سیاست

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۰۹:۰۶
کد خبر: ۱۸۹۶۳۷

سیدمحمود دعایی، یار دیرین امام و مرد اخلاق درگذشت

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیرموسسه اطلاعات ایران روز گذشته در سن ۸۱ سالگی بر اثر ایست قلبی‌دار فانی را وداع گفت.

این فعال سالیان دراز عرصه فرهنگ و رسانه، در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

دعایی متولد ۳۰ فروردین ماه ۱۳۲۰ در شهر یزد بود که از سال ۱۳۵۹ تاکنون سرپرستی موسسه اطلاعات را بر عهده داشت. او عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تاکنون و نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی از ابتدا تا سال ۱۳۸۳ بوده‌ است.

حجت‌الاسلام دعایی یکی از همراهان امام(ره) در دوران اقامت در شهر نجف بود. او سفیر ایران در عراق بین سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ بود.

این روحانی فعال در عرصه رسانه، در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار عرصه فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

دعایی همچنین از سوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات موفق به دریافت قلم طلایی به عنوان چهره شاخص فرهنگی شد که او این جایزه را به موزه حضرت علی بن ابیطالب در قم اهدا کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی در بسیاری از مراسم‌های تشییع پیکر هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر حضور داشت و نماز میت با امامت وی قرائت می‌شد.

روزنامه تعادل، درگذشت این روحانی اخلاقگرا و پیر عرصه رسانه را تسلیت می‌گوید.

در پی درگذشت سیدمحمود دعایی خانواده ایشان برای مراسم خاکسپاری اطلاعیه‌ای صادر کردند:

بسم رب الصدیقین

مِن الْمُومِنِین رِجالٌ صدقُوا ما عاهدُوا‌الله علیهِ فمِنْهُمْ منْ قضى نحْبهُ ومِنْهُمْ منْ ینْتظِرُ وما بدلُوا تبْدِیلًا

در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی و شهدای قیام پانزده خرداد، روح پاک و مطهر یار وفادار و صحابه فداکار حضرت روح‌الله خمینی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مجاهد کم‌نظیر راه خدا و تلاشگر سال‌های سخت غربت و مبارزه در ایران و عراق پس از عمری با برکت به دیدار امام و شهیدان انقلاب و دفاع مقدس پیوست و دعوت حق را لبیک گفت و دلباختگان به امام و ایران را داغدار نمود.

دعایی، بزرگمردی که آینه تمام نمای اخلاص، پاکدستی و ایثار بود و تواضع و فروتنی او غبطه همگان. مجاهد خستگی ناپذیری که سال‌های غربت در عراق را پا به پای امام گذراند و با مراد خویش به پاریس هجرت نمود و با امام به ایران بازگشت و پس از دوره کوتاه سفارتش در عراق تا زمان ارتحال، نماینده امام و رهبری در موسسه اطلاعات بود. همو که افتخار شش دوره نمایندگی مردم شریف تهران را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت و در لحظه لحظه عمر پر برکتش عشق به ایران، اسلام و مردم در وجودش زبانه می‌کشید.

ضمن تسلیت این داغ جانگداز و جانفرسا به امام زمان (عج) و رهبری معظم انقلاب و بیت مکرم امام خمینی(ره)، مراسم وداع، تشییع و خاکسپاری این یار دیرین امام به شرح زیر است: 

 دوشنبه ۱۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با یار دیرین امام در حسینیه شماره ۱ ‌جماران 

سه‌شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۹ صبح مراسم اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم، توسط یادگار امام آیت‌الله حاج سیدحسن خمینی در موسسه اطلاعات و انتقال پیکر برای خاکسپاری به حرم مطهر امام خمینی (ره).

 خانواده سیدمحمود دعایی احتمال بررسی موضوع ایران در شورای حکام

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی مطرح کرد که موضوع ایران به احتمال زیاد، اواخر هفته جاری در شورای حکام برررسی خواهد شد.  میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش در واکنش به اظهارات تحلیلگری که گفته بود موضوع ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه با آغاز دور جدید نشست شورا بررسی خواهد شد، نوشت: در واقع مساله ایران توسط شورای حکام آژانس، به احتمال زیاد روز چهارشنبه بررسی خواهد شد. اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز چهارشنبه گذشته گزارش داد، امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان[تروئیکای اروپا] پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارایه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه محل توضیح دهد. رویترز نوشت: در پیش‌نویس این قطعنامه که روز چهارشنبه رویترز آن را رویت کرده، آمده است، شورای حکام «از ایران می‌خواهد فورا برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام کرده و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.» خبر تهیه این پیش نویس در پی این منتشر شد که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد، ایران همچنان به سوالات در خصوص منشأ ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است. خبرگزاری رویترز در این باره نوشته بود: در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه (۹ خرداد) به رصد رویترز رسیده است، آمده که ایران همچنان نتوانسته که توضیحاتی که اعتبار فنی داشته باشند در خصوص یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارایه دهد. رویترز ادامه داد: در این گزارش آمده است، «مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.» این خبرگزاری همچینن نوشت: در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده است، آمده که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

 

 

ارسال نظر