اعمال اصلاحاتی در لایحه بودجه1401

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۲:۲۳:۱۰
کد خبر: ۱۸۶۶۱۷
اعمال اصلاحاتی در لایحه بودجه1401

رییس‌جمهور در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی اصلاحات انجام شده در برخی از بندهای لایحه بودجه ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

متن نامه آیت‌الله ابراهیم رییسی به محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاحات در چند بند از لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شرح زیر است: 

«جناب آقای دکتر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام، پیرو ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بدین وسیله اصلاحات لایحه یاد شده که در جلسه ۱۴۰۰/۱۱/۶ هیات وزیران به تصویب رسیده است، به شرح زیر برای انجام تشریفات قانونی تقدیم می‌شود: 

۱-متن زیر به عنوان جزو (۵) به بند (و) و تبصره (۵) الحاق می‌شود: 

۵-در راستای صیانت از ثبات بازار سرمایه، دولت موظف است جهت انتشار اوراق مالی اسلامی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، بخشی از سهام متعلق به خود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را با رعایت مقررات مربوط به توثیق اوراق بهادار در بازار سرمایه، ‌به مدت سه سال نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توثیق کند. صندوق تثبیت بازار سرمایه، مجاز است نسبت به انتشار اوراق اسلامی به پشتوانه سهام توثیق شده دولت اقدام نماید. سود اوراق مالی اسلامی منتشره توسط صندوق تثبیت، از محل منابع این صندوق، به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. تعداد، نوع و نحوه ارزش‌گذاری سهام تعلق به دولت که به موجب این حکم در وثیقه قرار می‌گیرد، توسط کمیته بند (و) تبصره (۵) این قانون، تعیین می‌گردد.

۲- متن زیر به عنوان بند (م) به تبصره (۵) الحاق می‌شود: 

م- دولت مجاز است معادل ده درصد (۱۰%) از کل وجوه حاصل از عرضه اولیه هر سهم متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه در روز عرضه اولیه را (بعد از ایفای تعهد بودجه) به منظور انجام عملیات بازارگردانی همان سهم، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار کارسازی نماید.

۳- عنوان ردیف (۵) قسمت دریافتی‌ها (منابع) جدول تبصره (۱۴) به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی و مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تأسیسات عمومی با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر پنجاه هزار (۵۰.۰۰۰) ریال) و نرخ گاز سوخت معادل چهل درصد (۴۰%) خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر به مبلغ بیست هزار (۲۰.۰۰۰) ریال و قیمت سوخت صنایع سیمان‌ها ده درصد (۱۰%) نرخ پتروشیمی‌ها (حداکثر به مبلغ پنج هزار (۵.۰۰۰) ریال) .

۴- مبلغ یکصد و هفتاد هزار میلیارد (۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از مبلغ ردیف (۵) قسمت دریافتی‌ها (منابع) جدول تبصره (۱۴) و مبلغ چهارصد هزار میلیارد (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از ردیف (۲۴) قسمت پرداختی‌ها (مصارف) کاهش می‌یابد.»

  دستور به وزیر جهاد کشاورزی

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی تشکیل جلسه داد و مهم‌ترین موضوعات اقتصادی کشور از جمله مدیریت بازار کالاهای اساسی و اقلام خوراکی را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه پس از ارایه گزارشی از وضعیت بازار اقلام خوراکی، رییس‌جمهور بار دیگر، رصد هفتگی وضعیت بازار را مورد تاکید قرار داد و از وزیر جهاد کشاورزی خواست اقدامات لازم را برای مدیریت قیمت اقلام خوراکی انجام دهد.

در این جلسه بسته پیشنهادی دولت با جهت‌گیری رفع موانع و پشتیبانی از بخش‌های تولیدی و خدماتی پس از چند جلسه بررسی، به تصویب رسید و مقرر شد با فوریت در هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد تا پس از تایید در اسرع وقت برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود. این بسته حمایتی، رفع موانع و پشتیبانی از تولید از جمله ارایه تسهیلات مالی به بنگاه‌های تولیدی خدماتی را شامل می‌شود.

در ادامه این جلسه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی گزارشی از موضوع تامین منابع مالی و شیوه‌های مدیریت بهتر وجوه دولتی ارایه کردند که مقرر شد پس از دریافت مصوبه‌های لازم، اجرا شود.

