اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۲:۴۶:۲۴
کد خبر: ۱۸۶۹۷۲

مصوبات مجلس برای مبارزه با فساد

رییس کمیته اشتغال جوانان و ازدواج و هوشمندسازی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مصوبات این کمیسیون برای مبارزه با فساد خبر داد و گفت که با مصوبات کمیسیون می‌توان وارد تاریکخانه‌هایی شد که تاکنون در طول چهار دهه گذشته به آن ورود نشده است؛ این قدم مهمی برای مبارزه با فساد است. مجتبی رضاخواه در نشست خبری در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق در دو تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه، گفت: کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۶ وام ازدواج جوانان را تصویب کرد. بر این اساس آقایان کمتر از ۲۵ سال و خانم‌های کمتر از ۲۳ سال وام ازدواج ۱۵۰ میلیون تومانی گرفته و افراد بالاتر از این سن وام ۱۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند. علاوه بر آن تسهیلات فرزندآوری در نظر گرفته شد. برای خانواده‌های دارای فرزند سوم و بیشتر وام ۲۲۰ میلیون تومان، برای ودیعه مسکن یا اجاره در نظر گرفته شده است. وی افزود: وام اشتغال خرد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد که بخش قابل توجهی از آن به صورت استانی در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان قرار می‌گیرد، در بخشی دیگر به ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر مثل کمیته امداد و بهزیستی داده می‌شود. برای حمایت از بیماران فقیر و معسر و صعب العلاج هم صندوقی در نظر گرفته شد، اگر کسی در بیمارستان بستری شد و امکان پرداخت هزینه بیمارستان را ندارد از این صندوق استفاده می‌کند. بیماران سرطانی و صعب العلاج هم از این صندوق می‌توانند استفاده کنند. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: تبصره ۱۸ حمایت از تولید و اشتغال کلان است که برای آن دو نوع صندوق پیش‌بینی شد که مجموعا نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای این صندوق‌ها در نظر گرفته شده است. به گفته وی در بودجه سال آینده بحث مبارزه با فساد آمده که برای اولین‌بار کمیسیون تلفیق تصویب کرد، باب نظارت به تاریکخانه‌هایی باز شود که قبل از آن این اتفاق رخ نداده است. این گامی برای مبارزه با فساد است. رضاخواه خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق تسهیلات بسیار خوبی برای جوانان در نظر گرفته است که شامل سربازی، وام ازدواج و تسهیلات خرید مسکن می‌شود. در موضوع مالیات بر سیگار هم بیشتر درآمدهای حاصله برای جوانان هزینه می‌شود. بنابراین تلاش کمیسیون تلفیق این بود که توجه ویژه‌ای به جوانان داشته باشد. امیدواریم این روندی که از سال گذشته برای حمایت جوانان ایجاد شده، در چند سال آینده هم ادامه داشته باشد.

علت مخالفت مجلس با حذف ارز ترجیحی

یک عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق دلیل مخالفت این کمیسیون با حذف ارز ترجیحی را جلوگیری از تورم مضاعف و فشار به طبقات محروم جامعه عنوان کرد. رحمت‌الله نوروزی در نشست خبری با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به موضوع امنیت غذایی و حوزه کشاورزی توجه ویژه‌ای کرد، گفت: اعتقاد ما هم بر این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت‌زا و فسادزا است منتهی در دو سال اخیر مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به طبقات ضعیف و کاهش فشار به آنها تاکید کرد، به همین دلیل ما برای جلوگیری از تورم مضاعف و فشار وارد نشدن مضاعف بر اقشار ضعیف موافقت نکردیم که ارز ترجیحی حذف شود. وی افزود: ما به حوزه کشاورزی و نهاده‌های دامی توجه داشتیم. توجه دیگرمان بر روی خودکفایی گندم بود. لذا تصویب شد که قیمت خرید تضمینی گندم ۹۵۰۰ تومان باشد. نوروزی با اشاره به صندوق توسعه بخش کشاورزی گفت: توجهات ویژه‌ای به حوزه آبخیزداری، تنش آبی و موضوع حفاظت از محیط زیست و اشتغال روستاییان شده است.

می‌خواهند برنج داخلی کیلویی ۱۰۰ هزارتومان شود

رییس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: از ۶ ماه پیش روند افزایش قیمت برنج داخلی آغاز شد و هر هفته قیمت این محصول روند صعودی به خود گرفت. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در هفته‌های پایانی سال قیمت برنج داخلی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان برسد. حسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت برنج داخلی، گفت: قیمت برنج طارم و هاشمی بودار شده در بنکداری به کیلویی 78 تا 80 هزار تومان رسیده است که این قیمت نسبت به هفته گذشته 6 تا 8 درصد افزایش داشته و همچنین قیمت برنج کشت دوم در بنکداری به کیلویی 85 هزار تومان رسیده است.  وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای ثبات قیمت برنج داخلی وجود ندارد، گفت: شنیده‌های من حاکی از این است که مافیا برنج داخلی و صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برنج در حجم بالا خریداری و آن را دپو کرده‌اند می‌خواهند قیمت برنج داخلی را تا پایان سال به کیلویی 100 هزار تومان هدایت کنند. این فعال اقتصادی با اشاره به بالا رفتن نرخ برنج‌های پرمحصول فجر، تصریح کرد: قیمت فجر به کیلویی 60 هزار رسیده است. همچنین برنج شیرودی کیلویی 45 هزار تومان و ندا کیلویی 42 هزار تومان در بنکداری خرید و فروش می‌شود. رییس اتحادیه برنج فروشان بابل توزیع هوشمند برنج را راهکار مناسب برای ثبات قیمت برنج داخلی ندانست و افزود: توزیع هوشمند تا به امروز نتوانست بازار را تنظیم کند و به نظر من این طرح موفق نبوده است. تقی‌زاده کمبود برنج و کاهش تولید این محصول در سال جاری را تایید کرد و افزود: در سال‌های گذشته ما به کمبود تولید مواجه می‌شدیم اما شاهد افزایش نرخ چندانی نبودیم چراکه کشاورزان و برنج‌فروشان آن را دپو نمی‌کردند. در هفته گذشته صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان برنج را از کشاورزان کیلویی 75 خریداری می‌کردند این در حالی بود که قیمت برنج در بازار زیر 70 هزار تومان بود آنها با نرخ بالا خریداری می‌کنند تا بتوانند گرانی‌ در واحدهای خود را توجیه کنند.

 

ارسال نظر