی برای زنان سرپرست خانوار جوینده کار هم تا سقف ۴۵ سال اعلام شده است. متقاضیان و کارفرمایان برای بهره مندی از مزایای این طرح و دریافت یارانه دستمزد می‌توانند به سامانه https: //pyd.mcls.gov.ir وزارت کار مراجعه و ثبت نام کنند.

خودروهای لوکس چه قدر مالیات دادند؟

براساس عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری، معادل ۳۴.۴ میلیارد تومان مالیات از انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت گرفته شده است. بر اساس قانون بودجه، مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در ابتدای سال ۱۴۰۰ مالک خودروی مزبور بوده‌اند، به شرح زیر مشمول مالیات شدند: 

۱) اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی با ارزش روز بالاتر از یک میلیارد تومان.

۲) اشخاص حقیقی که مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال تحت تکفل خود بالای یک میلیارد تومان باشد. 

در این بین، نرخ مالیات سالانه مجموع ارزش روز انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین نیز به شرح زیر تعیین شد: 

۱_ تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد 

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد 

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

در این زمینه، بررسی عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور در سه ماهه ابتدایی سالجاری نشان می‌دهد که معادل ۳۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مالیات از انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گران قیمت گرفته شده است. البته، مالیات خودروهای لوکس برای امسال نیز لازم‌الاجراست و طبق گفته مدیر کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی خودروهای لوکس برای ابتدای امسال شناسایی شده‌اند و ناجا باید اطلاعات آنها را به سازمان امور مالیاتی بدهد.

تاکید بر رعایت سقف بودجه در مجلس

اعضای کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام مواردی از سیاست‌های کلی پیشنهادی برنامه هفتم توسعه در خصوص اصلاح ساختار بودجه را بررسی کردند. در جلسه کمیسیون مشترک که به ریاست محمدباقر ذوالقدر و با حضور برخی اعضای مجمع و نمایندگانی از دولت و مجلس برگزار شد، اعضای کمیسیون مشترک مواد دیگری از سیاست‌های کلی برنامه هفتم در خصوص اصلاح ساختار بودجه را برای ارایه به صحن مجمع مورد بررسی قرار دادند. در این جلسه اعضای کمیسیون مشترک بر استقلال بودجه دولت از عواید حاصل از صادرات نفت تاکید و مقرر کردند که «تامین هزینه‌های دولت صرفاً از محل درآمدهای عمومی باشد» و «عواید حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات و سایر دارایی‌های سرمایه‌ای به تامین طرح‌های زیرساختی ملی اختصاص یابد.» اعضای کمیسیون در این جلسه همچنین مقرر کردند که «لوایح بودجه سالیانه باید منطبق با سیاست‌های کلی و در اجرای برنامه پنج ساله تنظیم و تصویب شود. رسیدگی در مجلس با رعایت اهداف و حفظ ساختار کلی و انسجام لایحه در سقف لایحه دولت صورت گیرد.» و همچنین «تعیین سهم درصد در بودجه» ممنوع است. در این جلسه پرویز داودی، سید مرتضی نبوی، محمدی عراقی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، مجید انصاری، صادق واعظ‌زاده، سید مصطفی میرسلیم، داود دانش جعفری و آقازاده از اعضای مجمع دیدگاه‌های خود را درباره برنامه هفتم توسعه بیان کردند و ادامه بحث و بررسی درباره سایر بندهای سیاست‌های کلی برنامه هفتم به جلسه بعد کمیسیون مشترک موکول شد.

 

ارسال نظر