تاثیر شاخص‌های اقتصادی بر دلار امریکا

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۴:۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۸۸۵۸۵

سید محمود حسینی|

سه‌شنبه 26 آوریل، عمده شاخص‌هایی که در حوزه دلار منتشر شد مربوط به بخش مسکن بود. بخش مسکن یکی از بخش‌های مهم هر اقتصادی است. افزایش قیمت مسکن می‌تواند اعتماد مصرف‌کننده را تقویت کند و منجر به افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش توسعه اقتصادی و تورم شود. قرائت بالاتر از مقدار پیش‌بینی شده برای دلار امریکا مطلوب تلقی می‌شود، در حالی که قرائت پایین‌تر منفی تلقی می‌شود.

 طبق آمار منتشر شده توسط آژانس مالی مسکن فدرال، بهای مسکن نسبت به ماه گذشته رشد دو درصدی داشته است. همچنین این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد 4/19 درصد را تجربه کرده است که هر دوی این ارقام بالاتر از مقدارهای پیش‌بینی شده بود. البته باید در نظر گرفته شود که این رشد مربوط به خانه‌های نوساز نمی‌باشد و آمار مربوط به خانه‌های نوساز به صورت جداگانه منتشر می‌شود. 

 شاخص فروش خانه جدید نشان‌دهنده تغییر ماهانه در فروش خانه‌های تازه ساخته شده در ایالات متحده در ماه گزارش شده نسبت به ماه قبل است و ارزش فروش خانه‌های جدید برای یک خانواده را اندازه‌گیری می‌کند. اغلب، چنین معامله‌ای با وام مسکن همراه است. فروش خانه نوساز در مقایسه با فروش خانه‌های غیرنوساز به عنوان یک شاخص پیشرو در نظر گرفته می‌شود. اقتصاددانان از این شاخص برای ارزیابی وضعیت بازار مسکن استفاده می‌کنند. رشد فروش مسکن نوساز حاکی از گسترش بازار املاک و رشد فعالیت اقتصادی ملی است. صاحبان سازمان‌های مالی از این شاخص برای پیش‌بینی حجم وام‌های رهنی کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند. رشد این شاخص نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر قیمت دلار داشته باشد.

با توجه به توضیح فوق، آمار این بخش توسط اداره سرشماری ایالات متحده منتشر می‌شود که طبق آنچه دیروز منتشر کرد، حدود منفی هشت درصد بود که با مقدار تخمینی کارشناسان فاصله 5/7- درصدی داشت. 

از دیگر شاخص‌های منتشر شده در حوزه دلار امریکا می‌توان به شاخص‌های مربوط به سفارش کالاهای سرمایه‌ای و بادوام اشاره کرد. آمار مربوط به این حوزه تغییرات آنچنانی را نشان نمی‌دادند و اعداد منتشر شده به گونه‌ای نبودند که تغییر منفی در نرخ برابر دلار در مقابل سایر ارزها داشته باشد. 

علی‌رغم این موارد طی دوهفته گذشته دلار در مقابل بسیاری از ارزهای عمده دنیا، روند صعودی به خود گرفته است. به‌طوری که پوند طی دو هفته گذشته حدود 2/3 درصد ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است. همچنین یورو نیز به میزان یک‌ونیم درصد در مقابل دلار تضعیف شده و به نرخ برابری 06/1 سقوط کرده است. این شرایط در مقابل سایر جفت ارزهای اصلی مانند فرانک سوییس هم صادق است و دلار امریکا به میزان 8/1 درصد در مقابل فرانک سوییس تقویت شده است. با نگاه به شاخص دلار DX این صعود مشهود است که رشد 5/1 درصدی داشته است. 

هرچند این تغییرات اعداد قابل توجهی نیستند و می‌توانند جزو نوسانات روزانه بازار به حساب بیایند، اما به‌نظر نمی‌رسد که این روند به این زودی متوقف شود و احتمال ادامه‌دار بودن آن در ماه آتی نیز بسیار است و دلار به شرایط سال 2017 که قدرتمند بود و نقطه دلار در بیست سال اخیر بوده است دست یابد.

 

ارسال نظر