سیاست

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۲:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۸۶۶۱۹

فناوری هسته‌ای  پیشران توسعه کشور است

معاون رییس‌جمهور در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی و فعالیت‌های صنعت هسته‌ای ایران در خودکفایی کشور و بی‌اثر کردن تحریم‌ها خاطرنشان کرد: حوزه فناوری‌های نوین در زمره اقتدار و قدرت قلمداد می‌شود. از منظر مستکبران جهانی حضور ایران اسلامی در بین کشورهای مقتدر ممنوع تلقی می‌گردد؛ زیرا دست‌یابی به فناوری‌های نوین به دلیل ثروت‌سازی و همچنین قدرت‌سازی برای کشورمان، ما را از سلطه و سیطره استکبار خارج می‌کند و این چیزی نیست که آنها می‌خواهند.  اسلامی افزود: دانشمندان جوانان ما با جانفشانی، تلاش‌های عاشقانه و مخلصانه و بدون هیچگونه چشم‌داشتی به بیگانگان، در عرصه فناوری‌های نوظهور به دستاوردهای بسیار مهمی رسیدند و یکی از این موارد، هسته‌ای شناخته شدن ایران در بین کشورهای جهان است. وی ادامه داد: استکبار اقتدار ایران را نمی‌پسندد و دست به هر اقدامی زدنند تا مانع پیشرفت جوانان ما باشند و مسیر را ناهموار کنند. اما جوانان انقلابی ما با بینشی جهادی در مسیر توسعه کشور و حق‌طلبی گام برداشتند و امروز انقلاب ما چهل و سومین سالگرد پیروزی خود را با جوانانی غیور جشن می‌گیرد. اسلامی درباره توسعه فناوری هسته‌ای و تاثیر این فناوری در زندگی روزمره مردم گفت: نکته حائز اهمیت این است که امروز فناوری هسته‌ای یک پیشران برای توسعه کشور است و تاثیر‌گذاری این فناوری در سایر صنایع و بخش‌های مختلف زندگی مردم ان‌شاءالله جلوه‌گر خواهد شد. وی ادامه داد: در گستره فعالیت‌های صنعت هسته‌ای و بخش قدرت آن، تولید برق را در دستور کار داریم که ان‌شاءالله در تلاشیم با سرعتی بالا به این هدف برسیم. موضوع دیگر تسهیل استفاده از پرتوها در بهبود کیفی بخش سلامت با بهره‌گیری از رادیوداروها است که در حوزه‌های درمان و بخش تشخیصی به‌طور گسترده قابل استفاده می‌باشد. گستره دیگر استفاده از پرتوها در صنعت کشاورزی، غذایی و محیط زیست است که در این زمینه‌ هم به لحاظ اقتصادی و هم از جهت سلامت، تاثیر مستقیم بر زندگی مردم را ان‌شاءالله مشاهده خواهیم کرد. در بخش دیگری از این دیدار فرزند شهید فخری‌زاده با تبریک ایام دهه مبارک فجر، درباره اهداف والای شهدای هسته‌ای در توسعه علمی و اقتدار کشور گفت: مسیر پیشروی دانشمندان ما در حرکت پرشتاب به سمت فناوری‌های نو نباید متوقف شود. دانشمندان ما ثابت کردند که بدون هیچگونه وابستگی، قله‌های پیشرفت دانش را که برای جهانیان غیرقابل تصور بود، فتح خواهند کرد. وی ادامه داد: مسوولان ما باید دقت داشته باشند که بدون هراس و با اعتماد به نفس، مسیر توسعه علم و دانش علی‌الخصوص فناوری‌های نوین را هموار کنند؛ هر زمانی تصمیم گرفتیم در حوزه‌ای وارد شویم و فعالیت کنیم، موفق و سربلند بودیم.

آمادگی مقابله با دشمن را در بالاترین سطح داریم

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در بازدید از گروه پدافند هوایی شیراز، در جمع کارکنان پایور و وظیفه این یگان پدافندی، گفت: هر لحظه آمادگی مقابله با دشمن در بالاترین سطح را داریم. به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در بازدید از گروه پدافند هوایی شیراز در جمع کارکنان پایور و وظیفه این یگان پدافندی ضمن تبریک ایام‌الله مبارک دهه فجر، گفت: آمادگی برای جهاد فی سبیل‌الله همچون شهدای راه انقلاب، یک اصل تغییر ناپذیر در مجموعه پدافند هوایی ارتش است. امیر سرتیپ الهامی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی متخصص، تلاشگر و غیور پدافند هوایی با ذکاوت و هوشیاری کامل از حریم هوایی جمهوری اسلامی حفاظت کرده و اجازه کوچک‌ترین تعدی و تجاوز را به دشمنان این مرز و بوم نخواهند داد. وی با بیان اینکه هر لحظه آمادگی مقابله با دشمن را در بالاترین سطح داریم، خطاب به فرماندهان این یگان پدافندی، گفت: شما وظیفه دارید با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمامی زمینه‌ها بصیرت، قدرت تصمیم‌گیری و دقت نظر کارکنان تحت الامر خود را در راستای عزت و اقتدار نیروهای مسلح، انقلاب و نظام اسلامی ارتقاء بدهید.

تمایل زیادی  به احیای برجام داریم

نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری بر حمایت مسکو از احیای برجام تاکید کرد. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در یک کنفرانس خبری که به آغاز ریاست دوره‌ای مسکو در شورای امنیت سازمان ملل اختصاص داشت، مطرح کرد که روسیه مایل به احیای برجام [توافق هسته‌ای] و حرکت بر اساس پیشرفت‌های انجام شده در مذاکرات وین است. او تاکید کرد که می‌توان به یک توافق دست یافت. نبنزیا در پاسخ به سوالی درباره تمایل همکاری مسکو با واشنگتن در این راستا، گفت: ما بسیار زیاد مایل به احیای برجام[توافق هسته‌ای] و اجرای تعهدات تمامی طرفین در این توافق هستیم این دیپلمات روس ادامه داد: تا جایی که می‌دانم، مذاکرات در وین برقرار است و می‌توانیم انتظار داشته باشیم توافقی حاصل شود. اظهارات این مقام روس درباره احیای برجام هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین مطرح می‌شود. مذاکرات این هفته به‌طور موقت متوقف شده است و روسای هیات‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و اتخاذ تصمیمات سیاسی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در یک کنفرانس خبری در این راستا مطرح کرد: اگر فردای بازگشت هیات‌ها به وین طرف‌های مقابل حقوق ایران را به رسمیت بشناسند و به خواسته‌های به حق ایران پاسخ درست بدهند و در چارچوب برجام خواسته‌های خود را مطرح کنند و انتظاری بیش از آن نداشته باشند ما در فردای آن روز می‌توانیم به یک توافق خوب و پایداری برسیم.

 

ارسال نظر