سیاست

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۲:۳۷:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۵۰۰

توضیح عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان

وزیر خارجه عراق توضیحاتی درخصوص دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان ارایه داد. فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این  کشور (واع) در خصوص مذاکرات اخیر ایران و عربستان گفت که دور پنجم مذاکرات میان ریاض و تهران در بغداد در فضای مثبتی برگزار شد.

وی گفت که بغداد میزبان دور ششم مذاکرات ایرانی- سعودی نیز خواهد بود. فواد حسین پیش از این تاکید کرده بود که عراق تمام تلاش‌های خود را به کار خواهد گرفت تا فرصت مناسب برای ایجاد تفاهم میان ایران و عربستان را فراهم کند.

پیش از این یک منبع عراقی اعلام کرد که در نشست دو هیات امنیتی ایران و عربستان در بغداد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و معاون مشاور امنیت ملی ایران و رییس سرویس اطلاعات عربستان حضور داشتند. وی گفت: دو طرف در این نشست توافق کردند که به نشست‌های امنیتی پایان دهند و به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند. انتظار می‌رود که دور ششم مذاکرات نیز در خاک عراق برگزار شود. این منبع عراقی همچنین خاطرنشان کرد که فضای نشست مثبت بود و دو طرف در خصوص برخی نقاط برای ایجاد فضای آرام میان تهران و ریاض به توافق رسیدند. وی همچنین گفت که نشست ایرانی - سعودی چند ساعت به طول انجامید و هیات ایرانی زیارت مذهبی نیز داشت اما هیات سعودی دیرتر از آنها بغداد را ترک کرد. بر اساس این گزارش، در پنجمین دور گفت‌وگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی که در بغداد پایتخت عراق برگزار شد، چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به از سرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده است.  مسوولان عالی عراق و سلطنت عمان نقش موثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان تهران و ریاض داشته‌اند. در جریان پنج دور گفت‌وگوهای صریح انجام شده، در مورد چالش‌های اصلی در مسیر از سرگیری روابط دو کشور تبادل نظر شده است.  مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌اند. اگرچه هنوز اخبار رسمی در مورد محتوای آخرین دور گفت‌وگوها و توافقات احتمالی منتشر نشده اما اطلاعات رسیده به نورنیوز حاکی است که فضای مثبت نشست اخیر امیدواری‌ها برای گام نهادن دو کشور در مسیر از سر‌گیری روابط را افزایش داده است. با توجه به شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفت‌وگوهای سازنده میان نمایندگان دو کشور، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

توصیه برجامی به بایدن

یک روزنامه امریکایی در یادداشتی تحلیلی با تاکید بر اینکه «خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام نتیجه عکس در پی داشته است» به رییس‌جمهور امریکا توصیه کرد که توافق هسته‌ای را احیا کند.

روزنامه شیکاگو تریبون در یادداشتی درباره نتایج خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت که این اقدام ترامپ نه تنها موجب محدودیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشد، بلکه سبب شد تا سرعت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور در مقایسه با زمانی که تعهدات خود ذیل برجام را به‌طور کامل اجرا می‌کرد، افزایش قابل توجهی پیدا کند.

این نشریه در ادامه با اشاره به اینکه «ایران برخلاف پیش‌بینی منتقدان توافق هسته‌ای، همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده بود به تعهدات خود پایبند بود و دولت ترامپ نتوانست حتی یک‌ مورد نقض توافق از سوی ایران بیاید اما پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن، تهران نیز به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد، بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی محروم و سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات خود نصب کرد. شیکاگو تریبون با تاکید بر اینکه «این چیزی نبود که ترامپ وعده آن را داده بود » افزود: رییس‌جمهور ترامپ تنها سیاستی را اتخاذ نکرد که به شکست منجر می‌شود، بلکه او مانع هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، اقدام ترامپ باعث شد که ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن دلسرد شود و آنها از خود پرسیدند که «چرا باید با شرایط یک رییس‌جمهور موافقت کنیم، درحالی که این احتمال وجود دارد که رییس‌جمهور بعدی آن را پاره کند؟». در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ همچنین راه دیگری برای جلوگیری از احیای توافق ایجاد کرد. یک سال پس از خروج او، دولت وی تصمیم گرفت که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد که موجب اعمال تحریم‌های خاصی می‌شود که پیشتر برای گروه‌های غیردولتی طراحی شده بود. این نشریه امریکایی همچنین نوشت: در حال حاضر این، اصلی‌ترین مانع حصول توافق در وین است، چراکه تهران اصرار دارد نام سپاه پاسداران از این فهرست حذف شود. اما دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این اقدام نشان نداده است. ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان این فرصت را بدهد که ادعا کنند او نسبت به تروریسم از خود نرمش نشان می‌دهد.

شیکاگو تریبون تصریح کرد: اما جورج دبلیو بوش (رییس‌جمهور اسبق امریکا) که هرگز متهم به نرمش در قبال تروریسم نشده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام نکرد زیرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود نداشت. همچنین در پایان این یادداشت آمده است: جو بایدن نباید اجازه دهد که این اختلاف مانع از احیای توافقی شود که از تبدیل شدن یک دشمن قدیمی به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

 

ارسال نظر