کاهش محدودیت‌های تحقیق و توسعه ایران در وین

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۹۹۶
کاهش محدودیت‌های تحقیق و توسعه ایران در وین

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امسال در راستای جهاد تبیین، تاریخ هسته‌ای کشور و حقیقت فناوری هسته ای‌مان را با توجه به القائات روانی‌ و سیاسی که می‌گویند ایران فقط قصدش دستیابی به سلاح اتمی است، را به زبان و روش‌های گوناگون ارایه می‌دهیم که این بخشی مهم در سند تحول دولت است تا برای افکار عمومی خودمان و دنیا شفاف‌سازی کنیم.

اسلامی اظهار کرد: در بحث روابط بین‌الملل و تعامل با آژانس توانستیم به شکلی در این چند ماه گذشته روابط را پیش ببریم که با شرایط نرمال و منطقی تبادلات دو طرفه پیش رود و امیدواریم روز به روز این روند بهبود یابد تا ما بتوانیم از مزایای طبیعی عضویت در آژانس بیشتر بهره مند شویم و بیش از این با استانداردهای دوگانه مواجه نشویم. سازمان انرزی اتمی شاید اولین دستگاه اجرایی باشد که بر مبنای سند تحول دولت، سند جامع راهبردی توسعه انرژی اتمی را تبیین کرده است که امیدواریم بر اساس آن یک انضباط فکری و رفتاری را داشته باشیم.

وی‌ درباره مذاکرات احیای برجام گفت: مذاکرات توسط تیم ایران انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند. مساله مهم اراده ایران است که اعتمادسازی کند ولی هیچ موقع حرف زور را نمی‌پذیرد. ما برای حسن نیت خودمان عینا آن طور که برجام گفته عمل کردیم اما طرف‌های دیگر عمل‌ نکردند. الان که اراده کردند برگردند اقدامات و تعهدات متناظر است که از جنس راستی‌آزمایی است و هم پشتوانه‌ای که بتوان گام بعدی را محقق کرد.

وی گفت: آن چه در کشور در حال بهره‌برداری است تماما ایرانی است. شاید اقلام و لوازمی را خریداری کنیم اما ظرفیت تشخیص و طراحی با تحقیق به دست آمده است و امروز صنعت هسته‌ای تا این مرحله به ویژه در حوزه چرخه سوخت که انرژی زیادی از کشور و سازمان انرژی اتمی گرفته است از نقطه صفر معدن تا ساخت میله‌ها و صفحه‌های سوخت ایرانی است و این سطح از توسعه چرخه سوخت و صنعت هسته‌ای چیزی نیست که در اختیار همه کشورها باشد اما ایران توانسته انحصار آن را در میان کشورهای هسته‌ای بشکند.

وی ادامه داد: همچنین ما به سمت ساخت نیروگاه‌های اتمی تمام ایرانی می‌رویم که با ظرفیت دانش داخلی پیش می‌رویم و مطمئنیم با بررسی‌های انجام شده این اقدام کمک می‌کند کشور یک تراز متفاوت پیدا کند. به یاری خدا و همت همکاران افق ترسیم شده برای توسعه راهبردی را با این هدف دنبال می‌کنیم که هم نیاز کشور را پاسخ دهیم هم به عنوان یک صنعت پیشرو در دنیا مطرح شویم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره مرکز یون درمانی اظهار کرد: این مرکز به دلایل مختلف بخش ساختمانی‌اش تاخیر داشته است و سعی کردیم در این ماه‌ها موانعش را رفع کنیم. امروز وضعیت بهتر است و از هفته‌های آینده نصب تجهیزات آغاز می‌شود. امیدواریم طبق زمان‌بندی سال آینده مرکز را به بهره‌برداری برسانیم. ما ششمین مجتمع یون درمانی را خواهیم داشت در دنیا که در حوزه سلامت کاربرد زیادی خواهد داشت.

