وزیر امور خارجه: مذاکرات به مرحله تصمیم سیاسی غرب رسیده است

۱۴۰۰/۱۲/۰۲ - ۰۰:۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۸۷۱۲۵
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار کرد.
حسین امیرعبداللهیان در یکی از آخرین برنامه‌های سفرش به آلمان و در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با آقای خوسه مانوئل آلبارز همتای اسپانیایی خود دیدار کرد و در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از محموله کمک واکسیناسیون ارسالی از سوی اسپانیا برای مردم افغانستان و آوارگان این کشور تقدیر و تشکر کرد. 
امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت ویژه و بغرنج افعانستان بر ضرورت مساعی همه کشورها برای کمک به مردم این کشور تاکید کرد.  رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها در وین به نقطه‌ای رسیده است که نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی طرف غربی برای رسیدن به توافق هستیم و در این راستا سه کشور اروپایی به ویژه باید به نقش خود به عنوان اعضای برجام‌ توجه نمایند و تلاش کنند حقوق و منافع مشروع ایران رعایت شود.  وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص روابط دوجانبه تهران و مادرید تاکید کرد: شایسته است مسیر همکاری‌ها را تسریع کنیم و به ویژه در حوزه دارویی و حفظ منابع آبی و در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، حمل و نقل ریلی و هوایی زمینه‌های خوبی برای گسترش روابط وجود دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان از همتای اسپانیایی خود برای سفر به تهران و پیگیری توسعه و گسترش روابط دوجانبه دعوت به عمل آورد . آقای خوسه مانوئل آلبارز وزیر خارجه اسپانیا نیز ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدار با همتای ایرانی خود، از میزبانی ایران از آوارگان افغانستانی تقدیر کرد و آمادگی کشورش را برای همکاری در حوزه کمک رسانی به آوارگان افغانستانی اعلام کرد. 
وزیر خارجه اسپانیا خاطرنشان کرد: اراده مادرید برای حفظ و ارتقای روابط در ابعاد مختلف به ویژه اقتصادی در دوره تحریم سخت بود، ولی تصمیم گرفتیم در ایران بمانیم و این نشانگر اهمیتی است که ایران برای دولت و مردم اسپانیا دارد. وی همچنین با اشاره به ریاست دوره کشورش بر اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال میلادی جاری، بر آمادگی کشورش برای تعامل و همکاری و رایزنی با کشورمان در ظرفیت ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا به خصوص در مورد مسائل منطقه تاکید کرد. 
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا در این دیدار همچنین در خصوص مسائل مرتبط با منطقه غرب آسیا و خلیج فارس و آخرین اوضاع یمن و افغانستان تبادل نظر کردند.

 

 

ارسال نظر