سیاست

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۲۰۶

پشت‌پرده گرانی‌های اخیر بررسی شود

رییس‌جمهور با ابراز نارضایتی از گرانی کالاهای اساسی، به دستگاه‌های نظارتی دستور داد پشت‌پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی کنند و به وزرای اقتصادی دولت تاکید کرد اقدامات لازم برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را در دستور کار قرار دهند.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت، بر ضرورت تقویت نظارت‌ها به منظور جلوگیری از نوسان قیمت کالاها در بازار تاکید کرد و گفت: نباید اجازه داد برخی افراد با گرانفروشی و سوداگری به مردم اجحاف و آنها را ناامید کنند.

رییس‌جمهور گرانی بی‌قاعده را غیرقابل توجیه خواند و تاکید کرد: تغییر هرگونه قیمت کالا، نیازمند بررسی همه جوانب و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم است و اینکه یک شرکت یا کارخانه بخش خصوصی بخواهد به صورت ناگهانی قیمت کالای خود را افزایش دهد، غیرقابل پذیرش است.

آقای رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، دولت را ملزم به اجرای فرامین ایشان دانست و تاکید کرد: همه مسوولان اجرایی باید تلاش کنند با اقدامات به موقع و کارآمد مردم را امیدوار کنند.

رییسی تاکید کرد: هر کاری که باعث ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه شود نباید صورت بگیرد و این مساله باید بیش از همه مورد توجه همکاران دولت باشد.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی به کشور، خاطرنشان کرد: واردات بی‌رویه قطعاً به تولید آسیب می‌زند و اقتصاد ملی را تضعیف می‌کند.

رییسی در ادامه به گلایه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از واردات کالاهایی که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد، اشاره کرد و به دستگاه‌های دولتی اکیداً دستور داد که تحت هیچ شرایطی کالایی که مشابه داخلی دارد را وارد نکنند.

رییس‌جمهور حتی یک ساعت تعلل در اجرای این دستور را غیرقابل پذیرش خواند و از دستگاه‌های اجرایی خواست روند جلوگیری از واردات کالاهای غیرضروری و دارای مشابه داخلی را پیگیری کنند.وی در پایان با اشاره به ضرورت توجه ویژه به موضوع اشتغالزایی و رفع بیکاری اظهارداشت: امضای تفاهمنامه بین دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال کافی نیست بلکه این کار آغاز حرکت اجرایی برای اشتغالزایی است که باید با اقدامات موثر تکمیل شود.

کمیسیونی برای صیانت تشکیل نمی‌شود

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس، تاکید کرد: فرآیند گذشته در بررسی طرح صیانت تکرار نخواهد شد و اگر کمیسیون جدیدی نیز شکل بگیرد صرفا برای جمع‌بندی نهایی گزارش طرح و آماده‌سازی آن برای ارایه به صحن مجلس است.

جلال رشیدی کوچی با اشاره به رای استمزاجی مجلس در جلسه غیرعلنی برای بازگشت طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به صحن مجلس و سرنوشت پیش روی این طرح، بیان کرد: بنده بارها تاکید کردم مهم‌ترین مزیت بررسی این طرح در صحن مجلس، شفافیت آن خواهد بود و در خصوص هر بند آن به جای اینکه ۲۰ نفر نظر بدهند، ۲۹۰ نفر از نمایندگان نظر خود را ارایه خواهند کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: شفافیت در بررسی این طرح بسیار مهم است. اما اکنون تصمیم با هیات رییسه مجلس است که این طرح به چه شکلی و در چه زمانی مورد بررسی قرار گیرد. ما نیز منتظر نظر هیات رییسه خواهیم ماند.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قطعا دیگر کمیسیونی به معنای گذشته برای بررسی این طرح ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی تشکیل نخواهد شد و اگر هم کمیسیون جدیدی تشکیل شود، برای جمع‌بندی طرح و ارایه گزارش آن برای رسیدگی در صحن مجلس خواهد بود. فرآیندی که در بررسی این طرح در گذشته طی شد دیگر تکرار نمی‌شود.

امریکا راهزن است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پیامی توییتری با اشاره به مسدودسازی پول‌های ایران در خارج از کشور بر اثر تحریم‌های امریکا، از سیاست‌های این کشور انتقاد کرد. هوا چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در صفحه توییترش درباره سیاست‌های تحریمی امریکا در قبال کشورهای دیگر از جمله ایران نوشت: برداشتن کلاه جهان با تسهیل کمی (QE). مسدودسازی ذخایر تبادل ارزی ایران. توقیف کردن دارایی‌های افغانستان. بلوکه کردن ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر طلا و ذخایر تبادلات ارزی و دارایی‌های نهادها و افراد آن در خارج از کشور. مطمئنا این موارد کافی هستند برای اینکه امریکا را تبدیل به راهزن اقتصادی شماره یک جهان کند؟ اظهارات چونینگ در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که در ازای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران موجب لغو تحریم‌های امریکا و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور خواهد شد، فعلا و تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. واشنگتن اخیرا به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم‌های اقتصادی متعددی بر آن اعمال و بخش عظیمی از اموال‌ آن در بانک‌های خارجی را مسدود کرده است.

 

ارسال نظر