اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۴:۳۴:۳۱
کد خبر: ۱۸۹۴۳۸

دبیر شورای عالی امنیت ملی: 

امنیت در منطقه امری  به هم پیوسته است

ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران امنیت در منطقه را امری به هم پیوسته می‌داند و معتقد است امنیت، صلح و ثبات در افغانستان برای همه کشورهای منطقه ضروری و لازم است.

به گزارش ایلنا، دریابان علی شمخانی صبح دیروز در چهارمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در دوشنبه، از رییس‌جمهور و همتای تاجیکستانی خود به خاطر برگزاری این نشست تشکر و قدردانی کرد. 

وی در ادامه با تبیین شرایط منطقه به ویژه تحولات افغانستان در بیست سال گذشته و با اشاره به شکست و فرار افتضاح‌آمیز امریکا از افغانستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان برقراری امنیت و صلح و ثبات در افغانستان بوده و آن را بستر مورد نیاز برای توسعه و رفاه مردم این کشور و نیز مردم منطقه می‌داند. این مقام کشورمان با اشاره به اینکه ایران در طول سال‌های متمادی میزبان نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم شریف افغانستان بوده است، گفت: در غیاب کمک‌های موثر بین‌المللی و در شرایط تحریم‌های ظالمانه میزبانی از این تعداد مشکلات فراوانی را بر کشور ما تحمیل کرده است. شمخانی خاطرنشان کرد: جمعیت اتباع افغانستان که به ایران آمده‌اند از جمعیت ۱۱۰ کشور در دنیا بیشتر است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: مقصر اصلی در وقوع دو فاجعه شامل بروز جنگ بیست‌ساله در افغانستان و جنگ اوکراین سیاست‌های غلط و توسعه‌طلبانه امریکا است. وی گفت: امریکا نه تنها باید دارایی‌های مردم افغانستان را آزاد کند، بلکه باید خسارت‌های مادی که در افغانستان به بار آورده را جبران کند. شمخانی در ادامه افزود: ایران، امنیت در منطقه را امری به هم پیوسته می‌داند و معتقد است، امنیت، صلح و ثبات در افغانستان برای همه کشورهای منطقه ضروری و لازم است.

اطلاعیه وزارت دفاع درباره حادثه پارچین

عصر روز چهارشنبه (۴ خرداد) طی سانحه‌ای که در یکی از واحد‌های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین به وقوع پیوست؛ مهندس احسان قدبیگی به شهادت رسید و یکی دیگر از همکاران ایشان دچار جراحت شد. روابط عمومی وزارت دفاع اعلام کرد: سانحه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منجر به شهادت و مجروح شدن دو نفر از کارکنان این مجموعه شد. تحقیقات برای چگونگی علت این سانحه در دست بررسی است. همچنین در گزارش روابط عمومی وزارت دفاع اعلام کرد: سرپرست دادسرای نظامی شرق استان تهران از محل وقوع انفجار در یکی از صنایع پارچین بازدید کرد. در راستای دستور حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی دادستان نظامی استان تهران در خصوص بررسی ابعاد و زوایای مختلف حادثه انفجار در یکی از صنایع نظامی پارچین، ابراهیم حاتمی سرپرست دادسرای نظامی شرق استان در صحنه حاضر و با حضور مسوولان و مدیران صنایع مربوطه وزارت دفاع، از صحنه بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه وقوع انفجار قرار گرفت. در این بازدید فروض و احتمالات مختلف در بروز حادثه بررسی و دستورات لازم صادر شد. همچنین مزروعی، بازپرس کشیک با حضور به موقع در همان ساعات اولیه وقوع انفجار و پس از انجام تحقیقات لازم در مورد ابعاد حادثه، دستورات قضایی لازم مربوط به پزشکی قانونی و... را به مسوولان هوافضا صادر کرد. با توجه به حساسیت موضوع و بازتاب رسانه‌ای دستورات لازم برای مسوولان حفاظت و بازرسی صنایع دفاع صادر و مقرر شد گزارش دقیقی در خصوص ابعاد حادثه تنظیم و در اسرع وقت به دادسرای نظامی ارایه کند.

 

ارسال نظر