سیاست

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۴۳:۵۵
کد خبر: ۱۸۶۴۰۸

گفت‌وگوی مستقیمی  با امریکا نداشته‌ایم

وزیر امورخارجه روز چهارشنبه به دعوت رییس و اعضاء کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی حاضر و ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات در وین، به سوالات نمایندگان ملت پاسخ گفت. حسین امیر عبداللهیان در این گفت‌وگوی صمیمانه به ارایه گزارشی از روند مذاکرات در چهار حوزه رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، اخذ تضامین و راستی‌آزمایی، پرداخت و ضمن پاسخ به سوالات، دیدگاه‌های نمایندگان حاضر در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را دریافت کرد. وزیر امور خارجه با تبیین تلاش جدی مذاکره‌کننده ارشد دکتر باقری و ابتکارات مطروحه از سوی جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده اظهار داشت: اراده تهران برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قابل اتکا قطعی است. امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه تا به امروز هیچ گفت‌وگوی مستقیمی میان تیم‌های مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران و امریکا انجام نشده است، اظهار داشت: نظرات فنی دو طرف از طریق یادداشت‌های مکتوب غیررسمی و به واسطه‌گری هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

واکنش وزارت کشور  به تجمع در مرز معاون

امنیتی وزارت کشور اعلام کرد: موضوع  حق آبه ایران از رود هیرمند، از مسیر مذاکره و گفت‌وگو با مسوولان افغانستانی در حال حل شدن است. به گزارش وزارت کشور، مجید میراحمدی گفت: حق آبه ایران از رود هیرمند که حقی قانونی است از مسیر گفت‌وگوها در حال پیگیری است و هر گونه اقدامی خارج از این مسیر از جمله فراخوان و تجمعات نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در روند تحقق این حق قانونی اخلال ایجاد خواهد کرد. معاون امنیتی وزارت کشور تاکید کرد: بدون شک با کسانی که دست به اقدامات غیرقانونی زده‌اند، برخورد خواهد شد. بر اساس برخی گزارشات، تعدادی از مردم منطقه سیستان و بلوچستان با تجمع در پایانه مرزی میلک واقع در مرز ایران و افغانستان نسبت به کوتاهی مسوولان افغانستانی در رها‌سازی آب هیرمند اعتراض کرده و برخی افراد فرصت طلب با سوءاستفاده از این اقدام به تعدادی از خودروهای باری مستقر در مرز خساراتی وارد کردند که با اقدام به موقع ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران موضوع خاتمه یافت.

با امریکا تا آدم نشده  رابطه‌ای نداریم

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مذاکرات در حال انجام احیای برجام در وین خاطرنشان کرد: باید تمام تحریم‌ها از جمله هسته‌ای و تحریم‌های حقوق بشری و غیره ذلک لغو، نه تعلیق شود، یعنی به‌طور کامل و دائم لغو شوند. خاتمی با اشاره به فاجعه انسانی در یمن اظهار کرد: عربستان مدام یمن را بمباران می‌کند، اخیرا شصت نفر از زنان و کودکان به شهادت رسیدند و تعداد زیادی مجروح شدند. مایه تاسف است که دیده می‌شود سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان‌های بین‌المللی اسلامی خفقان گرفتند و در برابر این جنایت سکوت کردند. انصارالله یمن از خودش دفاع کرده است ولی آن را محکوم کردند اما متجاوزان را محکوم نکردند و این یعنی جای ظالم و مظلوم را تغییر دادن. باید به فکر مجامع بین‌المللی حقوقی دیگر بود. وی ادامه داد: آن‌چه مایه افتخار است مقاومت مردم مجاهد یمن است که دو هفته‌ای عربستان می‌خواست با تجاوز به یمن این کشور را بگیرد اما نزدیک هشت سال است با مقاومت شان دشمن را عقب زدند و این ملت شایسته تحسین و همراهی است و راهپیمایی امروز نمازگزاران راهپیمایی همدلی است و خداپسند و دشمن ستیز است. امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه گفت: امریکا در پی مذاکره نیست در پی غارتگری است. او (امریکا) می‌گوید، هر چه من می‌گویم را بشنو. آنها خواب و خیال غارتگری دارند، اما این خوابی است که هرگز تعبیر نشده و نخواهد شد. در این سال‌ها هر چه توانست توطئه کرد و اگر جایی این کار را نکرد، نه اینکه نخواست بلکه نتوانست و از این به بعد هم نخواهد توانست. خط مقام معظم رهبری در این عرصه روشن است، باید تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های حقوق بشری و غیره ذلک لغو شود، نه تعلیق یعنی به‌طور دائم لغو شود. خاتمی سفر رییس‌جمهور به روسیه را از سفرهای کلیدی خواند و گفت: اما درباره این سفر پرفایده بی‌مهری شد. هفده الی هجده هدف در این سفر داشتند و تمامی آنها در این سفر محقق شد. در عین حال قانون اساسی می‌گوید با تمام دنیا بر اساس منافع متقابل ارتباط داشته باشیم جز با رژیم صهیونیستی که هیچگاه ارتباط نخواهیم داشت و با امریکا هم تا وقتی آدم نشده رابطه نداریم. این سیاست ما و رهنمود مقام معظم رهبری است؛ بعضی‌ها می‌گویند نه با همه کشورها رابطه ندارید اما اینها دنیا را امریکا و انگلیس و برخی دیگر می‌بینند، انگار جاهای دیگر کشور محسوب نمی‌شوند. اولویت سیاست خارجی ما همسایه‌ها هستند. ما ۱۵ همسایه داریم با ظرفیت‌های فراوان. ما می‌توانیم با ارتباط قانونی و عادلانه مشکلات مان را حل کنیم. وی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند از آقای رییسی درست استقبال نشده است، درست نیست. دوما روسیه تعطیل بوده است اما مسوولان روسیه گفتند پای صحبت ایشان بیش از ۴۱۰ نفر آمدند و ایشان را تشویق و تایید کردند و در همه بخش‌های سفر حریم ایشان را نگه داشتند. این رییس‌جمهور مردمی ما از کرملین یک‌سره می‌آید کرمان و از مناطق سیل‌زده بازدید می‌کند. آفرین بر این رییس‌جمهور با نشاط، مردمی و انقلابی و رییس‌جمهور مردمی یعنی همین.

 

ارسال نظر