نظر

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۰:۴۳:۴۱
کد خبر: ۱۸۹۳۶۷

حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین: 

نیاز کشور گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها است

رییس دولت تدبیر و امید به همراه شماری از اعضای کابینه‌های یازدهم و دوازدهم در نشستی مسائل و مشکلات جاری و موضوعات مهم کشور را مورد بررسی قرار دادند. در این نشست برخی وزرای سابق گزارش‌هایی را ارایه کردند. به گزارش ایلنا، حسن روحانی در ابتدای این نشست ترور مذبوحانه شهید حسین صیادخدایی را محکوم و اهداف این حرکات را که از سوی دشمنان انقلاب و ملت انجام می‌گیرد، ضربه به نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و گفت: این حرکات غیرمنطقی کور و شکست‌خورده است. وی شهادت پاسدار مدافع کشور شهید حسین صیادخدایی را به مقام معظم رهبری، همه آحاد ملت شریف ایران، نیروهای سپاه پاسداران و خانواده عزیز وی تسلیت گفت و با اظهار تاسف از حادثه سقوط ساختمانی در آبادان که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان شد، به خانواده‌های عزیزان درگذشته تسلیت گفت و برای مجروحان نیز آرزوی سلامتی و بهبودی کرد. رییس دولت تدبیر و امید با تبریک سالروز سوم خرداد، سالگرد آزادسازی خرمشهر، اولویت امروز کشور را ایجاد فضایی برای خروج از تنگناها و مشکلات دانست و تصریح کرد: حفظ و تقویت انسجام کشور مهم‌ترین مساله و اولویت امروز همگان است و ایجاد اختلاف و چنددستگی در کشور فضای پرتنش سیاسی ایجاد و مردم را سرخورده و نگران و ناراحت می‌کند . روحانی ادامه داد: مردم اتحاد مسوولان و فعالان سیاسی برای رفع مشکلات و پرهیز از اختلاف و دوگانگی را انتظار دارند. وی امیدآفرینی بین مردم را یک ضرورت دیگر دانست و خاطرنشان کرد: پرهیز از اختلاف و ایجاد انسجام بین مردم امید ایجاد می‌کند. نیاز امروز کشور گشایش اقتصادی، رفع عزتمندانه تحریم‌ها و رفع برخی تنگناهای اقتصادی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است. این ضرورت باید مورد توجه همه دغدغه‌مندان نظام قرار گیرد. رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رفع عزتمندانه تحریم در مذاکرات موثر از اولویت‌های ایجاد گشایش اقتصادی است، ابراز داشت: همه ما فارغ از سلایق و دیدگاه‌های سیاسی و اختلاف‌نظرهای احتمالی موظفیم که به دولت سیزدهم کمک کنیم. مردم نیز همین انتظار را از ما دارند. از این منظر دولت دوازدهم کمک به دستگاه اجرایی برای رفع مشکلات را وظیفه خود می‌داند.

قالیباف برای سومین سال رییس مجلس شد

با برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس، محمدباقر قالیباف برای سومین سال پیاپی رییس مجلس شورای اسلامی شد. به گزارش ایسنا، در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس یازدهم برای سال سوم فعالیتش، محمدباقر قالیباف با ۱۹۴ رای از ۲۸۱ رای مأخوذه، به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. فریدون عباسی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران نیز از دیگر کاندیداهای ریاست مجلس شده بودند که عباسی ۳ رای، آقاتهرانی ۵۳ رای و نادران ۲۱ رای به دست آوردند. آرای باطله نیز ۱۰ رای بود. در جریان برگزاری انتخابات، علی نیکزاد و عبدالرضا مصری نیز به عنوان نواب رییس انتخاب شدند. همچنین سیدنظام‌الدین موسوی، علیرضا سلیمی و محمدرضا دشتی اردکانی به عنوان سه ناظر هیات رییسه انتخاب شدند. در این جلسه همچنین محسن دهنوی، حسینعلی حاجی دلیگانی، محمد رشیدی، کریمی فیروزجایی، احمد امیرآبادی و احمد نادری نیز به عنوان دبیران هیات رییسه انتخاب شدند. پس از اتمام انتخابات هیات رییسه، اعضای هیات رییسه جدید مجلس شورای اسلامی با حضور در جایگاه سوگند یاد کردند که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به‌کار گیرند و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایند.  محمدباقر قالیباف در انتخابات هیات رییسه مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم بازهم کاندیدا بود. او این‌بار با سه رقیب دیگر وارد میدان شد و برخلاف اجلاسیه‌های اول و دوم که هر بار ۲۳۰ رای کسب کرد در این اجلاسیه با ریزش رای روبه‌رو شد و تنها ۱۹۴ رای مثبت نمایندگان پشتیبان ریاست او بر پارلمان شد. حواشی چند ماه اخیر از انتشار فایل صوتی جلسه فرماندهان سپاه و طرح ادعاهایی درباره دوره شهرداری او از یک‌سو، جنجال سفر خانواده‌اش به ترکیه برای خرید سیسمونی از سوی دیگر و البته انتقادات طیف تندروی پایداری از او و فرستادن کاندیدا (آقاتهرانی) به میدان رقابت از جمله دلایل ریزش رای قالیباف است.

پول بدهی انگلیس به ایران در عمان مانده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مورد آخرین وضعیت پول بدهی انگلستان به ایران، گفت آنچه اهمیت داشت آزاد شدن این پول از انگلستان بود. حال با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد بخشی از منابع را از عمان وارد کردیم و تلاش می‌کنیم بخش‌های دیگر را هم وارد کنیم. به گزارش انتخاب، محمود عباس‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا بدهی که انگلیس به ایران از طریق عمان پرداخت کرده، از مسقط به تهران منتقل و استفاده شده، گفت: «به تناسب نیاز کشور این اتفاق می‌افتد. ما ارز را به ریال و تومان تبدیل و به اندازه نیاز مصرف می‌کنیم. آنچه اهمیت داشت آزاد شدن این پول از انگلستان بود. حال با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد بخشی از منابع را وارد کردیم و تلاش می‌کنیم بخش‌های دیگر را هم وارد کنیم.» این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: «ما با برخی کشورها مراودات خوبی داریم. بخشی از منابع مالی ما در برخی کشورها با محدودیت مواجه است و برای بخشی دیگر هم تلاش کرده و تلاش می‌کنیم.»

 

ارسال نظر