قبل از حذف ارز یارانه را زیاد کنید

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ - ۰۴:۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۸۸۷۱۷

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بناست روند حذف ارز ترجیحی کالاها ادامه داشته باشد یارانه هر فرد باید حداقل به 600 هزار تومان افزایش یابد.

محمد حسن آصفری با اشاره به حذف یارانه آرد و افزایش قیمت نان و ماکارونی بیان کرد: اینکه ما تاکید داریم حذف ارز ترجیحی منجر به فشار به مردم می‌شود، یکی از نمونه‌های پس‌لرزه آن اکنون در بحث ماکارونی و نان‌های صنعتی قابل مشاهده است. دولت باید نظارت خود را بر توزیع ارز ترجیحی افزایش دهد تا اینکه بخواهد آن را حذف کند. حذف یک باره ارز ترجیحی افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد. وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید نظارت خود را افزایش دهد و بسنجد که آیا به فردی که ارز ترجیحی را می‌دهد صلاحیت دارد؟ آیا کالایی که تولید کرده یا وارد می‌کند را در اختیار مردم قرار می‌دهد؟ حذف ارز ترجیحی آثار نامطلوبی به همراه دارد. ماکارونی که خوراک اقشار پایین و متوسط جامعه است با افزایش قیمت از سفره‌ها حذف می‌شود. افزایش سه برابری قیمت ماکارونی قطعا به مردم فشار وارد می‌کند. نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم دولت قصد دارد که ارز ترجیحی را حذف کند، باید یارانه‌ها را افزایش دهد. یارانه 45 هزارتومانی دیگر دردی از مردم دوا نمی‌کند. اگر بناست ارز ترجیحی حذف شود باید به هر فرد حداقل 600 هزار تومان یارانه داده شود. مجلس قطعا نسبت به این موضوع کوتاه نمی‌آید. وی در ادامه تاکید کرد: توقع است قبل از حذف ارز ترجیحی، یارانه‌ها افزایش یابد. 60 میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند. خوراک این قشر موادی ساده نظیر ماکارونی و نان‌های صنعتی بود. انتظار می‌رود اگر قرار است این روند ادامه یابد دولت در کوتاه‌ترین زمان نسبت به افزایش یارانه‌ها اقدام کند. نباید با گرانی فشار بیشتری بر مردم تحمیل شود.

    بنا نبود قیمت‌ها افزایش پیدا کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مجلس دولت را مکلف کرد که اگر قصد حذف ارز ترجیحی را دارد باید برنامه حمایتی دیگری را برای ممانعت از افزایش قیمت‌ها جایگزین کند و اکنون دولت باید جلوی افزایش نامتعارف قیمت‌ها بایستد. محمد علی‌پور با اشاره به حذف یارانه آرد و افزایش قیمت نان و ماکارانی بیان کرد: مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این مجوز را به دولت داد تا یا سیاست تخصیص ارز ترجیحی را ادامه دهد یا آن را حذف کند با این شرط که قیمت کالاهای اساسی به نسبت شهریور سال ۱۴۰۰ تغییری نداشته باشد. اکنون نیز مجلس بر این موضع تاکید دارد که قیمت نان به هیچ‌وجه نباید افزایش یابد. وی اظهار کرد: از آرد یارانه‌ای در بخش‌های صنعتی نیز استفاده می‌شود اما با تصمیم دولت دیگر به این حوزه یارانه تعلق نمی‌گیرد. افزایش قیمتی که در حوزه ماکارانی و سایر نان‌های صنعتی رخ داده به همین دلیل است. در خصوص کالاهای اساسی هیچ گونه افزایش قیمت قابل قبول نیست. برخی از کالاها که از این یارانه برخوردار بودند و جزو کالاهای اساسی نیز نیستند با افزایش قیمت مواجه شده که ما از دولت انتظار مدیریت آن را داریم. نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نباید فشار مضاعفی بر زندگی مردم تحمیل شود. علاوه بر نانوایی‌ها از آرد در شیرینی پزی‌ها و صنایعی نظیر تولید ماکارانی استفاده می‌شود. اکنون دولت فقط برای نان یارانه پرداخت می‌کند. هدف دولت رساندن یارانه به اقشار ضعیف است اما این ضروری است که نباید با افزایش قیمت‌ها فشار دیگری بر مردم تحمیل شود. علی پور افزود: انتظار می‌رود دولت در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد. بنای مجلس حمایت از مردم است. مجلس از اول تاکید کرد که اگر دولت می‌خواهد ارز ترجیحی را برای برخی از کالاها حذف کند باید برنامه حمایتی جایگزینی داشته باشد تا فشاری به مردم وارد نشود. دولت باید جلوی این افزایش قیمت نامتعارف بایستد.

    مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهید

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات قوه مجریه در خصوص مهار گرانی و تورم باید کاهش‌دهنده آلام و گرفتاری‌های مردم در زمینه معیشت آنها باشد. فاطمه رحمانی در رابطه با راهکارهای کنترل تورم در کشور بیان کرد: این دغدغه رهبری، نمایندگان، دولت و دغدغه عمومی است، اما اقدامات باید توسط قوه مجریه به گونه‌ای باشد که کاهش‌دهنده آلام و گرفتاری‌های مردم در زمینه معیشت باشد. وی افزود: قطعا دستگاه‌های اجرایی با برنامه‌ریزی‌های بهتری که خواهند داشت می‌توانند در بهبود این وضعیت موثر باشند. عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس تصریح کرد: انتظار و توقع بجای مردم و نمایندگان از دولتمردان این است که نتیجه تلاش‌ها و اقداماتشان به گونه‌ای باشد که امیدی که در دل مردم ایجاد شده تقویت شود و هر روز شاهد گشایش و وسعت در زندگی مردم باشیم. رحمانی در رابطه با اینکه چرا اقدام ملموسی در رابطه با کاهش تورم انجام نمی‌شود؟ اظهار کرد: ما هم همین توقع و سوال را داریم؛ گرچه که مشکلات عدیده‌ای به ارث رسیده و آواربرداری از آن زمان می‌برد، ولی در عین حال باید تلاش‌هایی که در این مدت سر کار آمدن توسط دولت انجام شده در زندگی مردم خود را نشان دهد. نماینده مردم مشهد در پایان گفت: ما هم این دغدغه را داریم که چرا این تلاش‌ها تاثیری در زندگی مردم ندارد و پیگیر این موضوع هستیم.

 

ارسال نظر