سیاست

۱۴۰۱/۰۴/۲۹ - ۰۳:۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۸۸۹

حکم حمید نوری را نمی‌پذیریم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حکم صادره علیه حمید نوری ناعادلانه است و ما آن را نمی‌پذیریم. وی در ادامه درباره صدور حکم صادره (حبس ابد) علیه حمید نوری گفت: پرونده غیر حقوقی و مخدوش بوده است. حکم صادره با توجه به اینکه مراحل دادرسی منطبق با موازین قانونی نبوده یک رسوایی است و محل اعتراض شدید است. متهم از حقوق اولیه دادرسی و شهروندی محروم بوده است و منطبق با مقررات داخلی و کنوانسیون بین‌المللی نیست. وجدان جامعه بین‌المللی این مورد را نخواهد پذیرفت. سخنگوی قوه قضاییه افزود: صدور حکم ناعادلانه علیه تبعه ایرانی ناظر بر تمامیت اتباع کشور است و ما آن را نمی‌پذیریم و دولت سوئد تحت فضاسازی گروهک تروریستی منافقین رای صادر کرده است. وی افزود: آقای نوری حق داشتن وکیل را نداشته است. مطالعه کیفرخواست حق اولیه برای هر متهمی است که آن را آقای نوری نداشته است. هزار روز انفرادی بوده است و اجازه ملاقات به او با خانواده‌اش ندادند و دور از انصاف است. ۷۰ روز از آخرین جلسه دادگاه گذشت و هنوز محدودیت‌های قبلی ادامه دارد. سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه اعلام می‌کند که از اقدامات قاطع دولت در مقابله با سلب حقوق شهروندی آقای نوری حمایت می‌کند. بررسی پرونده آقای نوری در دادگاه سوئد کاملا غیر حقوقی بوده است. فشار روحی، روانی و جسمی به آقای نوری وارد بوده است و این فشارها استمرار دارد. تصور کنید و این فرد هنوز در مظان اتهام است و محکوم هم نشده است و صلاحیت دادگاه سوئدی نسبت به رسیدگی به این پرونده محل خدشه است. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ در خصوص آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام او چیست؟ گفت: برای این فرد در سال ۸۹ دادنامه‌ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود که اتهام این فرد در پرونده مورد بحث اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی بوده و به ۵ سال حبس محکوم شده بود و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم یکسال حبس گرفته بود که در مجموع ۶ سال حبس داشت. این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است و بر این اساس، در ۲۰ تیر ماه سال جاری برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است. وی در پاسخ به سوالی درباره علت بازداشت مصطفی تاج‌زاده گفت: رسیدگی به پرونده آقای تاج‌زاده در دستگاه قضایی مطابق موازین قانونی بوده و اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده است و براساس رسیدگی‌ها، برای او در ۱۷ تیرماه سال جاری قرار تامین از نوع بازداشت موقت صادر شده و الان در بازداشتگاه اوین است. ستایشی افزود: اتهام و محل حبس آقای تاج‌زاده مشخص است و جای ابهامی نیست. ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه با توجه به پذیرش اعاده دادرسی اکبر طبری برای رسیدگی به دو اتهام او، این پرونده در چه وضعیتی است؟ آیا رسیدگی آغاز شده و مانند دادگاه قبلی علنی است یا خیر؟ گفت: پرونده در دو اتهامی که اشاره کردید و مورد اعاده قرار گرفت نه بقیه محکومیت‌ها، به شعبه هم عرض کیفری ارجاع شده و جلسات رسیدگی به این تقاضای اعاده دادرسی به زودی آغاز می‌شود. در مورد اینکه دادگاه علنی باشد یا خیر هم باید گفت اصل بر علنی بودن محاکم است مگر به تشخیص قاضی. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص انتقال زندان مشهد به خارج از شهر گفت: از ۲۰ سال قبل بحث انتقال زندان مشهد کلید خورده است و مورد پیگیری مجدانه همکاران ما در اداره کل زندان‌ها بوده است. به لحاظ اینکه زمین مناسب اختصاص داده نشده بود، موضوع معوق شد. با پیگیری‌های صورت گرفته، زمینی اختصاص یافت. این زندان برای ۱۰ هزار نفر 

پیش بینی شده و در سی و سه کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. این زمین از ۴ دهه قبل معارضین و شکایت‌هایی داشت. معارضین پذیرفتند که به صورت رایگان این زمین‌های مورد ادعا را برای احداث زندان تحویل بدهند. ستایشی درباره مساله عفاف و حجاب گفت: مطالبه مردم مسلمان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، رعایت حجاب است و این موضوع پشتوانه دارد؛ مقررات موضوعه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.

امیدوار به اوج‌گیری رابطه ایران و روسیه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکرات آستانه الگویی برای سایر موضوعات دیگر است، گفت: امیدواریم بعد از سفر رییس‌جمهور روسیه اوجی را در روابط اقتصادی ایران و روسیه شاهد باشیم. ابوالفضل عمومی با بیان اینکه نشست آستانه بین ایران، ترکیه و روسیه برای بازگشت امنیت به سوریه دنبال می‌شود، گفت: روند آستانه اتفاق موفقی بود که دستاوردهای خوبی به دنبال داشت. این مسیر می‌تواند الگویی برای سایر موضوعات باشد. وی ادامه داد: شاهد الگویی از همکاری‌ها هستیم که اثر عینی را به دنبال داشته است. این مدل را می‌توان توسعه داد. البته فعلا روند آستانه بر موضوع سوریه متمرکز است. در موضوع سوریه هنوز بخشی از جریانات تروریستی در گوشه‌ای از خاک سوریه باقی مانده است. همچنین گفت‌وگوهای سیاسی بین معارضان و دولت سوریه و بازسازی سوریه مطرح است که حتما کشورهای عضو آستانه می‌توانند نقش موثری در آن ایفا کنند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دیدارهای دوجانبه بین رییس‌جمهور ایران با روسای جمهور روسیه و ترکیه در حاشیه نشست آستانه گفت: از رهگذر نشست آستانه، نشست‌های دوجانبه‌ای هم برگزار می‌شود. ترکیه شورای عالی روابط ایران و ترکیه را دنبال می‌کند. از گذشته مکانیزمی وجود داشت که نشستی با حضور روسای جمهور ایران و ترکیه و تعدادی از اعضای کابینه درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی تشکیل می‌شد. از سال‌های گذشته تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه هدف‌گذاری شده که هنوز تا رسیدن به آن فاصله زیاد داریم. لازم است دو کشور مکانیزم‌های خود را فعال کنند تا این هدف‌گذاری عملیاتی شود.

 

ارسال نظر