اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۱/۰۹ - ۰۲:۴۲:۳۴
کد خبر: ۱۸۶۴۰۷

تخصیص اولین خط اعتباری روسیه به ایران

وزیر اقتصاد از اختصاص اولین خط اعتباری از سوی روسیه برای نیروگاه سیریک خبر داد.

وی با اشاره به اهمیت تعامل با کشورهای همسایه و منطقه‌گرایی اعلام کرد که به فاصله کمی از سفر رییس‌جمهور به روسیه و طی مذاکرات صورت گرفته اخیرا نامه‌ای به وزارت اقتصاد رسیده که بیانگر اختصاص اولین خط اعتباری از روسیه برای نیروگاه سیریک است و در ادامه تخصیص‌های دیگر انجام خواهد شد. خاندوزی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته طی اقدامات انجام شده از سوی دولت با وجود اینکه هنوز توافقی در مذاکرات هسته‌ای صورت نگرفته، افزایش ملموسی در صادرات نفت ثبت شده است، گفت که فروش نفت و میعانات آن نسبت به ماه پایانی دولت گذشته ۴۰ درصد رشد کرده که بیانگر رویکرد فعالانه است.

وی در بخشی از اظهارات خود به جریان پرداخت وام‌های آسان‌تر به مردم اشاره کرد و افزود: طی پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد که اعطای تسهیلات با روش اعتبارسنجی و به عبارتی خوش‌حسابی صورت بگیرد که مردم بتوانند از همان بانکی که حقوق خود را دریافت می‌کنند بدون داشتن ضامن و به استناد اعتبارسنجی تسهیلات دریافت کنند. به گفته خاندوزی افزایش سقف وام‌های قرض‌الحسنه نیز در دستور کار قرار دارد.

آن طور که خاندوزی اعلام کرد اقداماتی جهت رفع موانع در ایجاد کسب و کار صورت گرفته که از جمله آن تسهیل فرآیند قراردادها است که بتواند موجب ایجاد کسب و کارهای خرد و خانگی شود. این در حالی است که وی تاکید دارد در سال‌های اخیر طولانی بودن فرآیند صدور مجوز، ایجاد فشار و امضاهای طلایی از سوی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی از بزرگ‌ترین موانع تولید بوده است.

وزیر اقتصاد همچنین بر اهمیت کاهش مالیات در صنایع تولیدی تاکید کرد و گفت که در همین راستا در بودجه سال ۱۴۰۱ مقرر شد که پنج درصد از مالیات بر تولید‌کنندگان کاهش یابد. خاندوزی در مورد نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی نیز بر اهمیت کاهش جذابیت واردات نهاده‌ها و افزایش بیشتر تولید در داخل کشور به عنوان راهکاری برای مقاوم‌سازی در مقابل تحریم‌ها تاکید کرد.

راه‌اندازی صندوق عدالت و پیشرفت در استان‌ها

رییس سازمان برنامه و بودجه، از راه‌اندازی صندوق پیشرفت و عدالت با نمایندگی در همه استان‌ها خبر داد و عنوان کرد: سرمایه اولیه این صندوق برای هر استان ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده و مازاد مالیات و فروش دارایی‌های دولت در این صندوق ذخیره شده و پشتوانه سرمایه‌گذاری می‌شود. حسن میرکاظمی در جلسه شورای اداری شهرستان لنگرود، کشور ایران را کشور فقری ندانست و اظهار کرد: نعمت‌های الهی اعم از کشاورزی و نفت و گاز و دسترسی به آب های آزاد و معادن و... در کشور وجود دارد، اما اداره ما به گونه‌ای بوده که دچار مشکلات فراوان هستیم. وی آمار بالای بیکاری و سرانه درآمد کم با وجود ظرفیت‌های فراوان را زیبنده ندانست و افزود: همه مردم و مسوولان باید به وظایف خودشان عمل کنند تا مشکلات از گردن مردم برداشته شود. متاسفانه درآمد خانوارها پایین است، یعنی پول نیست؛ در حالی که ۴۳۰۰ همت نقدینگی داریم و این خطر بزرگ باید تبدیل به فرصت جدی برای احیای اقتصاد و مسائل فرهنگی و اجتماعی شود. رییس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به وجود جوانان تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری، تصریح کرد: بسیاری از کشورها جمعیت پیری دارند، اما جوانان برای ما تبدیل به تهدید شدند و باید بهره وری را بالا ببریم تا مشکلات کشور حل شود. میرکاظمی، آب را یکی از مشکلات اساسی کشور دانست و تصریح کرد: همه ۳۱ استان امروز تنش آبی دارند که به واسطه خشکسالی ها و عدم سرمایه گذاری‌ها لازم در چند سال گذشته است. البته امروز آب و فاضلاب یک پروژه اقتصادی بوده و باید از مردم برای سرمایه‌گذاری کمک بگیریم، زیرا منابع دولتی دیگر پاسخگو نیست. وی با بیان اینکه برای برتی سرمایه‌گذاری نیاز به ثبات و امنیت اقتصادی دارند، گفت: هنوز افزایش قیمت سوخت نداشتیم و ارز ترجیحی حذف نشده و ۱۸ میلیارد دلار براس نهاده‌ها تخصیص دادیم، اما تورم بالاست، زیرا ریشه تورم جای دیگری است و دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ جلوگیری از نوسانات اقتصادی و ثبات اقتصاد را دنبال می کند تا مردم اعتماد کنند. معاون رییس‌جمهور، تورم را نوعی فشار بر فقرا دانست و اضافه کرد: متاسفانه ضریب جینی بزرگ‌تر شده و فقر فقیرتر و دارا داراتر شده است. وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از بی‌انضباطی در کشور که ریشه در رفتارهای دولتی دارد، خاطرنشان کرد: دولت این بی‌انضباطی‌ها را رفع خواهد کرد تا طی چند سال آینده به تورم یک رقمی برسیم. میرکاظمی، از راه‌اندازی صندوق پیشرفت و عدالت با نمایندگی در همه استان‌ها خبر داد و عنوان کرد: سرمایه اولیه این صندوق برای هر استان ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده و مازاد مالیات و فروش دارایی‌های دولت در این صندوق ذخیره شده و پشتوانه سرمایه‌گذاری می‌شود. وی با بیان اینکه به دنبال رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ هستیم، ادامه داد: افزایش حقوق سالانه موجب می‌شود همه اقشار جامعه گرفتار تورم شوند و لذا باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم. رییس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به نرخ منفی چهار رشد سرمایه‌گذاری در هشت سال گذشته، اضافه کرد: بودجه سال آینده را با تحریم بستیم و اگر تحریم‌ها رفع شد به کارها شتاب خواهیم داد و منتظر تصمیمات طرف مقابل نخواهیم بود، زیرا کشور فقیری نیستیم.

 

ارسال نظر