وظیفه خود می‌دانم با تمام توان به کمک قوه مجریه بیایم

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۰۳:۳۳:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۳۴۷

همایش سراسری قوه قضاییه دوشنبه ۶ تیر ماه ۱۴۰۱ در سالن اجلاس سران برگزار شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، همایش سراسری قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی قوه قضاییه، دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های سراسر کشور در سالن اجلاس سران آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه در همایش سراسری قوه قضاییه بیان کرد: در حالی که جهان بین دو قدرت شرق و غرب مادی تقسیم شده بود کسی گمان نمی‌برد یک نهضت دینی بتواند بدون وام گرفتن و بدون اتکا به شرق و غرب پیروز شود.

وی افزود: برخی افراد در مخیله شان هم خطور نمی‌کرد که چنین اتفاقی در عصر حاضر محقق شود. خداوند عنایت کرد و به دست یک بنده صالح خودش و به دست امت دین باور انقلاب عظیمی را علیرغم دشمنان و مستکبران به پیروزی رساند. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم یکپارچه و یکدل با پیروی از مقتدای خودشان از امام دیروز و امام امروز بر همه نقشه‌های دشمن پیروز شدند، بیان کرد: امام و امت توانستند با پیوند وسیع یک الگوی وسیع از حکمرانی به نام 

مردم سالاری دینی ارایه دهند. محسنی اژه‌ای گفت: اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آنها، برای تحقق عدالت، عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر جهت رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود. امروز وظیفه خود می‌دانم با تمام توان به کمک قوه مجریه بیایم. می‌دانم اگر دولت در برنامه‌هایش موفق باشد قوای قضاییه و مقننه هم موفق خواهند بود. مسوولیت قوه مجریه با مسوولیت قوه قضاییه قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه امروز وظیفه خود می‌دانم با تمام توان با مجلس انقلابی تشریک مساعی داشته باشیم تا با کمک هم قوانین متناسب با زمان، متناسب با خدمت به مردم و متناسب با مقابله با نقشه‌های دشمن تدوین کنیم، گفت: وظیفه خود می‌دانم با همکاری تمام نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی آرامش، رفاه و امنیت مردم را تامین کنیم. باور دارم تقویت قوه قضاییه از لحاظ نیروی انسانی و اداری به نفع مجلس و دولت خواهد بود. تقویت قوه قضاییه می‌تواند به منویات قوه مجریه کمک کند. تقویت قوه قضاییه می‌تواند موجب اجرای بهتر قوانین مجلس شود. رییس دستگاه قضا همچنین بر نقش و مسوولیت قوه قضاییه در حفظ و ارتقاء امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه بیان داشت: باور دارم چنانچه قوه قضاییه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی و اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند. وی تصریح کرد: تقویت قوه قضاییه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری در جهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضایی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام به دست آورد. محسنی اژه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در نتیجه تقویت شدن می‌تواند با اهتمام و توان بیشتری در راستای نظارت بر حُسن اجرای قوانین مصوب مجلس گام بردارد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در بخش پایانی همایش سراسری سالانه دستگاه قضا، ضمن گرامیداشت مجدد هفته قوه قضاییه و قدردانی از همه مدیران، روسای کل دادگستری، دادستان‌ها، مدیران صف و ستاد و همه کارکنان مجموعه‌های قضایی از قضات تا کارمندان گفت: چنانچه باور داشته باشیم می‌خواهیم به تحقق و گسترش عدالت که یکی از منویات همه انبیاء و اولیاء الهی است کمک کنیم، باید جایگاه، منزلت و ارزش کار خود را بدانیم. رییس قوه قضاییه با بیان اینکه چنانچه ارزش و جایگاه کار ستاندن حق مظلوم از ظالم و صدور و اجرای یک حکم بر اساس عدالت را درک کنیم، مشکلات، محدودیت‌ها و سختی‌ها برایمان آسان خواهد شد، گفت: اگر کار در دستگاه قضا را صرفا به عنوان یک شغل نگاه کنیم یک نوع خدمت‌رسانی ارایه می‌دهیم و چنانچه با نگاه کمک به هدف انبیاء الهی که تحقق و گسترش عدالت و کسب رضایت خداوند متعال است به کار خود بنگریم، شکل دیگری از خدمت‌رسانی را ارایه خواهیم داد. رییس قوه قضاییه با اشاره به حجم و تنوع بسیار زیاد کار در دستگاه قضا و انتظارات و توقعات جامعه و مسوولان از این دستگاه، گفت: چنانچه رویه کار در قوه قضاییه طبق روال سالیان اخیر باشد، استمرار این شرایط برای مدت طولانی بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به حجم و ساعات کاری بالا و بیش از حد متعارف کارمندان دستگاه قضا گفت: ما باید تلاش کنیم این مقدار حجم فعالیت در دستگاه قضا و میزان توقعات و انتظارات از عدلیه را به یک نقطه مطلوب و عادلانه برسانیم‌. رییس قوه قضاییه افزود: بسیاری از قضات و کارمندان دستگاه قضا در طول شبانه‌روز مشغول کار قضایی و اداری هستند و برای انجام مسوولیت بیش از حدی که به آنها واگذار شده، آنگونه که باید و شاید به زندگی و خانواده خود نمی‌رسند. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه یکی از وجوه عدالت آن است که ما با مجموعه خود در دستگاه قضایی نیز به عدالت رفتار کنیم، گفت: چنانچه به این نکات توجه نشود، به خود عدالت آسیب خواهد رسید. رییس قوه قضاییه در همین راستا از تمام مدیران و مسوولان دستگاه قضایی خواست در راستای متناسب‌سازی حجم و تنوع کار عدلیه با عِده و عُده کنونی قوه قضاییه، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را به معاون اول دستگاه قضا، دادستان کل کشور و سایر مدیران ستادی قوه قضاییه انتقال دهند. رییس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که دستگاه قضا باید تحول را از خود شروع کند، گفت: حتما باید در زمینه تنوع کار در قوه قضاییه و متناسب‌سازی آن با عِده و عُده کنونی دستگاه قضا، تغییر وتحول ایجاد شود؛ چنانچه ملاک ما در قوه قضاییه صرفاً آمار باشد ممکن است از جهاتی سودمند به نظر برسد اما از سایر جهات آسیب‌رسان خواهد بود.

 

ارسال نظر