سیاست

۱۴۰۰/۱۲/۲۵ - ۰۵:۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۸۷۷۷۷

آیت‌الله علوی گرگانی درگذشت

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی مرجع بزرگ جهان تشیع بر اثر بیماری و پس از گذراندن چند روز در بیمارستان، دار فانی را وداع گفت و روح پرفتوحش به ملکوت اعلی پیوست.

دفتر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از رحلت این عالم مجاهد و فرزانه داد که متن آن به شرح ذیل است: 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون

دقایقی قبل (40/15) امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی علوی‌گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت بازایستاد و روح بلند و سرشار از عشق به اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست. ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیه‌الله الاعظم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع می‌رساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر معظم له، متعاقبا اعلام خواهد گردید. دفتر حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی (رضوان‌الله تعالی علیه)  آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی حسینی گرگانی (زاده ۱۳۱۸ در نجف) مرجع تقلید شیعه بود که در درس خارج فقه و اصول سید محسن حکیم، سید محمود حسینی شاهروی و سید ابوالقاسم خویی شرکت کرده و سال‌ها به ولایتمداری، اخلاق و تکاپوی عالمانه در فقه مشهور بود.  این مرجع تقلید در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ خورشیدی به علت کسالت در بیمارستان بستری شد و پس از انجام معالجات و بهبودی، در ۷ اسفند ۱۴۰۰ خورشیدی از بیمارستان خاتم الانبیا تهران مرخص شد. وی مجددا در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به دلیل تب بالا در بیمارستانی در قم بستری شد. دو شب قبل بود که وزیر بهداشت ضمن عیادت از او اعلام کرد حال ایشان مساعد نیست.

خودروسازان داخلی وارد عرصه رقابت شوند

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه انحصار از عوامل مهم نابود‌کننده هر صنعتی است، گفت: آنچه می‌تواند موجب تقویت صنعت خودروسازی کشور شود، ایجاد بستر مناسب برای رقابتی شدن این صنعت است. محمد مخبر در جلسه‌ای با تعدادی از خودروسازان داخلی، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: هیچ موضوعی در برابر رضایت و رفاه و امنیت مردم اهمیت ندارد و در شرایط فعلی متاسفانه مردم از کیفیت، تنوع و قیمت خودرو راضی نیستند. معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت تا وقتی ضرورتی وجود نداشته باشد مایل به واردات خودرو نیست، افزود: وظیفه و تکلیف اصلی دولت تامین رضایت، رفاه و امنیت مردم است و اگر رضایت مردم در تعارض با حفظ وضعیت موجود قرار گیرد، دولت قطعاً منافع مردم را در اولویت قرار می‌دهد. در چنین شرایطی و در وهله اول باید رقبای جدیدی در داخل برای شرکت‌های خودروسازی بزرگ ایجاد کرد. در غیر این صورت برای تقویت رقابت حتی اگر مجبور شویم باید به واردات نیز فکر کنیم. معاون اول رییس‌جمهور از تولید‌کنندگان داخلی خودرو خواست تا با هماهنگی وزارت صمت و با شراکت با یکدیگر مجموعه‌های بزرگتری را بسازند که دولت بتواند با حمایت از آنها قطب‌های دیگری در صنعت خودروسازی ایجاد کند. وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده و دستاوردهای کشور در حوزه علم و تکنولوژی خاطر نشان کرد: توانمندی و ظرفیت کشور در صنعت خودروسازی بسیار فراتر از وضعیت موجود است و اگر فضای رقابتی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شود، قطعاً شاهد ارتقاء کیفیت و بهبود قیمت خودروهای تولید داخل خواهیم بود.  مخبر ادامه داد: دولت با قاطعیت و با تمام ظرفیت‌ها به دنبال حمایت از خودروسازان داخلی است و آمادگی دارد بسترهای لازم را برای رقابتی شدن این صنعت فراهم کند تا ضمن تامین منافع مردم شاهد ارتقاء وضعیت صنعت خودروسازی و افتخارآمیز بودن تولیدات این صنعت باشیم. معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم مصمم است مسائل و مشکلات پیش روی صنعت خودروسازی کشور را حل و فصل کند، تصریح کرد: براساس تاکید رییس‌جمهور، دولت درصدد خروج از مدیریت کارخانجات خودرو‌سازی است تا با خروج از این عرصه، نسبت به سیاست‌گذاری صحیح برای رقابتی شدن و بالندگی خودروسازی کشور اقدام کند.

به دنبال گزینه‌های جایگزین می‌رویم

ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوالی درباره اینکه وضعیت فعلی مذاکرات وین را چطور ارزیابی می‌کند و آیا حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل بر محاسبات این روند تاثیری گذاشته است یا نه، گفت: همان طور که قبلا گفته شده، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تیمش برای مشورت به واشنگتن بازگشته‌اند. دیگر روسای سیاسی هیات‌های مذاکره‌کننده هم به پایتخت‌هایشان بازگشته‌اند. این مذاکرات، مذاکراتی پیچیده هستند. ما در موقعیتی قرار داریم که می‌توانست به خط پایان نزدیک باشد اما برخی مسائل مهم باقی مانده‌اند و وقتی به خط پایان نزدیک می‌شوید، مسائلی که باقی مانده‌اند، اصولا سخت‌ترین مسائل خواهند بود. پرایس ادامه داد: در چند روز اخیر از جمله از جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در بیانیه تروییکای اروپا [آلمان، فرانسه و انگلیس] هم شنیده‌اید، در حال حاضر برخی عوامل خارجی وجود دارند که بر وضعیت فعلی ما در مذاکرات اثر گذاشته‌اند.

 

ارسال نظر