130 هزار میلیارد اعتبار برای بدهی دولت به تامین اجتماعی

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۰۲:۳۴:۵۸
کد خبر: ۱۸۶۷۰۷

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی دولت برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و ایثارگران خبر داد. محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به مصوبه جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این جلسه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون سازمان تامین اجتماعی و بدهی خانواده‌های ایثارگران و شهدا اختصاص داده شد. وی توضیح داد: دولت مکلف شد از محل واگذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی، مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و بدهی ایثارگران و خانواده‌های شهدا پرداخت کند. از این میزان، ۹۰ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان تامین اجتماعی و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در اختیار بنیاد شهید قرار می‌گیرد. میرتاج‌الدینی یادآور شد: پیش از این کمیسیون تلفیق ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه دیون سازمان تامین اجتماعی مصوب کرده که امروز حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر از محل واگذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی دولت برای پرداخت بدهی ایثارگران اضافه شد.

    اخطار مالیاتی به اینفلوئنسرها

درحالی که براساس قانون بودجه سال جاری باید از درآمد حاصل از تبلیغات کاربران بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربر محور مالیات اخذ شود، اعلام مسوولان سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که اولین لیست اطلاعات این افراد به این سازمان ارسال شده و برای اخذ مالیات از آنها باید تا پایان امسال و تکمیل اظهارنامه‌ها صبر کرد. براساس بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ امسال، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد است که فرهاد دژپسند_ وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در مردادماه سال جاری 

آیین نامه اجرایی اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را ابلاغ کرد.  در این زمینه، سازمان امور مالیاتی مکلف است فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارایه شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سازمان، در منظر عموم قرار دهد که طبق گفته معاون سابق سازمان امور مالیاتی، به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربر محور نیز براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد مشخص و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود.  در حال حاضر، بررسی آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسرها حاکی از آن است که برای اخذ مالیات در این زمینه باید منتظر ماند تا اظهارنامه‌های مالیاتی تکمیل و ارسال شود تا در سال آینده نسبت به مطالبه مالیات اقدام شود. البته، براساس اعلام محمد مسیحی_ معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی این سازمان وظیفه خود در راستای اخذ مالیات از اینفلوئنسرها در سال جاری مبنی بر تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغ آنها را انجام داده است. از سوی دیگر، اولین لیست از کاربران رسانه‌های کاربر محور با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده به سازمان امور مالیاتی ارسال شده و این روند همچنان ادامه دارد.  فارغ از آخرین وضعیت اخذ مالیات از اینفلوئنسرها، از زمان تصویب این قانون تاکنون انتقادات کارشناسی بسیاری به این مصوبه مطرح شد که یکی از آنها مبنی بر این است که تعداد فالوور نمی‌تواند معیار مناسبی برای درآمدزا بودن صفحات شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شود.  در این زمینه، درحالی که قانون بودجه محدوده ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را شرط اخذ مالیات قرار داده است، اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که ملاک این سازمان برای اخذ مالیات در این زمینه درآمد کاربران است نه تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها. به گونه‌ای که مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی معتقد است رسیدگی به مالیات اینفلوانسرها آستانه خاصی ندارد و رسیدگی مالیاتی را برای کاربران دارای کمتر از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده هم که از محل تبلیغات درآمد داشته باشند، اعمال می‌کند.

     زمان واریز عیدی مشخص نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره جزییات و زمان واریز «عیدی» بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: هنوز منتظریم هیات دولت در این باره تصمیم‌گیری و تصویب کند. این آمادگی وجود دارد که این تعهد را در قبال بازنشستگان پس از تصویب، به نحو احسن انجام دهیم. وی ادامه داد: هیات وزیران باید مبلغ عیدی را اعلام کند و سپس تامین اجتماعی تمهید می‌کند که عیدی را پرداخت کند. مشکلی در این باره نخواهیم داشت و منتظریم این عدد اعلام شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا عیدی همراه با حقوق بهمن ماه واریز می‌شود؟ گفت: باید ببینیم چه زمانی اعلام می‌کنند؛ مشکلی در پرداخت نداریم. وی درباره افزایش «حقوق» بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: کار در سازمان برنامه و بودجه و مجلس جلو می‌رود و بعد از اتخاذ تصمیم نهایی اقدامات لازم انجام خواهد شد. موسوی در پاسخ به اینکه آیا تا پایان سال به نتیجه می‌رسد؟ اظهار کرد: مشخص نیست، چون در حال بررسی هستند و کمیسیون تلفیق در حال بررسی این موضوع بوده و هنوز به جمع‌بندی نرسیده و جمع‌بندی که بشود ما آمادگی را خواهیم داشت. وی درباره ورود به پیک جدید کرونا و میزان آمادگی بیمارستان‌های تامین اجتماعی گفت: اطلاع‌رسانی در این باره انجام شده بود و در حوزه درمان با آمادگی کامل رصد کردند و تمهیدات و تجهیزات لازم فراهم شده و مشکلی در این باره نداریم. کادر درمان ایثارگرانه در میدان بوده و هستند. موسوی ادامه داد: پرداخت هزینه‌های درمان همانند گذشته است و در مراکز ملکی مشکلی نداریم. تعداد بستری نسبت به قبل چندان زیاد نیست و امید است مردم گرفتار نشوند که بخواهند بستری شوند و با درمان سرپایی بهبود یابند.

 

ارسال نظر