شکاف میان نهادهای امنیتی اسراییل درباره برجام

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۰۱:۴۷:۱۹
کد خبر: ۱۹۰۸۰۷
شکاف میان نهادهای امنیتی اسراییل درباره برجام

یک روزنامه امریکایی در گزارشی با اشاره به اینکه مقامات رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند عملیات خرابکارانه در ایران نتوانسته است مانع پیشرفت هسته‌ای تهران شود و تهدیدات نظامی علیه آن برای رژیم صهیونیستی نتیجه عکس داده است، به تشریح اختلاف نظر مقامات این رژیم در بخش‌های نظامی و اطلاعاتی در زمینه موضوع احیای توافق هسته‌ای پرداخت.روزنامه نیویورک‌تایمز در حالی که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در سفر به فلسطین اشغالی در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای رایزنی کرد، در گزارشی به وجود اختلافاتی میان مقامات و نهادهای این رژیم در زمینه احیای توافق هسته‌ای پرداخته است که دولت قبلی امریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن آن از این توافق خارج شد.روزنامه نیویورک‌تایمز در این گزارش نوشت: از لحظه‌ای که توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام شد، دولت اسراییل سرسختانه با این توافق مخالف بوده است. اگرچه مقامات ارشد نهادهای دفاعی و اطلاعاتی اسراییل بیش از پیش می‌گویند که توافق جدیدی مشابه قبلی می‌تواند به نفع اسراییل باشد. شکاف بر سر توافق هسته‌ای بیشتر میان کارکنان دفاعی و بخش اطلاعاتی آن و موساد است که مسوول گردآوری اطلاعات و عملیات مخفیانه برون مرزی است.در ادامه این گزارش آمده است: سال ۲۰۱۸، وقتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، توجه کمتری به این مناقشات می‌شد. اما از وقتی بایدن در تلاش برای احیای توافق است، اختلافات برجسته‌تر شده؛ او این هفته در خاورمیانه است تا تلاش کند به متحدانی همچون اسراییل و عربستان سعودی اطمینان دهد که احیای توافق هسته‌ای موجب بالا بردن امنیت آنها خواهد شد.

گزارش نیویورک‌تایمز در ادامه مطرح می‌کند: در حالی که باید بسیاری از موانع پیش از انجام شدن توافق برطرف شوند، مقامات ارشد اسراییل معتقدند هم امریکا و هم ایران منافع چشمگیری در انجام شدن این توافق دارند. تهران مشتاق رها شدن از تحریم‌های اقتصادی سخت است و واشنگتن علاوه بر نگرانی‌های امنیتی، مایل است نفت ایران به بازارهای جهانی وارد شود تا قیمت‌های انرژی کاهش بیابد. این روزنامه می‌افزاید: مقامات نظامی اسراییل در برخی مصاحبه‌ها در هفته‌های اخیر گفتند که آهارون هالیوا، رییس اطلاعات نظامی ارتش اسراییل و دستیاران او در بحث‌های داخلی معتقدند که هرگونه توافقی، حتی توافقی با نقص‌های بزرگ، با توجه به پیشرفت سریع ایران در برنامه هسته‌ای‌اش، بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود. آنها می‌گویند، این توافق موجب متوقف شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سطح فعلی خواهد شد و به اسراییل فرصت خواهد داد ظرفیتش برای حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را ارتقا دهد.

