اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۰:۳۳:۰۰
کد خبر: ۱۹۰۰۷۴

تصمیم مجلس برای استیضاح فاطمی امین

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که با تصمیم هیات رییسه مجلس، تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول خواهد شد و سپس برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع می‌شود. سید محسن دهنوی با اشاره به جلسه عصر امروز هیات رییسه مجلس گفت: در جلسه امروز هیات رییسه درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت هیات رییسه مجلس موافقت کرد که این تقاضا در مجلس اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شود. وی مهم‌ترین دلیل استیضاح فاطمی امین را عدم مدیریت صحیح صنعت خودروسازی و محقق‌نشدن وعده‌های وزیر صمت اعلام کرد.

وصول 298 میلیاردی عوارض خروج از کشور

براساس عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، معادل ۲۹۸ میلیارد و ۷۵۳ میلیون تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است. عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که هر ساله میزان آن برای هر نفر را در لایحه بودجه خود تعیین می‌کند اما برخلاف سال‌های گذشته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد. طبق آنچه که در لایحه بودجه سال جاری قید شده بود، به‌طور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده بود. در این بین، افزایش عوارض خروج از کشور واکنش‌هایی را در زمان ارایه لایحه برانگیخت و از آنجا که در لایحه بودجه رقم دقیقی برای عوارض خروج از کشور تعیین نشده بود و برخی اعداد متفاوتی را برای عوارض خروج از کشور اعلام کردند؛ در آن زمان رییس سازمان برنامه و بودجه گفت اینگونه نیست و پیشنهاداتی در دولت درباره عوارض خروج از کشور مطرح است که از جمله آن تعیین درصدی از قیمت بلیت است، ولی هنوز این پیشنهاد بررسی و تایید نشده است. با این حال، لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد و در حال حاضر نیز چند ماهی از اجرای قانون بودجه امسال می‌گذرد اما تاکنون هنوز سازمان برنامه و بودجه جداول مربوط به قانون بودجه را منتشر نکرده تا وضعیت و میزان عوارض خروج از کشور برای سال جاری شفاف و دقیق مشخص شود. در این بین، بررسی آمارهای عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که معادل ۲۹۸ میلیارد و ۷۵۳ میلیون تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است.

بلاتکلیفی یک هواپیما در انبار

رییس سازمان اموال تملیکی با اشاره به عدم تعیین تکلیف خودروهای در اختیار این سازمان گفت که تکلیف هواپیمایی که در یکی از انبارها مانده نیز مشخص نیست. اجتهادی در رابطه با وضعیت بیش از ۲۰۰۰ خودرویی که از گذشته در اختیار این سازمان جهت تعیین تکلیف قرار داشته است، گفت: ما لیست همه خودروها، موتورسیکلت‌ها و حتی ماشین‌آلات سنگین را تهیه و مورد بررسی قرار داده‌ایم. به هر صورت در بین خودروها انواع قاچاق ایرانی و خارجی وجود دارد که برای بخشی از آنها امکان شماره‌گذاری و فروش و مزایده ندارد. این در حالی است که در مورد خودروهای خارجی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که امکان شماره‌گذاری ندارند، باید به شرط بازصادرات به فروش برسند. او با اشاره به اینکه قبل از ابلاغ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این پیشنهاد مطرح بود که بتوان این خودروهای در اختیار را به سازمان مناطق آزاد به صورت مزایده واگذار کنیم، تاکید کرد: بر این اساس متنی تهیه و در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است که اگر تصویب شود، امکان فروش به مناطق آزاد را خواهد داشت. اجتهادی در مورد خودروهای امریکایی در اختیار سازمان اموال تملیکی نیز گفت که در مصوبه پیشنهادی موضوع امحای فنی یا پرس این خودروها مطرح است. رییس سازمان اموال تملیکی این را هم گفت که خودروهای گمرکی در اختیار ما در بوشهر و هرمزگان، در مراجع قضایی مطرح است و باید برای آنها رای صادر شود که ممکن است برائت یا محکومیت باشد که اطلاع‌رسانی خواهد شد. در بخش دیگری از این نشست، موضوع واگن‌ها و هواپیمایی که گفته شده در سازمان املاک تملیکی قرار دارند مطرح شد و اجتهادی در این رابطه توضیح داد که واگن‌هایی در یکی از انبارهای استان آذربایجان غربی وجود دارد که جلساتی با دادگستری جهت حل موانع برای واگذاری آنها برگزار شد و درنهایت در تیر ماه امسال در اختیار شرکت وارد‌کننده قرار می‌گیرد. به هر صورت ما نمی‌توانیم این واگن‌ها را به شخص یا شرکتی واگذار کنیم و مقرر شد که به صاحب کالا تحت شرایطی واگذار شود. وی این را هم گفت که در مورد هواپیمایی که انبارهای خراسان رضوی قرار دارد، به دلیل مشکلات و مسائلی که امکان اعلام آن را ندارم، فعلا تکلیف آن به صورت واضح مشخص نیست. اما در بخشی از این نشست ماجرای ذرت‌های آلوده که از سال ۱۳۹۰ وارد بندر امام (ره) شده بود پیش آمد. در دو سال اخیر اعلام شد که با توجه به عدم امکان استفاده در داخل و مغایرت‌هایی که با استاندارد ایران دارد، به کشورهایی که با استانداردهای آنها مطابقت دارد، تحت شرایط خاص واگذار خواهد شد. خبرنگاری از رییس سازمان اموال تملیکی پرسید که آیا بازصادرات ذرت‌هایی که آلوده است موجب نمی‌شود که کشور دریافت‌کننده متوجه موضوع شده و یقه ما را بگیرد. وی در مورد اینکه چرا وزیر اقتصاد شخص مرتبط با ذرت‌های آلوده را برکنار کرده نیز پرسید.

 

ارسال نظر