رویکرد گزینشی غرب عامل تضعیف حقوق بشر

۱۴۰۰/۱۲/۱۲ - ۰۳:۲۶:۱۰
کد خبر: ۱۸۷۴۲۱

همزمان با برگزاری چهل و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوییس،  کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با فدریکا ویلگاس، رییس آرژانتینی شورای حقوق بشر دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، در این دیدار غریب آبادی ضمن تاکید بر لزوم اجتناب از سیاسی کاری در چارچوب موضوعات حقوق بشری، بر عزم جمهوری اسلامی برای ارتقای حقوق بشر در داخل کشور و در سطح بین‌المللی تاکید کرد ‌و فصل سوم قانون اساسی موسوم به حقوق ملت، قوانین داخلی مرتبط در ایران، موازین اسلامی حقوق بشر و معاهدات بین‌المللی حقوق بشری که ایران به عضویت آنها درآمده را بستر قانونی اقدامات حقوق بشری ایران برشمرد. غریب‌آبادی همچنین به قطعنامه علیه ایران و ماموریت گزارشگر ویژه ایران که با انگیزه سیاسی و در راستای اهداف سیاست خارجی برخی کشورها در شورای حقوق بشر ایجاد شده نیز اشاره و توجه رییس شورا را به این نکته جلب نمود که رویکرد گزینشی و دارای استاندارد دوگانه و سیاسی، موجب تضعیف و تخریب حقوق بشر می‌شود. دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان به چالش‌های پیش روی حقوق بشر شامل تروریسم و اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تاثیر منفی آنها بر بهره مندی از حقوق‌ بشر اشاره و بر اهمیت پرداختن به این موضوعات در شورای حقوق بشر تاکید کرد. رییس شورای حقوق بشر نیز ضمن رد رویکرد سیاسی و گزینشی به حقوق بشر، همکاری ‌و تعامل با رویه‌های ویژه را موجب تبیین بیشتر حقایق حقوق بشری هر کشوری دانست.

    نامه اعتراضی ایران به شورای امنیت

نمایندگی ایران در نیویورک نامه‌ای اعتراضی در خصوص اظهارات لیندسی گراهام، سناتور امریکایی که در بازدید از سرزمین‌های اشغالی فلسطین در ۱۴ فوریه، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های رژیم اسراییل، مقامات آن رژیم را به ترور بیشتر علیه دانشمندان هسته‌ای کشورمان ترغیب کرده بود، به شورای امنیت ارسال کرد. سناتور لیندسی گراهام در در جریان سفر خود به سرزمین‌های اشغالی فلسطین در مصاحبه‌ای در ۱۴ فوریه ۲۰۲۲ به ترور دانشمند هسته‌ای ایران در اواخر سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و در ترغیب به اقدامات تروریستی بیشتر علیه دانشمندان ایرانی گفته بود: « بسیاری از دانشمندان ایرانی دچار سوانح زیادی شده‌اند، انتظار دارم حوادث بیشتری رخ دهد.» متن این نامه به شرح زیر است: 

     این اظهارات زننده، نفرت‌انگیز و مذموم که به عنوان چراغ سبز به رژیم اسراییل برای انجام اقدامات تروریستی بیشتر علیه دانشمندان هسته‌ای ایران عمل می‌کند، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی ایالات متحده، به ویژه تعهدات ذیل قطعنامه‌های سازمان ملل است که کشورها را از تحریک به اقدامات تروریستی منع کرده و از آنها می‌خواهد از هرگونه حمایت از فعالیت‌های تروریستی خودداری کنند. 

     با درنظرگرفتن سابقه طولانی رژیم اسراییل در عملیات خرابکارانه علیه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، از جمله ترور ناجوانمردانه چندین دانشمند هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر، و همچنین عملیات سایبری مشترک امریکا و اسراییل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران با استفاده از ویروس مخرب رایانه‌ای استاکس‌نت، جامعه بین‌المللی به‌طور اعم و شورای امنیت به‌طور خاص بایستی اینگونه حرکات تحریک‌آمیز و ترغیب به اقدامات تروریستی را که تهدیدی برای بی‌ثبات کردن بیشتر منطقه است، به‌شدت محکوم کنند.

    جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به ماجراجویی رژیم اسراییل و پیامدهای آن برای صلح و امنیت منطقه، حق خود را بر اساس قوانین بین‌المللی برای اتخاذ تمامی اقدامات لازم محفوظ می‌داند.

    جلسه شمخانی با نمایندگان مجلس  درباره وین

دریابان شمخانی: راهبرد اصلی کشور در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم است و خوش‌بختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. در جلسه ویژه‌ای با حضور دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل دبیرخانه شورا، آخرین تحولات مذاکرات لغو تحریم‌ها تشریح شد. در جریان این جلسه، روند طی شده از ابتدای دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم و پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود و همچنین اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایران است به اطلاع نمایندگان حاضر در جلسه رسید. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این جلسه با تاکید بر ضرورت حل سریع چند موضوع باقی مانده در مذاکرات که هنوز پیرامون آن توافقی حاصل نشده اظهار داشت: تجربیات تلخ ناشی از بدعهدی امریکا و بی‌عملی اروپا، تامین الزامات شکل‌گیری توافقی قابل اتکا، متوازن و پایدار را اجتناب‌ناپذیر کرده است. 

 

ارسال نظر