دستگاه‌های دولتی مانع تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شوند

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۰۲:۳۷:۰۲
کد خبر: ۱۸۷۵۰۳

رییس‌جمهور با تاکید بر ضرورت و اهمیت صیانت از محیط زیست و تلاش برای گسترش فضای سبز در کشور، دستیابی به این مهم را نیازمند مشارکت همه مردم دانست.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در مراسم روز درختکاری با تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت امام حسین (علیه‌السلام) و گرامیداشت هفته منابع طبیعی گفت: اگرچه در زمینه محیط زیست و گسترش فضای سبز شهرداری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌ محیط زیست و دستگاه‌های مختلف مسوولیت دارند اما صیانت اثربخش از محیط زیست و موفقیت در این عرصه در گروی همراهی و مشارکت همه مردم است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز شرایط برای کاشتن میلیون‌ها درخت در سراسر کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کنار تلاش برای حفاظت از درختان‌ و فضای سبز موجود، هر کس در طول زندگی خود می‌تواند ده‌ها درخت غرس کند. رییسی با بیان اینکه حفظ محیط زیست بر توسعه اولویت دارد، اظهار داشت: اگر محیط زیست دچار آسیب شود مردم و زندگی آنها مختل می‌شود، لذا گسترش فضای سبز و صیانت از محیط زیست وظیفه عمومی و همگانی است. رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی فعالانه نهادهای دولتی در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، از همه دستگاه‌های ذیربط خواست با تمام توان در مقابل تغییر کاربری اراضی کشاورزی بایستند و تحت هیچ شرایطی اجازه ندهند سوداگران با انگیزه‌های مادی، در مسیر تخریب محیط زیست گام بردارند. رییس‌جمهور با قدردانی از تلاش مجموعه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه صیانت از محیط زیست ضرورت تشویق فعالیت‌های آنان را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون تردید با حضور و مشارکت آحاد مردم می‌توان اقدامات چشمگیری در زمینه درختکاری و گشترش فضای سبز انجام داد و مردم در این زمینه از انگیزه و اشتیاق کافی برخوردار هستند. رییسی همچنین از اقدام جهادی شهرداری تهران در زمینه درختکاری قدردانی کرد و گفت: آغاز یکهزار و ۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران اقدام درخور تقدیر و پسندیده‌ای است که شهرداری تهران با رویکرد جهادی آن را کلید زده است.  رییس‌جمهور افزود: امروز گسترش فضای سبز برای همه شهرها به ویژه شهر تهران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند هوای سالم و پاکی را برای ساکنین شهرها به ارمغان بیاورد. رییسی بر ضرورت توسعه گردشگری و طبیعت‌گردی در کشور تاکید کرد و گفت: این کار باید با رعایت موازین و دستورالعمل‌های محیط زیستی روز به روز در کشور توسعه پیدا کند، چرا که می‌تواند آثار و برکات فراوانی برای مردم داشته باشد. رییس‌جمهور برخورداری از هوای پاک و سالم را حق مردم دانست و گفت: امروز آلودگی و آلاینده‌ها مردم را اذیت می‌کند از این رو لازم است مسوولان با همت مضاعف و با استفاده از مشارکت و ظرفیت‌های مردمی در جهت رفع این مشکل گام بردارند. وی تاکید کرد: تمام دستگاه‌های مسوول در قانون هوای پاک سریعا وظایف قانونی خود را انجام دهند و اگر در جایی مشکل دارند با مردم در میان بگذارند. رییسی با اشاره به اهتمام سازمان محیط زیست و شهرداری‌ها برای توسعه درخت‌کاری و فضای سبز در کشور گفت: امروز بر اساس محاسباتی که انجام شده است، زمینه کاشت میلیون‌ها درخت در سراسر کشور وجود دارد و با این کار امیدواریم شاهد هوای سالم و پاک برای همه شهروندان باشیم.

 

ارسال نظر