رویکرد منطقی ایران دلیل رسیدن به این مرحله از مذاکرات است

۱۴۰۰/۱۱/۲۷ - ۰۲:۴۵:۲۳
کد خبر: ۱۸۶۹۷۱

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین، موضوعات دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله اوضاع در افغانستان و یمن تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

تراس وزیر امور خارجه انگلیس در این‌گفت‌وگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوها در وین نقطه نظرات لندن در این خصوص را تشریح‌ نمود. وزیر امورخارجه انگلیس روابط رو به رشد میان انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین‌کننده منافع دو کشور دانست.

او ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت نماید. وی همچنین به همکاری انگلیس و سازمان ملل متحد برای کمک رسانی به مردم افغانستان اشاره نمود و از نقش و همکاری موثر ایران در این راستا تقدیر کرد.  حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به سفر معاون رییس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس آب و هوایی گلاسکو و وبینار مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور و درخواست سفر هیات انگلیس به تهران، روند مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نزدیک شدن در مرحله حساس و مهم مذاکرات وین، لزوم جدیت و مسوولیت‌پذیری طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران را مورد تاکید قرار داد و رسیدن به این مرحله از گفت‌وگوها را بیش از هر چیز ناشی از رویکرد منطقی و نیز ابتکار عمل طرف ایرانی دانست و بر لزوم توافق دسته جمعی میان همه طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

امیر عبداللهیان اوضاع انسانی در یمن و افغانستان را بحرانی خواند. وی ضمن تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را حائز اهمیت خواند و بر کمک‌رسانی فوری جامعه جهانی به مردم این کشور تاکید کرد. وی در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به وخامت شرایط انسانی در یمن، ابراز امیدوار کرد که انگلیس به وظایف خود برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از تداوم تجاوز و جنگ در یمن عمل کند. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در خصوص روند روابط دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم‌ رایزنی‌ها و گفت‌وگوها بین طرف‌های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از میزبانی نشست آتی اجلاس دوم ۳+۳ در خصوص قفقاز جنوبی از سوی جمهوری اسلامی ایران استقبال و ابراز امیدواری کرد که این نشست موجب تامین بیش از پیش منافع و مصالح کشورهای منطقه و پایداری ثبات و امنیت در منطقه شود.

امیر عبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت توجه به حقوق کامل جمهوری اسلامی ایران در عمل طرف‌های مقابل به تعهدات خود در هرگونه توافقی تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین نشست آتی دومین اجلاس ۳+۳ در خصوص قفقاز جنوبی را فرصتی مغتنم‌ برای همفکری و هم افزایی برای تعمیق همکاری منطقه‌ای در راستای منافع کشورها و مردم این منطقه دانست. امیر عبداللهیان در خصوص بحران اوکراین و بعد از اطلاع از مواضع مسکو در این خصوص از سوی همتای روس خود، به حضور بیش از ۵۰۰۰ دانشجو و هموطنان ایرانی در اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با حساسیت روند تحولات در این‌ منطقه را دنبال می‌کند و ضمن درک دیدگاه‌ها و نگرانی‌های روسیه از دخالت‌های خارجی، امیدواریم وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز و تعامل سازنده با پیگیری رویکرد دیپلماسی بین طرفین حل و فصل شود.

    تحریم‌ها به شکل واقعی برداشته شود

رییس‌جمهور روابط ایران و ایرلند را برادرانه و سازنده دانست و اظهار داشت: تهران - دوبلین از ظرفیت‌های گسترده‌ای برای تحکیم و افزایش سطح روابط در حوزه‌های مختلف ‌تجاری و اقتصادی برخوردار هستند که استفاده از این ظرفیت‌ها به نفع توسعه و آبادانی دو کشور است.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در دیدار «سایمون کاوونی» وزیر خارجه ایرلند با اشاره به ظرفیت‌های همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، ‌علم و فناوری، صنعت و کشاورزی، گفت: حجم روابط و تبادلات تجاری دو کشور می‌تواند بسیار بیشتر از سطح کنونی باشد. تهران مصمم است روابط خود با کشورهای دوست و مستقل را هر چه بیشتر ارتقاء دهد.

رییس‌جمهور با اشاره به رویکرد ایرلند در مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان گفت: از استقلال ایرلند در مقابل امریکا و برخی کشورهای اروپایی استقبال می‌کنیم.  رییسی اولویت و محور اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید را حفظ منافع ملت‌ها و احترام متقابل دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در مذاکرات جاری نیز بر آن تاکید داریم این است که تحریم‌ها باید به صورت واقعی برداشته شود و حقوق ملت ایران محترم شمرده شود. «سایمون کاوونی» وزیر خارجه ایرلند نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه این کشور برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران ارزش ویژه‌ای قائل است، گفت: بر این باور هستیم که در روابط خود با ایران در مرحله استراتژیکی قرار داریم و خواستار توسعه و ارتقای سطح روابط همه‌جانبه بوده و در همین راستا مصمم به بازگشایی سفارتخانه خود در تهران هستیم. وزیر خارجه ایرلند با بیان اینکه دلسردی و ناامیدی مردم ایران از اعتماد به مذاکرات هسته‌ای به خاطر بدعهدی امریکا قابل درک است، گفت: ایرلند معتقد است که باید در جریان مذاکرات جاری ضمانت‌های لازم به ایران داده شود تا توافق دوباره برقرار شود. پیش از این دیدار خانم «سونیا مک گینس» سفیر جدید آکرودیته جمهوری ایرلند استوارنامه خود را به رییس‌جمهور تقدیم کرد.

 

ارسال نظر