سیاست

۱۴۰۰/۱۱/۱۷ - ۰۲:۰۳:۲۱
کد خبر: ۱۸۶۶۶۴

لزوم رعایت شیوه‌نامه بهداشتی در اماکن زیارتی

رییس‌جمهور گفت: مسوولان بهداشتی با جدیت نظارت کنند تا در اجتماعات به ویژه در اماکن زیارتی شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت رعایت شود. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد نوع اعمال محدودیت‌ها در شرایط قرمز کرونایی، گفت: هر شهر و بخشی که دچار مشکل می‌شود باید مسوولان استانی در همان محدوده نسبت به اعمال محدویت یا تعطیلی تصمیم‌گیری کنند و این موضوع نباید مثل گذشته جنبه عمومی و سراسری داشته باشد. رییس‌جمهور ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مراسم‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسوولان بهداشتی باید با جدیت نظارت کنند تا در اجتماعات به ویژه در اماکن زیارتی شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت رعایت شود. رییسی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع سویه اُمیکرون و شرایط متفاوت و خاصی که نسبت به سویه‌های قبلی دارد، می‌توان تعریف جدیدی برای شهرهای قرمز ارایه داد و البته تا زمانی که این تعریف انجام نشده، همچنان مقررات قبلی برای شهرهای قرمز موضوعیت دارد. آیت‌الله رییسی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در حمل‌ونقل شهری به ویژه در مترو گفت: حمل‌ونقل عمومی از زمینه‌های ابتلای مردم به بیماری کرونا است، لذا ضرورت دارد مسوولان، دقت و نظارت دقیق‌تری دراین زمینه داشته باشند. رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت شهادت مامور نیروی انتظامی توسط اراذل و اوباش در شیراز اظهارداشت: پلیس در ارتباط با مردم باید ضمن اقتدار از مهربانی و تدبیر برخوردار باشد اما مقابله با اشرار و کسانی که جان و ناموس مردم را به خطر می‌اندازند یک ضرورت است و لازم است از نظر حقوقی و قضایی از اقدامات پلیس نیز پشتیبانی شود. آیت‌الله رییسی تاکید کرد: مقابله با اشرار و کسانی که با شرارت امنیت مردم را به خطر می‌اندازند خواست مردم است و باید با آنان مقابله و از جان و ناموس مردم نیز حفاظت کرد.

امریکا حسن نیتش را در عمل ثابت کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امریکایی‌ها باید حسن نیت خود را در عمل و به صورت عینی نشان دهند. وزیر خارجه کشورمان در حاشیه مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ارتباط با اقدام اخیر امریکا در ارتباط با تمدید برخی از معافیت‌های هسته‌ای اظهار کرد: ما به طرف‌های امریکایی به واسطه برخی از افرادی که این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کنند اعلام کرده‌ایم که آنها باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند. 

حسن نیت در عمل یعنی اینکه بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد. امیرعبداللهیان ادامه داد: لغو برخی از تحریم‌ها به معنای واقعی خود می‌تواند ترجمان حسن نیت‌شان باشد . امریکایی‌ها از این موضوع صحبت می‌کنند ولی باید دانست آنچه که روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست. وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه امریکا به تازگی اعلام کرده که ما نمی‌توانیم این تضمین را بدهیم که در صورت رسیدن به توافق دولت بعدی امریکا توافق حاصل شده و برجام را اجرا کند، اظهار کرد: در بحث مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها یکی از موضوعات اصلی گرفتن تضمین‌های لازم به ویژه از طرف‌های غربی برای اجرای تعهداتشان است لذا آنچه که ایران در خصوص تضمین‌ها دنبال می‌کند در این راستا است. ما به دنبال اخذ تضمین در حوزه‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی هستیم و این موضوع را مطالبه می‌کنیم. در برخی از بخش‌ها توافقاتی حاصل شده است و تیم مذاکره‌کننده ما با جدیت اخذ تضمین‌های ملموس از طرف‌های غربی برای اجرای تعهداتشان را در جریان مذاکرات وین دنبال می‌کند.

استقبال روسیه از معافیت‌های تحریمی ایران

نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش از بازگردانی معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای ایران استقبال کرده و آن را اقدامی در مسیر درست تلقی کرد. ، میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به معافیت‌های اخیری که دولت امریکا برای برخی از تحریم‌های ایران صادر کرده است، در صفحه توییترش نوشت: تصمیم امریکا برای بازگردانی معافیت‌های «هسته‌ای» اقدامی در مسیر درست است. این کار به احیای برجام و بازگشت دوجانبه امریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ سرعت می‌بخشد. اولیانوف افزود: همچنین می‌توان این اقدام را نشانگر این دانست که مذاکرات وین وارد مرحله‌ نهایی شده است. اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز بامداد امروز گزارش داد، دولت بایدن روز جمعه برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را که در زمان ترامپ لغو شده بود، بازگرداند. یک مقام وزارت خارجه امریکا گفت که این اقدام برای تسهیل در روند مذاکرات وین است و به معنی بازگشت به برجام نیست. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه چندین معافیت از تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزارت خارجه امریکا اعلام کرد، معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند. دونالد ترامپ در مه ۲۰۲۰ به این معافیت‌ها به عنوان بخشی از برنامه «فشار حداکثری» خود علیه ایران پایان داده بود. بنا بر اعلام یورونیوز، وزارت خارجه امریکا روز جمعه «تهدید به تحریم» علیه کشورها و شرکت‌های خارجی از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی را که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، لغو کرد.

 

ارسال نظر