سیاست

۱۴۰۱/۰۳/۲۵ - ۰۰:۳۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۹۹۲۱

زیربناهای گسترش روابط ایران و ترکمنستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان روز سه‌شنبه در آستانه سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران ملاقات و در خصوص موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک مجدد برگزاری موفق انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ترکمنستان، بر اهمیت بالای سفر امروز رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران در سی‌امین سالگرد برقراری روابط میان دو کشور تأکید کرد. امیرعبداللهیان با بیان اینکه زیربناهای گسترش روابط دو کشور به خوبی و با بنیان قوی گذاشته شده است، گفت مجموعه توافقنامه‌ها و تقاهم‌نامه‌های جامعی در اختیار داریم که می‌بایست در جهت اجرای کامل آن حرکت کرد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن مرور پروژه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور، یادآور شد که دو کشور برای سال جاری سه سرفصل مهم همکاری، شامل هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی، پانزدهمین کمیسیون مشترک کنسولی و مرزی و برگزاری کمیته مشترک رایزنی‌های سیاسی بین دو وزارت امور خارجه در دستور کار قرار دارد که نیازمند توجه دو طرف است. مردوف نیز در این ملاقات ضمن تشکر از میزبانی و برنامه‌ریزی خوب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران حاکی از اهمیت فوق‌العاده این کشور برای روابط با ایران است، گفت دولت ترکمنستان برای این سفر اسناد و پروژه‌های مختلفی را آماده کرده و امیدوار است در این سفر آغاز جدی عملیاتی آنها کلید بخورد. وزیر خارجه ترکمنستان همچنین بر ضرورت همکاری‌های دو جانبه و پنج‌جانبه برای آماده‌سازی مقدمات نشست سران کشورهای خزر در عشق آباد تأکید کرد. در این ملاقات دو طرف همچنین ضمن تبادل نظر در خصوص برنامه‌های مختلف طراحی شده برای سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران، دریای خزر را دریای دوستی و مودت و آرامش دانستند که نیازمند همکاری همه برای حفظ این ثبات و امنیت و محیط زیست منحصر به فرد آن است.  موضوعات منطقه‌ای از جمله افغانستان و تحولات در منطقه آسیای مرکزی از دیگر موضوعات رایزنی‌های دو طرف بود.

انسداد پنج هزار حساب بانکی در معاملات ارز

سرپرست دادسرای مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی از انسداد بیش از پنج هزار حساب بانکی و دستگیری حدود ۵۰ نفر در جریان برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز خبر داد. رضا نجفی سرپرست دادسرای مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در نشست مشترک رییس کل دادگستری استان تهران با قضات این مجتمع با تشریح علل بروز اطاله در فرآیند رسیدگی‌های قضایی و در پرونده‌های مطروحه گفت: زمانی که یک پرونده اقتصادی از صفر شروع می‌شود در قریب به اتفاق این موارد نیاز به ردیابی مالی است که این امر، بسیار زمان‌بر خواهد بود. سرپرست دادسرای مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی خاطرنشان کرد: نکته دوم؛ فقدان ضابط ویژه مستقر و در اختیار است و همین امر سبب می‌شود که مستندسازی پرونده‌ها به سختی صورت گیرد. وی در ادامه از انسداد بیش از پنج هزار حساب بانکی در حوزه برخورد با معاملات فردایی ارز و طلا و با ورود دستگاه قضایی در چند روز اخیر خبر داد و گفت: همچنین حدود ۵۰ نفر در جریان طرح برخورد با معاملات فردایی ارز و طلا دستگیر شده‌اند. نجفی با اشاره به اقدامات دادستانی در جهت برخورد با کانال‌ها و سامانه‌هایی که در حوزه معاملات فردایی ارز و طلا فعالیت می‌کنند، گفت: برخی از لیدرها و ادمین‌های این کانال‌ها که اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند، شناسایی و اقدامات لازم در حال انجام می‌باشد. سرپرست دادسرای مجتمع تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در پایان گفت: در سال جاری قریب به هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان رد مال انجام شده‌ است.

ایران مصمم به انتقام است

رییس پیشین موساد در گفت‌وگویی مطرح کرد، با وجود اظهارات و اقدامات ضدایرانی اخیر رژیم صهیونیستی، ایران در پی انتقام از اسراییل و ایجاد بازدارندگی است. روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت، عاموس یادلین، رییس پیشین موساد روز سه‌شنبه گفته است که ایران مصممم است در پی حملات تروریستی اخیری که در خاک آن انجام گرفته و به رژیم صهیونیستی نسبت داده شده است، انتقام از اسراییل بگیرد. یادلین همچنین از نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اعلام کردن استراتژی اسراییلی جدیدی علیه ایران انتقاد کرده و گفت، فاش نکردن همواره سیاست بهتری است. سایت شبکه فلسطین الیوم هم به نقل از یادلین نوشت: ایرانی‌ها قصد دارند با هدف ایجاد بازدارندگی مقابل اسراییل و نشان دادن اینکه از خطوط قرمز پا فراتر گذاشته است، انتقام بگیرند. این شبکه به نقل از رییس پیشین موساد نوشت: ما اکنون با سه تهدید استراتژیک ایران علیه اسراییل درحال مقابله هستیم که عبارتند از توسعه برنامه هسته‌ای، استقرار نظامی در سوریه و پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله لبنان. فلسطین الیوم گزارش داد، یادلین می‌گوید، «در این سه زمینه، اقداماتی که انجام می‌شوند، گاهی می‌توانند به واکنشی منجر شوند و این واقعیت که ایرانی‌ها الان در تلاشند به اسراییل صدمه بزنند، نباید کسی را شگفت‌زده کند و مدعی شوند که حالا ایرانی‌ها هر اسراییلی را به عنوان یک هدف تحت تعقیب قرار می‌دهند.» اظهارات یادلین در پی ترور شهید سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی و هشدار مقامات ارشد نظامی ایران به مسببان این اقدام مطرح می‌شود. اوایل خرداد دو عنصر تروریستی موتور سوار با شلیک به سرهنگ پاسدار حسین صیاد خدایی در تهران هنگام ورود به منزلش وی را به شهادت رساندند.

 

ارسال نظر