وی درباره ارایه اسنادی از سوی ایران درباره برخی اماکن مورد نظرآژانس تصریح کرد: مادامی که رژیم صهیونیستی تولید اسناد جعلی می‌کند، خرابکاری می‌کند و عملیات تروریستی انجام می‌دهد و این یک جریانی است که نه محکوم می‌شود نه سرکوب می‌شود و کسی با آن مقابله نمی‌کند طبیعی است که این یک نبرد است بین دو جریان حق و باطل. ما در این راستا اهدافی که داریم طی می‌کنیم و اسیر این نوع عوغاسالاری‌ها نمی‌شویم. در یکی از اسنادی که ادعا شده به اورانیومی اشاره شده در یکی از سایت‌ها که اصلا در ایران وجود ندارد. ما امیدواریم با توافقی که با آژانس داشتیم و مراحلی که تعیین شده است پیش رویم. الان یک مکان مورد نظر آژانس ابهاماتش رفع شده است و سه مکان دیگر مذاکراتش در حال بررسی است و باید تا پایان خرداد پایان دهند. آنها (آژانس) خودشان هم می‌دانند که این اسناد جعلی است و پایه و اساسی ندارد.

وی‌ تصریح کرد که ما اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستادیم و آنها را بررسی کردند و نمایندگان آژانس احتمالا باید به ایران بیایند تا جمع‌بندی نهایی شود.

وی‌ درباره مذاکرات با روس اتم برای تبادل مواد هسته‌ای در صورت توافق در وین گفت: این مذاکرات نوعی آماده‌سازی است چون طبق توافق باید ترتیبات و هماهنگی برای مبادله مواد را انجام دهیم و مذاکرات با روس اتم بیشتر فنی است و درباره مقدار و چگونگی ‌حمل‌ مواد و مابه ازایی که باید دریافت کنیم، است. این مذاکرات ادامه دارد و در حال پیشرفت است.

اسلامی در پاسخ به اینکه آیا ایران مقداری از اورانیوم ۶۰ درصدش را در چارچوب مذاکرات وین نگه می‌دارد؟گفت: بله. این انجام شده است. امروز مقدار مورد نظر اورانیوم ۶۰ درصدی به عنوان تارگت تبدیل شده که حدودا دو و نیم کیلوست و ظرفیتی برای تولید رادیوداروست.

وی درباره میزان ذخایر سه و نیم درصدی و ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی اظهار کرد: مواد ما همان است که در رسانه‌ها اعلام شده است.

اسلامی درباره پروژه پیشران هسته‌ای تصریح کرد: این پروژه در حال انجام است و امیدواریم طبق زمان‌بندی بتوانیم آن را پیش ببریم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره روند تحقیق و توسعه در برجام و مذاکرات احیای برجام گفت: در این رابطه همه تمرکز ما روی سانتریفیوژها بوده است و آن‌چه در برجام است بر اساس نظر سازمان انرژی اتمی است و امیدواریم متناظر با تعهدات طرف مقابل محقق شود.

اسلامی در ادامه تاکید کرد: ضمن اینکه آن‌ها (مذاکره‌کنندگان در وین) چهار سال مدت محدودیت در بخش تحقیق و توسعه را کاهش دادند و از ۱۵ سال به ۱۱ سال کاهش یافته است.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره پروژه آب شیرین کن  گفت: سازمان در راستای شناسایی ذخایر آب کشور با سازمان‌های مربوطه همکاری می‌کند. همچنین در رابطه با آب شیرین در حال توافق با وزارت نیرو هستیم تا در بوشهر یک ظرفیت ۷۰ هزارمتر مکعبی را نیز ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه روسیه خواستار دریافت تضمین از سوی امریکا برای همکاری با ایران در چارچوب برجام شد اما به نظر می‌آید با وجود اعلام قبلی هنوز روس‌ها قانع نشدند؟ گفت: وزیر خارجه روسیه خودش رسما اعلام کرد که نامه‌ای از وزارت خارجه امریکا دریافت کرده است و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کنند.

 

ارسال نظر