سیاست

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - ۰۱:۵۹:۵۰
کد خبر: ۱۸۷۷۳۲

نه عراق را هدف گرفتیم نه امریکا را

سفیر کشورمان در عراق در اظهاراتی به حمله موشکی اخیر ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل پرداخت. به گزارش شفق نیوز، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در یک سخنرانی در مراسمی که امروز در کربلا برگزار شده بود گفت: حمله موشکی سپاه در اربیل حاکمیت عراق را هدف نگرفت بلکه پایگاه جاسوسی موساد در آنجا را هدف قرار داد.وی تاکید کرد: امریکایی‌ها پایگاهی برای صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان عراق تاسیس کردند تا از آن به عنوان مقری برای انجام عملیات علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. ایران به هیچ‌وجه بر سر امنیت خود معامله نمی‌کند و ما پیش از این‌بارها به مسوولان اقلیم کردستان هشدار داده بودیم اما متاسفانه این پایگاه عملیاتی علیه امنیت ما انجام داد بنابراین جمهوری اسلامی ایران به این اقدام پاسخ داد.مسجدی خاطرنشان کرد: این اقدام نه حاکمیت عراق را هدف قرار داد و نه اهانت به دولت و ملت این کشور بود، ما از همین ابتدا از شما می‌خواهیم که برای تحرکات شرورانه رژیم صهیونیستی در منطقه حد ومرز قرار دهید و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنید.سفیر کشورمان در بغداد همچنین گفت: حمله موشکی سپاه به اربیل امریکایی‌ها را نیز مورد هدف قرار نداد، ایران و امریکا ۴۰ سال است که با یکدیگر درگیری دارند اما این عملیات هیچ ارتباطی با امریکایی‌ها و سفارت و کنسولگری آنها در عراق ندارد.در پی حمله موشکی ایران به مرکز راهبردی رژیم صهیونیستی در اربیل، وزارت خارجه عراق ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد را، فرا خواند و یادداشت اعتراضی به وی تحویل داد.پیش از این وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای در سایت رسمی خود اعلام کرد که این وزارت حمله موشکی به استان اربیل در کردستان عراق را محکوم می‌کند. وزارت خارجه عراق مدعی شد که در این حمله موشکی مناطق مسکونی هدف قرار گرفته‌اند.

عربستان پاسخگو باشد

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: عربستان باید در خصوص اعدام‌های اخیر در رابطه با اینکه که این افراد با چه جرایمی به حکم اعدام محکوم شده‌اند، پاسخگو باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی، اظهار کرد: اقدام مقامات عربستانی در اعدام ۸۱ نفر که ۴۱ نفر از آنها از شیعیان بودند، از زوایای مختلف قابل بررسی است.وی با طرح این سوال که چگونه و در چه نظام و فرآیند قضایی این افراد محاکمه شده و حکم اعدام دریافت کرده اند؟ افزود: امکان دارد در فهرست اعدام عربستان برخی از افراد حضور داشته باشند که از منظر قوانین آنها مجرم باشند، اما با توجه به گروه بندی‌های افراد که در رسانه‌ها مشاهده شد، تقریبا نشان می‌دهد که وجه مقابله عقیدتی و ایدئولوژیک افراد در احکام‌هایی که گرفته‌اند، بسیار گسترده و بالاست و این یک زنگ خطری است که باید توسط کشورهای دیگر محکوم شود.دبیر ستاد حقوق بشر افزود: عربستان باید در رابطه با اینکه که این افراد با چه جرایمی به حکم اعدام محکوم شده‌اند، پاسخگو باشد.وی با طرح این سوال که آیا افرادی که اعدام شده‌اند آنگونه که عربستان ادعا می‌کند در راستای قوانین کیفری عربستان مرتکب جرم شده اند؟ یا محاکمه سیاسی تلقی می‌شود و زندانی‌های عقیدتی بوده‌اند، عنوان کرد: این اقدام عربستان قابل بررسی است.غریب‌آبادی گفت: سازوکارهای حقوق بشری و بین‌المللی سکوت اختیار کرده‌اند در حالی که این کشورها گاهی اوقات برای یک حکم قضایی که در ایران صادر می‌شود داد حقوق بشری سر می‌دهند، اما جای سوال است که چگونه در مقابل اعدام ۸۱ نفر سکوت کرده‌اند.

مدعیان چرا ساکتند؟

یادگار امام جنایت اخیر دولت عربستان سعودی در اعدام ۸۱ نفر از شهروندان این کشور را محکوم کرد.به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به «جنایت هولناک» اخیر دولت عربستان نسبت به جمعی از مسلمانان عربستان و از جمله شیعیان قطیف و احساء، اظهار کرد: بی‌تردید اصل این عمل مذموم است و هر آزاده‌ای در جهان آن را محکوم می‌کند. اینکه در یک کشور اسلامی، عده‌ای که در میان آنها کودک هم بوده است، به سبب مبارزات سیاسی با فجیع‌ترین و شدیدترین وضع مورد تنبیه و توهین قرار بگیرند و سرانجام به شهادت برسند، کاری بسیار زشت و غیرقابل قبول است.وی با اشاره به اینکه تاریخ شیعیان و آزادیخواهان در عربستان بسیار دردآور است، افزود: یک حکومت خاندان سالار و به تعبیر امام «لعنت‌الله علیهم»، از تمام قواعد مردمسالاری و آزادی خود را تهی و بری کرده‌اند و به یک نظام سلطنتی مطلقه برگشته‌اند که رأی مردم در آن هیچ اثری ندارد و اساسا مردم هیچ نقشی در سیاست و زندگی خودشان ندارند؛ این نظام یک نظام بدوی است که با درآمدهای مفت نفتی در حال کار است. سید حسن خمینی با اشاره به تناقض میان ادعای آزادیخواهی قدرت‌های غربی و بی‌تفاوتی آنها نسبت به جنایات دولت عربستان، قطعه قطعه کردن روزنامه‌نگار عربستانی در سال‌های قبل توسط حکام سعودی را یادآور شد و تصریح کرد: اگر این اتفاق در هر جای دیگری از دنیا رخ می‌داد حتما به محکومیت‌های جدی می‌انجامید. وی ادامه داد: گویی در دنیا دفاع از ارزش‌ها را می‌توان با پول از بین برد؛ چرا که وقتی کار به عربستان می‌رسد همه چشم‌ها بسته و ذهن‌ها شسته می‌شود، اما در مورد جاهای دیگر فریاد «واویلا» سرداده می‌شود؛ و این رفتار مصداق «کلِمةُ حقٍّ یرادُ بِها الْباطِلُ» است. این مدعیانی که همیشه فریاد می‌زنند، چرا در جای دیگر ساکتند؟! 

 

ارسال نظر