اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۰۱:۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۹۰۶۰۷

پول ناحق وارد خزانه نمی‌کنیم

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: هدف اصلی در نظام مالیاتی رعایت عدالت و انصاف است و سازمان بنا ندارد به هر ترتیبی مالیات وصول و پول ناحق وارد خزانه دولت کند. به گزارش سازمان امور مالیاتی، داود منظور با بیان اینکه امیدواریم در دوره جدید فعالیت سازمان امور مالیاتی ارتباط نزدیک‌تری با جامعه مشاوران برقرار شود، گفت: باید به عنوان بازوی موثر سازمان از این ظرفیت برای تحقق تکالیف قانونی بهره مند شویم. داود منظور تاکید کرد: در دور جدید فعالیت سازمان امور مالیاتی بناست جمع نخبگان جامعه مشاوران در فعالیت‌ها مشارکت داده شود و امیدوارم جامعه مشاوران بتواند با یک برنامه مدون و تحولی جایگاه جامعه مشاوران را ارتقا دهد. معاون‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مردم بعضا از ابتدایی‌ترین حقوق خود در نظام مالیاتی مطلع نیستند، اظهار کرد: جامعه مشاوران رسمی مالیاتی باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد و زمینه‌های گسترش آموزش به مودیان را فراهم کند. رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با آسیب‌شناسی دلایل اطاله دادرسی مالیاتی، گفت: هدف اصلی در نظام مالیاتی رعایت عدالت و انصاف است و سازمان بنا ندارد به هر ترتیبی مالیات وصول و پول ناحق وارد خزانه دولت کند. وی با اشاره به اینکه از طرفی هم از احقاق حقوق دولت نمی‌گذریم، اظهار کرد: اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی به عنوان وکلای تخصصی مالیاتی وظیفه اجرای این نقش را بر عهده دارند. داود منظور با تاکید بر جایگاه اعضای جامعه مشاوران در گسترش نگاه اخلاق محور و عدالت پایه در بین مشاوران مالیاتی، افزود: سازمان امور مالیاتی به خدمات این جامعه باور و نیاز دارد و از هیچ کوششی برای مساعدت به تحقق اهداف جامعه دریغ نمی‌کند.

باند فرار مالیاتی تهران شناسایی شدند

مدیرکل دفتر حقوقی و قراردادهای سازمان امور مالیاتی از شناسایی و پیگیری قضایی یک باند بزرگ فرار مالیاتی که با تاسیس ۲۵۸ شرکت صوری، فاکتور فروشی و سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در استان‌های تهران و البرز مرتکب جرایم متعدد مالیاتی شده بودند، خبر داد. حسین تاجمیر ریاحی اظهار کرد: یک باند بزرگ فرار مالیاتی که با تاسیس ۲۵۸ شرکت صوری، فاکتور فروشی و سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در استان‌های تهران و البرز مرتکب جرایم متعدد مالیاتی شده بود، شناسایی و با پیگیری قضایی برای متهمان، کیفرخواست صادر شد. وی افزود: بر اساس سیاست‌های جدید، سازمان امور مالیاتی کشور علیه برخی اشخاص که با نحوه فعالیت خود موجبات فرار مالیاتی و اخلال در درآمدهای دولت را فراهم می‌کنند، اقدام به طرح شکایت در مراجع قضایی می‌کند و در همین راستا، برای متهمی که با تشکیل باندهای بزرگ ارتشا و جعل اسناد عادی و رسمی و سوءاستفاده از اسناد هویتی اشخاص در استان‌های تهران و البرز مبادرت به فرار مالیاتی کرده بود، کیفرخواست صادر شد. وی با اشاره به این پرونده بزرگ فرار مالیاتی گفت: پرونده متهم مذکور که با ترغیب برخی افراد بی‌بضاعت و کم اطلاع، با تاسیس شرکت‌های صوری، اخذ کارت بازرگانی و کد اقتصادی و در ادامه اخذ وکالت نامه‌های رسمی و تام‌الاختیار از آنان، با هدف پوشش و اختفا منشأ فعالیت‌‌های اقتصادی و با استفاده از هویت افراد موجب فرار مالیاتی گسترده شده بود، در مراجع قضایی تهران و البرز مورد رسیدگی قرار گرفت.

نفت 400 دلاری در راه است؟

دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور سابق روسیه اعلام کرد اگر پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه برابر نصف قیمت فعلی بازار اجرایی شود، عرضه نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قیمتها به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند. دیمیتری مدودف در واکنش به پیشنهاد فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، گفت: ژاپن نه نفت و نه گاز از روسیه دریافت خواهد کرد و در پروژه LNG ساخالین ۲ هم مشارکت نخواهد داشت. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، هفته گذشته فرمانی صادر و اعلام کرد یک شرکت دولتی تازه تاسیس، کنترل کامل پروژه نفت و گاز ساخالین ۲ را به دست خواهد گرفت. این اقدام به معنای خروج اجباری شل و شرکتهای ژاپنی میتسویی و میتسوبیشی هستند که سهامداران کوچک این پروژه هستند. سهامداران خارجی برای اینکه در شرکت جدید که جانشین «شرکت سرمایه‌گذاری انرژی ساخالین» می‌شود، حضور داشته باشند، باید ظرف مدت یک ماه از دولت روسیه درخواست کنند.بر اساس گزارش رویترز، سران گروه ۷ هفته گذشته توافق کردند به بررسی امکان تعیین سقف قیمت روی نفت و گاز روسیه بپردازند تا درآمدهای انرژی روسیه را محدود کنند. سخنگوی کرملین روز دوشنبه در اظهارنظری درباره پیشنهاد معرفی یک سقف قیمت برابر نصف قیمت فعلی برای نفت روسیه گفته بود: کشورهای دیگر ممکن است با این پیشنهاد موافقت نکنند. تحلیلگران بانک جی پی مورگان هفته گذشته هشدار دادند اگر مجازات‌های امریکا و اروپا باعث کاهش تولید تلافی‌جویانه روسیه شود، قیمت جهانی نفت ممکن است تا سطح فاجعه‌بار ۳۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند. با توجه به موقعیت مالی محکم روسیه، این کشور می‌تواند تولید روزانه نفت را به میزان پنج میلیون بشکه کاهش دهد بدون اینکه آسیب شدیدی به اقتصادش وارد شود. اما نتیجه این اقدام برای باقی جهان، فاجعه آمیز خواهد بود. کاهش عرضه روزانه به میزان سه میلیون بشکه، قیمت نفت در بازار لندن را به ۱۹۰ دلار می‌رساند و در سناریوی کاهش پنج میلیون بشکه در روز عرضه نفت، قیمت‌ها را به ۳۸۰ دلار خواهد رساند.

 

ارسال نظر