کمیسیون مشترک صلاحیت بررسی طرح صیانت را ندارد

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۳:۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۸۷۲۶۲

یک عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تاکید کرد: امیدواریم همکارانی که پای نامه بازگشت طرح صیانت به صحن را امضا کرده‌اند به عهد خود در زمان رای‌گیری وفا کرده و اجازه دهند این طرح که با شؤونات زندگی ۸۰ میلیون نفر سر وکار دارد در مسیری شفاف و نگاهی کارشناسی در صحن مجلس بررسی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بهترین و کامل‌ترین طرح اگر همراه با اقناع جامعه نباشد محکوم به شکست است. دلیل نگرانی امروز مردم این است که اصلا نمی‌دانند چه اتفاقی قرار است بیفتد. اگر ما در یک جنگلی مسیر را بلد باشیم و نسبت به مسیری که قرار است طی کنیم آگاهی داشته باشیم از بودن در این جنگل لذت خواهیم برد، اما اگر آگاهی نداشته باشیم و مسیر را گم کنیم نه تنها لذتی نمی‌بریم بلکه نگران و مضطرب خواهیم بود. شرایط امروز این است. حرف بنده این است که کمیسیون مشترک بعد از ۴۵ جلسه که خود اعضای کمیسیون به برگزاری این جلسات اذعان دارند، نتوانسته ذره‌ای از این نگرانی را کاهش دهد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تقاضای ما امروز این است که این طرح ذیل تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آیین‌نامه داخلی مجلس در یک فرآیند کاملا دموکراتیک و قانونمند فارغ از هرگونه هیاهو و حاشیه‌ای به جای اینکه در کمیسیونی بررسی شود که در این مدت نشان داده توانایی بررسی چنین طرحی را ندارد در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به جای اینکه ۲۰ نماینده در خصوص آن تصمیم بگیرند، ۲۹۰ نماینده در خصوص آن تصمیم بگیرند. کجای این حرف اشتباه است.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده لازم است نکته‌ای را شفاف عرض کنم تا مردم از این سردرگمی بیرون بیایند. این ضعف ما بوده که امروز کار به جایی رسیده که مردم ما در خصوص طرحی که همه به نوعی با آن سروکار دارند، سردرگم هستند. نامه‌ای که بنده برای بازگشت این طرح به صحن مجلس دنبال می‌کنم هیچ ارتباطی با فرآیند لغو مصوبه کمیسیون مشترک ندارد. نامه‌ای که بنده پیگیری می‌کنم برای بازگشت این طرح به صحن مجلس است.

رشیدی کوچی در ادامه با بیان روایتی از آنچه که در خصوص تصویب کلیات طرح صیانت گذشت، اظهار کرد: اما در چند روز گذشته چه اتفاقی افتاد؟ این روزها، مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است و تمام جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به دلیل بررسی لایحه بودجه در صحن تعطیل است و صحن مجلس نیز در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر صرفا با یک دستور کار که بررسی لایحه بودجه بود، جلسات خود را دنبال می‌کند، اما به یک باره ما متوجه شدیم قرار است که جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت برگزار شود و در خصوص کلیات این طرح به این مهمی رای‌گیری شود. بنده از دکتر قالیباف سوال پرسیدم که آیا برگزاری این جلسه در زمان بررسی بودجه چقدر به جا است؟ ایشان هم گفتند برگزاری این جلسه باتوجه به برگزاری جلسات بودجه خیلی محلی از اعراب ندارد. حتی یکی از نمایندگان دیگر نیز به‌طور رسمی تذکر دادند و نایب‌رییس اول مجلس نیز تذکر ایشان را وارد دانستند. اما آن جلسه تشکیل شد و و کلیات طرح نیز به تصویب رسید.

وی افزود: در ادامه معاونت قوانین نیز در دو بند به مصوبه کمیسیون مشترک در خصوص کلیات این طرح ایراد وارد کرد که ایرادات هم از نظر ایین نامه داخلی مجلس به جا بود. (معاونت قوانین نمی‌تواند مصوبه‌ای را ابطال کند اما می‌تواند در نظر کارشناسی بگوید که روند تصویب مصوبه دارای اشکال قانونی است. که این اقدام صورت گرفت) در نهایت روز پنجشنبه، هیات رییسه مجلس تشکیل جلسه داد و ایراد گرفته شده از سوی معاونت قوانین مجلس را وارد دانست، فلذا آنچه که در جلسه کمیسیون مشترک نیز به تصویب رسید باطل می‌شود. این اقدام شاهدی بر آن است که کمیسیون مشترک توانایی بررسی این طرح را ندارد.

این عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در ادامه با اشاره به فرآیند بازگشت این طرح از کمیسیون به صحن مجلس، بیان کرد: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس اگر نماینده‌ای تقاضا داشته باشد که طرح یا لایحه‌ای که در کمیسیون مشترک در حال بررسی است جهت بررسی به صحن مجلس بیاید مادامی که آن طرح تصویب نشده و به شورای نگهبان ارسال نشده اگر این نماینده بتواند ۱۵ امضا جمع‌آوری کند نامه در صحن قرائت می‌شود و پس از دفاع نماینده متقاضی دو نفر موافق و دو نفر مخالف صحبت می‌کنند و این به رای گذاشته می‌شود اگر نصف به علاوه یک رای دادند ادامه بررسی طرح در صحن مجلس صورت می‌گیرد. ما به جای ۱۵ امضا ۱۷۰ امضا جمع کردیم. انتظار است این بزرگواران در روز رای‌گیری برای بازگشت این طرح به صحن مجلس پای امضای خودشان بایستند و طرح به صحن بازگردد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که امروز کسب و کارهای حاضر در فضای مجازی دغدغه مند هستند. ما حدود ۲ میلیون شغل مستقیم و ۹ میلیون شغل غیر مستقیم با این فضا داریم. اگر این طرح تصویب شود و یک پلتفرم مانند اینستاگرام فیلتر شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه کار می‌خواهیم انجام دهیم؟ شغل‌هایی هستند که از این فضا درآمد دارند و هیچ اتکایی به دولت ندارند. این خیلی مهم است. متاسفانه خود اعضای کمیسیون مشترک نیز در زمان رای‌گیری کلیات این طرح نمی‌دانستند که چه طرحی را دارند تصویب می‌کنند. این است که بنده می‌گویم این کمیسیون برای بررسی این طرح صلاحیت ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر شما یک جریان خاص در مجلس این طرح را دنبال می‌کنند که چهره رییس مجلس و رییس قوه مجریه را تخریب کنند، بیان کرد: بنده نمی‌گویم جریانی هست یا نیست، اما این سوال را طرح می‌کنم که اگر این طرح با این شکل و شمایل و بدون اقناع‌سازی مردم تصویب شود نگاه مردم نسبت به مجلس و رییس مجلس چه خواهد بود؟ آیا مثبت است یا منفی؟

 

ارسال نظر