اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۰۴:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۸۶۷۳۹

وام 150 میلیونی ازدواج جوانان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش وام ازدواج جوانان به ۱۵۰ میلیون تومان و همچنین پرداخت وام فرزندآوری خبر داد.رحیم زارع در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: کمیسیون تلفیق، بانک مرکزی را مکلف کرد که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع قرض‌الحسنه جاری و سپرده‌های قرض‌الحسنه برای اشتغالزایی و وام ازدواج پرداخت کند.وی ادامه داد: براین اساس به هر یک زوجین که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ باشد ۱۲۰ میلیون وام ازدواج داده می‌شود مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان است.وی افزود: همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان در اختیار کمیته امداد و ۷۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان بهزیستی برای اشتغالزایی داده می‌شود.سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره وام فرزندآوری گفت: مبلغ وام فرزندآوری برای فرزند اول ۱۵ میلیون تومان، فرزند دوم ۲۵ میلیون تومان، فرزند سوم ۳۵ میلیون تومان، فرزند چهارم ۴۵ میلیون تومان و بیشتر از پنج فرزند ۵۰ میلیون تومان است.وی ادامه داد: به کسانی که بیشتر از سه فرزند دارند مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان وام ودیعه مسکن یا خرید مسکن داده می‌شود مابقی تسهیلات اشتغالزایی در سال آینده در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای پرداخت وام‌های اشتغالزایی و تصمیم‌گیری داده خواهد شد.زارع درباره اینکه چه زمانی بررسی جزییات بودجه در کمیسیون تلفیق به پایان می‌رسد، گفت: کمیسیون تلفیق تا پایان هفته جمع‌بندی نهایی را انجام خواهد داد نمایندگان بعد از آن ۱۰ روز فرصت برای ارایه پیشنهادها دارند. از اوایل اسفندماه بررسی جزییات در صحن علنی شروع می‌شود.

وام فرزندآوری افزایش پیدا کرد

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از تصویب تبصره ۱۶ بودجه درباره تعیین تکلیف تسهیلات ازدواج و اشتغال خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق علاوه بر تعیین مبالغ وام ازدواج، تسهیلات قرض الحسنه را برای فرزندآوری و حمایت از اشتغال تعیین کرد.محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق تبصره ۱۶ را تصویب کرد که در آن تسهیلاتی برای اشتغالزایی و وام ازدواج جوان‌ها، فرزندآوری و حمایت از اشتغال پیش بینی شده است. همچنین میرتاج‌الدینی گفت: در اجرای ماده ۴ قانون جهش تولید و تامین مسکن در سال ۱۴۰۱ تسهیلات کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی اعم از دولتی و خصوصی به چهارصد هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این میزان در بودجه سال جاری ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بود.

لایحه از ابتدای اسفند 

در صحن علنی

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ از اوایل اسفندماه در صحن علنی پارلمان خبر داد. سید نظام موسوی اظهار کرد: بعد از اتمام بررسی جزییات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، نمایندگان فرصت ۱۰ روزه‌ای برای ارایه پیشنهادات داشته و بعد از آن مجلس وارد بررسی جزییات می‌شود.وی افزود: بر این اساس از اوایل اسفند ماه مجلس وارد بررسی جزییات لایحه بودجه در دو شیفت کاری می‌شود.

معطلی دو ساله یک قانون مالیاتی

درحالی که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از سال ۱۳۹۸ تصویب شده اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است و آنطور که مسوولان سازمان امور مالیاتی می‌گویند اجرای این قانون قدم بزرگی است و نباید آن را فدای عجله کرد.اما تاکنون اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در پیچ‌ و تاب اجرا قرار دارد که مسوولان سازمان امور مالیاتی دلیل تاخیر در اجرای این قانون را در عواملی چون تخصیص نیافتن بودجه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ برای اجرای این قانون، احتیاج داشتن اجرای این قانون به حداقل ۵ تا ۱۰ سال زمان و ... می‌دانند. آن‌طور که محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره دلایل تاخیر در اجرای این قانون توضیح می‌دهد، در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بودجه‌ای برای اجرای این قانون پیش‌بینی نشد و از آنجا که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کار بزرگی است، نباید اجرای آن را فدای عجله کرد و اجرای آن به ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد.معاون سازمان امور مالیاتی کم بودن زمان اولیه درنظر گرفته شده برای اجرای این قانون را از دیگر علل تاخیر در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی می‌داند. پیش از این نیز رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی درباره برنامه این سازمان برای اجرای این قانون به ایسنا گفت که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از اجرای سامانه مودیان جداست و ابتدا باید سامانه مودیان فعال شود و پس از ارزیابی‌های لازم و رساندن مطلوبیت سامانه به ۷۰ درصد، تعداد مودیان در این سامانه را افزایش داد.پس از این، براساس گفته وی زمان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اعلام می‌شود و بدین منظور برنامه سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی شامل ساماندهی کارتخوان‌ها، ساماندهی حساب‌های تجاری و غیرتجاری، تعیین و ارایه مجوز برای شرکت‌های معتمد در جهت همکاری با مودیان و ایجاد سامانه مودیان است. فارغ از این، وعده مسوولان سازمان امور مالیاتی برای اجرای این قانون این است که تا نیمه اول سال آینده برای ورود برخی از مودیان به سامانه مودیان فراخوان دهند. البته، توضیح برزگری، رییس تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که در فاز اول، برنامه سازمان امور مالیاتی این است که در تیرماه سال آینده این اقدام انجام شود. بنابراین، باید منتظر ماند و دید آیا این‌بار نیز وعده اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان توخالی است یا محقق خواهد شد؟

 

ارسال نظر