رییس‌جمهور تاکید کرد که صدور سند برای اراضی ساحلی که حریم دریا محسوب می‌شوند، مبنای قانونی ندارد .

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت از روند پیگیری و اجرای دستور اخیر درباره آزادسازی حریم قانونی سواحل شمالی کشور اظهار رضایت کرد و گفت: اینکه برخی از ادارات مدعی شوند که برای اراضی ساحلی تصرف شده سند دارند، جای تأمل دارد.

رییس‌جمهور در توضیح این مطلب افزود: اراضی ساحلی تا ۶۰ متر جزو حریم دریا محسوب می‌شود و لذا اگر چنین اسنادی وجود هم داشته باشد باید مورد بررسی قرار گیرد که چگونه برای زمین‌هایی که قانونا جزو اموال عمومی هستند، سند مالکیت صادر شده است مثل اینکه کسی بگوید رودخانه را مالک شده‌ام، امکان ندارد. رییس‌جمهور پیام میثاق با امام راحل و شهدا را مردم‌باوری و اجرای عدالت دانست و اظهار کرد: در مکتب امام بزرگوار توجه به مردم اصل محوری است و ما در دولت مردمی موفقیت خود را در حضور و مشارکت مردم تعریف کرده‌ایم و بر این اساس به دنبال رفع مشکلات هستیم. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در مراسم تجدید میثاق با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با تبریک ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: توکل به خدا و همراه کردن مردم ۲ اصل مهم در حرکت مصلحانه امام بزرگوار بود و ترجمان جمهوری اسلامی ایران به مردم‌سالاری دینی بیان این حقیقت است که مردم در نظام اسلامی، محوریت دارند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: نگاه امام راحل به مردم نگاه تشریفاتی و سیاسی مصطلح نبود، بلکه ایشان به حضور، مشارکت و قدرت مردم باور داشتند، لذا تأکید امام (ره) بر توجه به فقرا و کوخ‌نشینان و خواست مردم، نشأت‌گرفته از یک باور عمیق بود.  رییسی گفت: براساس دیدگاه امام راحل نسبت به توجه به مردم، در هر عرصه‌ای که به مردم میدان داده شده، در آن عرصه شاهد موفقیت و پیروزی‌های چشمگیر هستیم و در بخش‌هایی که بعضاً مشکل وجود دارد، به خاطر آن است که اهمیت چندانی برای حضور مردم تعریف نشده است.

رییس‌جمهور تأکید کرد: براساس آموزه‌های مکتب امام راحل، مهم‌ترین اصل در تحول و اجرای عدالت با حضور مردم شکل می‌گیرد و پیام میثاق با امام راحل و شهدای گرانقدر توجه به مردم‌باوری و پیگیری اجرای عدالت در جامعه است و توجه به این موضوع در دولت مردمی، محوریت دارد. آیت‌الله رییسی با بیان اینکه تأکید بر اجرای عدالت در حرف و سخن آسان است، اما در عمل کار راحتی نیست، اظهار داشت: میدان اجرای عدالت نیازمند مردان و زنانی است که خود انسان‌های عادلی باشند و از محوری‌ترین نکات تحول‌خواهی عادلانه در جامعه آن است که افراد عادل باشند، قانون عادلانه‌ای در دست داشته و داوری عادلانه‌ای انجام دهند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی که همه در سخن و عمل از عدالت گریزان بودند، امام راحل به ما آموختند که در همین جامعه می‌توان به نام دین و عدالت تحول ایجاد کرد و خودشان پرچم عدالت‌خواهی را برافراشتند. رییسی گفت: در ۴۰ سال گذشته اقدامات و خدمات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف انجام شده است، اما همچنان دشمنان تلاش می‌کنند که نظام دینی به‌طور کامل تثبیت و توسعه پیدا نکند، اما تاکنون موفقیتی نداشته‌اند و بعد از این نیز نخواهند داشت.

رییس‌جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اذعان رسمی امریکایی‌ها به شکست مفتضحانه فشار حداکثری‌شان، اظهار داشت: با این شکست معلوم شد که نتیجه مقاومت و ایستادگی، نصرت الهی را به همراه خواهد داشت و اگر ما در مسیر اجرای تکلیف و وظیفه بزرگی که بر دوش داریم، به درستی حرکت کنیم، موانع برطرف شده و نصرت الهی را شاهد خواهیم بود.


 

ارسال نظر