همچنین در گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: از سوی دیگر، مقامات اطلاعاتی اسراییل که در جریان جزییات عملیات و دیدگاه‌های سیاسی موساد هستند، می‌گویند، رهبران اسراییل همچنان بر این عقیده‌اند که ایران هیچگاه بدون ترکیبی از فشارهای اقتصادی، دیپلمایک و کارزار خرابکاری و ترور علیه برنامه هسته‌ای آن، از برنامه‌های هسته‌ای خود دست نخواهد کشید. این مقامات می‌گویند، یک توافق هسته‌ای مستلزم لغو یا کاهش چشم‌گیر تمامی این اقدامات خواهد بود و موجب سرازیر شدند میلیاردها دلار به خزانه ایران می‌شود. این گزارش مطرح می‌کند: مقامات نظامی این رویکرد را رد کرده و می‌گویند، عملیات‌های خرابکارانه مخفیانه در سال‌های اخیر کار کمی برای ممانعت از پیشرفت هسته‌ای ایران انجام داده‌اند. هیچ کسی مسوولیت این عملیات‌ها را قبول نکرده است اما ایران با اطمینان از اینکه اسراییل پشت این عملیات‌ها بوده است، می‌تواند خود یا از طریق شبه نظامیان وابسته به خود، مانند حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه، تلافی کند. نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از این گزارش با پرداختن به نقطه نظرات تامیر پاردو، رییس پیشین موساد در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو در رژیم صهیونیستی، با اشاره به اینکه پاردو معتقد است تهدیدات نظامی در زمان نتانیاهو علیه ایران، «دقیقا نتیجه عکس داد»، به نقل از او نوشت: اقدام اسراییل در متقاعد کردن ترامپ به خروج از توافق یکی از اشتباهات استراتژیک جدی اسراییل از اولین روزهای تشکیل آن تا به امروز بود. در نهایت، ما به جای آسیب‌زدن به برنامه هسته‌ای ایران، خودمان را در موقعیتی قرار دادیم که آنها به یک بمب نزدیک‌تر شده‌اند. همچنین در جریان سفر بایدن به اسراییل، رییس‌جمهور امریکا با رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس‌جمهور امریکا در بیت لحم بر اهمیت احیای اصول روند صلح خاورمیانه تأکید کرد.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در بیت لحم بر اهمیت احیای اصول روند صلح تأکید کرد و گفت: ما به تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس در مرزهای ژوئن ۶۷ پایبند هستیم. صلح با به رسمیت شناختن کشور فلسطین آغاز می‌شود.

وی گفت که به موضع امریکا برای پایان شهرک‌سازی اسراییل چشم دوخته است. عباس گفت: ما درباره حمایت از روابط دوجانبه و بررسی اقداماتی که واشنگتن می‌تواند برای ایجاد فضایی مناسب و تحقق صلح عادلانه انجام دهد، صحبت کردیم. ما به بایدن دیدگاهمان را درباره مشروعیت بین‌المللی و راهکار تشکیل  «دو کشور »  گفتیم.

عباس گفت: بعد از ۷۴ سال شکست و آوارگی و اشغال اکنون زمان آن فرا رسیده که اشغال به پایان برسد. کلید صلح در منطقه به رسمیت شناختن کشور فلسطین و کمک به ملت فلسطین برای احقاق حقوقشان است. صلح با پایان اشغالگری اسراییل و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی ممکن است. ما خواهان بازگشایی کنسولگری امریکا در قدس شرقی و حذف نام سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف » از لیست «تروریسم » هستیم.

وی تأکید کرد: ما خواهان پایان اشغال و تبعیض نژادی و توقف شهرک‌سازی و خشونت شهرک نشینان هستیم. ما همچنین می‌خواهیم قاتلان شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره مجازات شوند. تنها امروز فرصت راهکار تشکیل «دو کشور» براساس مرزهای سال ۱۹۶۷ وجود دارد و نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی رخ بدهد. من دستم را به سوی اسراییل برای تحقق صلح جسورانه دراز می‌کنم. ما آمادگی مان را برای همکاری با دولت امریکا برای تحقق صلح براساس قوانین بین‌المللی اعلام می‌کنیم. صلح از فلسطین و قدس آغاز می‌شود. جو بایدن نیز گفت: پایبندی من به راهکار تشکیل «دو کشور» تغییر نکرده است و«این بهترین راه برای رسیدن به امنیتی عادلانه برای فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها است. » وی گفت: شیرین ابوعاقله درحال انجام وظایف خود بود و درگذشت وی فقدانی برای فلسطینی‌ها و رسانه‌ها است. ما بر تحقیقات برای کشف دلایل قتل وی متمرکز خواهیم شد. بایدن گفت: «قدس باید شهری برای تمام کسانی باشد که در آن زندگی می‌کنند. قیمومیت اردن بر اماکن مقدس یک مساله اساسی است. ما نمی‌توانیم برای برآوردن نیازهای ملت فلسطین منتظر امضای توافق صلح بمانیم. مسلمانان و یهودیان روابط عمیق و ویژه‌ای در قدس دارند.» وی تأکید کرد: ما برای بهبود شرایط زندگی فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم و ۲۰۰ میلیون دلار اضافی به آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی  «آنروا »  می‌پردازیم. تشکیلات خودگردان فلسطین باید نقش اساسی را ایفا کند. اکنون زمان بهبود نهادهای فلسطینی و تحقق شفافیت رسیده است. راهکار تشکیل «دو کشور» شامل وجود یک کشور فلسطینی مستقل و دارای حاکمیت می‌شود.

 

ارسال نظر