اقتصاد کلان

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۰۲:۴۷:۰۱
کد خبر: ۱۸۸۷۶۶

گرانی‌ها جهانی است

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ما سالانه تقریبا ۱ میلیون تن ظرفیت تولید ماکارونی در کشور داریم، گفت: از این تولید تقریبا سرانه مصرف هر نفر ۵ کیلوگرم است، وقتی ۸۵ میلیون نفر را در ۵ کیلوگرم ضرب کنیم می‌بینیم حاصل تقریبا ۴۳۰ هزار تن می‌شود. یعنی نیاز ماکارونی در کشور ۴۳۰ هزار تن است و ظرفیت تولید ۱ میلیون تن است، ما‌به‌التفاوت چه می‌شود؟ از کشور خارج می‌شود.علیرضا عباسی با اشاره سوبسیدی که دولت به صنف و صنعت می‌دهد در جمع خبرنگاران گفت: این سوبسید به ازای دو میلیون تُن آرد، تقریبا ۳۰ هزار میلیارد تومان است. دولت مصر است این مبلغ را بین افراد واجد شرایط واریز کند.

وی افزود: تاکنون به این صورت بوده است که این یارانه به جای اینکه به ۸۰ میلیون نفر تعلق بگیرد به ۱۰۰ نفر داده می‌شد و این عدالت نیست.

عباسی ادامه داد: باید متوجه باشیم که در کشور چه چیزی در حال وقوع است و باید واقعیت‌ها را ببینیم. ما به دولت قبل می‌گفتیم اگر می‌توانی نظارت کنی، ارز ۴۲۰۰ تومانی را پرداخت کن ولی اگر نمی‌توانی آن را حذف کن.وی با بیان اینکه شرایط عوض نشده است، فقط رییس‌جمهوری رفته و رییس‌جمهوری آمده، تصریح کرد: عده‌ای تا دیروز مدافع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند ولی امروز مخالفند. باید بر اساس منطق تصمیم گرفت. برای تصمیم‌گیری باید یک چارچوبی در نظر گرفت نه اینکه لحظه‌ای تصمیم را عوض کرد. وی به تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت گندم اشاره کرده و گفت: اتفاقی که امروز دنیا با آن درگیر است، جنگی اتفاق افتاده که این جنگ افغانستان، عراق، سوریه یا یمن نیست که معادلات محدود و منطقه‌ای داشته باشد؛ بلکه یک طرف جنگ روسیه است که ۴۰ میلیون تُن گندم صادراتی دنیا را در اختیار دارد. طرف دیگر اوکراین است که ۲۰ میلیون تُن گندم صادراتی دنیا را در اختیار دارد یعنی بالای ۴۰ درصدِ گندم صادراتی دنیا متعلق به این دو کشور است. وی ادامه داد: جنگ که اتفاق افتاد، قیمت جهانی گندم از تُنی ۲۹۰ دلار به ۶۰۹ دلار رسیده است. آقایانی که مدافع ارز ۴۲۰۰ هستند بگویند آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شده مگر؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی اصلا حذف نشده است ولی وقتی قیمت گندم دو و نیم برابر شده، چاره‌ای نیست. وی افزود: شرایط امروز کشور را ببینیم. جنگی اتفاق افتاده که انبار غله دنیا در آن دو کشور است، کل دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است، قیمت سویا تقریبا دو برابر شده، قیمت ذرت دو برابر شده، گندم دو و نیم برابر شده، آفتابگردان که دانه روغنی است تقریبا بیشتر از دو برابر و نزدیک به سه برابر شده است.

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی تا امروز حذف نشده است، بنا هم بر این بود که اگر حذف شد یا از هر محصولی برداشته شد، ما به‌ التفاوتش به مردم داده شود، دولت هم می‌گوید مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کنم.

به گفته این نماینده مردم در مجلس این افزایش قیمت تا امروز، ربطی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته است و هر گرانی که تا امروز صورت گرفته، مربوط به قیمت‌های جهانی است و هر دولتی هم که بود این اتفاق می‌افتاد.

 وی با انتقاد از دولت و دست‌اندرکارانی که متولی امر هستند در تنظیم بازار افزود: نشستن در جایگاه مسوولیت مهم نیست، باید برای آن جایگاه برنامه نیز وجود داشته باشد. تنظیم بازار سال ۹۰ از بازرگانی گرفته شد و تحویل صنعت و معدن داده شد و دوباره در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت و جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار شد ولی نتوانست کار خود را به درستی انجام دهد. در مورد میوه شب عید اگر مجلس ورود نمی‌کرد مردم میوه شب عید را با قیمت‌های گزاف می‌خریدند. کمیسیون کشاورزی حداقل ۳۰ درصد قیمت میوه شب عید را کاهش داد، مردم اگر از مجلس انتظار دارند این عملکرد مجلس است.

وی ادامه داد: یک روز قیمت سیب زمینی می‌شود ۲۰ هزار تومان، یک روز قیمت بادمجان می‌شود ۳۰ هزار تومان، یک روز قیمت گوجه می‌شود ۲۵ هزار تومان، یک روز قیمت مرغ و تخم مرغ نوسان پیدا می‌کند بنابراین عملکرد جهاد کشاورزی در این حوزه قابل قبول نیست. وی گرانی قیمت‌ها را قسمتی مربوط به قیمت جهانی دانسته و قسمتی هم به عدم کارآمدی در بخش تنظیم بازار مربوط دانست و گفت: البته احتکار و سوداگری هم مزید بر علت شده و وظیفه همه دستگاه‌های نظارتی است که از احتکار و قاچاق و سوداگری‌هایی که بر سفره مردم فشار وارد می‌کند، جلوگیری کنند. ما الان در یک جنگ اقتصادی هستیم.

یارانه نان در حساب نانواها

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه قیمت نان افزایش نمی‌یابد اعلام کرد که به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز خواهد شد. دولت سیزدهم، در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقداماتی را در دستور کار قرار داده که یکی از موضوعات مهم در این خصوص آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است. بر این اساس سید احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در صفحه خود در فضای مجازی اعلام کرد: «وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود.

۱-قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

۲- تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.

۳-به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود».

 

ارسال نظر