اقتصاد کلان

۱۴۰۰/۱۱/۰۷ - ۰۱:۳۵:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۳۷۸

حذف ارز ترجیحی  نیازمند استراتژی

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل بوده و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم. رسول فرخی میکال در جلسه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود بیان کرد: در آستانه سفر رییس‌جمهور به استان گیلان هستیم، با توجه به اینکه در طول بیش از ۴۰ سال گذشته اعتبارات مناسبی به استان گیلان تخصیص داده نشده و بودجه مردم استان گیلان همواره استانی محاسبه شده، اما هزینه‌های مردم ملی است، انتظار مردم منطقه این است که به این موضوع توجه کرده و همچنین برای مشکلات بزرگ استان از جمله پسماند، راه‌های اصلی و روستایی و وضعیت اراضی کشاورزی چاره‌اندیشی کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی در این شرایط بسیار مشکل بوده و اگر استراتژی درستی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه باید ساماندهی حقوق کارکنان دولتی، قراردادی و خرید خدمتی در اولویت قرار گیرد، تاکید کرد: جاده‌های حوزه انتخابیه بنده پس از گذشت ۲۰ سال تکمیل نشده که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتقاد از حذف ارز ترجیحی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکر شفاهی‌اش از حذف ارز ترجیحی، بیکاری جوانان، رها شدن بازار سرمایه و امهال نشدن وام‌های کشاورزان انتقاد کرد. علی رضایی در جلسه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی از حذف ارز ترجیحی انتقاد کرد و گفت: زیرساخت‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور فراهم نیست. تبعات این موضوع موجب نگرانی طبقات ضعیف جامعه خواهد شد. این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نسبت به بیکاری جوانان انتقاد کرد و از مسوولان خواست در این خصوص اقدام عاجل کنند. نماینده مردم کنگاور و صحنه و هرسین درباره وضعیت بازار سرمایه در مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: شما قول دادید حل مشکل بورس در اولویت کاری قرار بگیرد اکنون شاهد هستیم با رها کردن بورس سرمایه و اعتماد اجتماعی از دست می‌رود. این عضو کمیسیون اقتصادی در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی گفت: چرا با توجه به شرایط خشکسالی و سرمازدگی وام‌های کشاورزان را امهال نمی‌کنید و اسناد آنها را به اجرا می‌گذارید؟ این موضوع موجب نگرانی سربازان تولید کشور شده است.

معیشت مردم در نظر گرفته شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی حذف ارز ترجیحی را جراحی بزرگ اقتصادی دانست و در عین حال گفت که این کار با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس برطرف می‌شود. احسان ارکانی در جلسه ضمن ابراز امیدواری از حل مشکل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۱ در تذکری به وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی، گفت: علت بی‌توجهی و سهل انگاری استاندار در خصوص بازدید میدانی از شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان بعد از گذشت چهار ماه از آغاز به کارش چیست؟ وی همچنین در تذکر دیگری به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تعیین تکلیف نیروهای صندوق بیمه کشاورزی و حل مشکلات آنها شد. ارکانی با اشاره به عزم دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی جراحی بزرگ اقتصادی است و با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس این نگرانی مردم برطرف می‌شود.

تعیین تکلیف حقوق جانبازان

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از تعیین حقوق جانبازان معسر غیر حالت اشتغال در سال آینده خبر داد. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نشست عصر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که حقوق جانبازان معسر فاقد درآمد غیر حالت اشتغال در سال آینده ماهیانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شود. وی همچنین گفت: براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق حق عائله‌مندی برای بازنشستگان، شاغلان و مستمری بگیران در ازای همسر دو برابر و در ازای فرزند سه برابر شد که در مجموع ماهیانه حدود یک میلیون و دویست هزارتومان می‌شود. زارع بیان کرد: همچنین با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، تعداد رزمندگان معسر در سال آینده از ۹۰ هزار به ۱۱۰ هزار نفر افزایش یافته و حقوق آنها از دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت. تعداد جانبازان معسر نیز از ۱۰۲ هزار به ۱۲۲ هزار نفر افزایش یافته و دریافتی آنها نیز از دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان به سه میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

اعلام وصول سوال  درباره انتصابات وزیر کار

سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص انتصاب معاونین مدیران و روسای سازمان‌ها از افراد خارج از وزارتخانه اعلام وصول شد. محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد:  دو سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده اراک، کمیجان و خنداب و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت عدم نظارت وزارت بهداشت بر دریافتی پزشکان از بیماران و علت عدم توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی.

 

ارسال نظر