اقتصادکلان

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ - ۰۱:۵۷:۳۸
کد خبر: ۱۸۶۳۳۳

پیشنهاد بازگشت کوپن  به جای ارز ترجیحی

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: بازگرداندن کوپن شاید تنها راهی باشد که بتواند در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از حقوق اقشار متوسط و آسیب‌پذیر دفاع کند. محمدجواد آرین‌منش درباره تصمیمات دولت و مجلس برای حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: چنین تصمیماتی و همچنین افزایش مالیات‌ها فشار مضاعفی در امور مردم به ویژه اقشار متوسط و آسیب‌پذیر وارد می‌کند. وی افزود: هرگاه ارز دو نرخی می‌شود، فساد و رانت هم پدید می‌آید اما راهکار مقابله با رانت حذف ارز ترجیحی بدون جایگزین کردن آن نیست زیرا این اقدام یک شوک قیمتی به جامعه وارد خواهد کرد و تجربه هم ثابت کرده دولت حاضر به کنترل و نظارت بر قیمت‌ها نیست زیرا تاکنون راه‌های گوناگونی که دولت‌ها دنبال کرده‌اند به شکست انجامیده است. این نماینده سابق مجلس افزود: فشار بر اقشار آسیب‌پذیر و حقوق بگیران به حدی است که امکان تاب‌آوری بیشتری ندارند بنابراین اگر جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته نشود مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده و نارضایتی‌ها را گسترده‌تر می‌کند. هنوز یارانه دارو و نهاده‌های دامی حذف نشده اما قیمت آنها گران شده است. آرین‌منش با اشاره به هشدارهای اقتصاددانان به دولت درباره پیامدهای حذف ارز ترجیحی گفت: ‌دولت حتما باید جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی در نظر بگیرد. در اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ضعف مکانیسم‌های نظارتی موجب ایجاد فساد شد. اکنون که این سیاست کنار گذاشته می‌شود باید جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود. به نظر من عملیاتی‌ترین راه، بازگردان کوپن است. البته ممکن است دولت این شیوه را زیبنده نداند اما راهکار توزیع عادلانه اقلام به اقشار متوسط و ضعیف در حال حاضر همین کوپن یا کالابرگ است. شاید این تنها راهی باشد که بتواند از حقوق اقشار آسیب‌پذیر دفاع کند.

ابراز امیدواری  برای کاهش تورم

رییس مرکز آمار ایران با اشاره به کاهش نرخ تورم در چهار ماه گذشته، اظهار امیدواری کرد: این روند با توجه به اقدامات مثبتی که در طراحی لایحه بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند. حسین‌زاده، با اعلام نتایج شاخص قیمت مصرف‌کننده دی‌ماه ۱۴۰۰ و از کاهش میانگین ۱ درصدی نرخ تورم سالانه گفت: نرخ تورم سالانه دی‌ماه برای خانوارهای کل کشور برابر ۴۲,۴ درصد و برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۱، ۸ درصد و ۴۵، ۸ درصد است. وی افزود: نرخ تورم سالانه، برای خانوارهای شهری ۰,۹ واحد درصد و برای خانوارهای روستایی ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است. رییس مرکز آمار ایران با توضیح این مطلب که نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ماه ٣٥,۹ درصد است. این عدد در مقایسه با ماه قبل ۰,۷ واحد درصد افزایش یافته است که این افزایش، برای خانوارهای شهری بیش از دو برابر خانوارهای روستایی بوده است؛ به‌طوری که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری (۳۵، ۸ درصد) نسبت به ماه قبل ۰,۸ واحد درصد افزایش داشته، در حالی که این افزایش نرخ، برای خانوارهای روستایی (٣۶.۵ درصد) ۰.۳ واحد درصد بوده است. همچنین، حسین‌زاده نرخ تورم ماهانه دی ۱۴۰۰ را ۲، ۴ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: افزایش ۰,۷ واحد درصدی این عدد نسبت به آذرماه سال جاری بیشتر برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» (به ترتیب با ١.٧ درصد و ٢.٧ درصد) بوده است.  وی آمار ارایه شده درباره شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران را حاصل سنجش ۴۷۵ قلم کالا و خدمت در ۳۸۵ منطقه شهری و ۶۷۱ منطقه روستایی اعلام و تأکید کرد: گستره پایش قیمت‌های این مرکز، کامل‌ترین و دقیق‌ترین آمارگیری از نوع خود در سطح کشور به‌شمار می‌آید. رییس مرکز آمار ایران، با اشاره به کاهش نرخ تورم در چهار ماه گذشته، اظهار امیدواری کرد: این روند با توجه به اقدامات مثبتی که در طراحی لایحه بودجه برنامه محور سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گرفته است، با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

درباره حذف ارز  هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، نشست جزییاتی از هم‌اندیشی امروز صبح تعدادی از نمایندگان با رییس سازمان برنامه و بودجه را برای بررسی آثار و تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشریح کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: این جلسه با حضور حدود هفتاد نفر از نمایندگان و میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه و معاونان وی برای بررسی آثار و تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده برگزار شد. رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: نمایندگان در این نشست دغدغه و سوالات خود را در خصوص چگونگی تامین معیشت مردم بعد از حذف ارز ترجیحی مطرح کردند و میرکاظمی نیز ضمن پاسخگویی به سوالات، برنامه‌های دولت را در مورد نحوه حمایت از مردم بعد از حذف این ارز یا تبعات ناشی از ادامه روند تخصیص ارز 4200 تومانی را تشریح کرد. وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات در جلسه امروز این بود، تا زمانی که مجلس در مورد میزان آمادگی دولت به جمع‌بندی نرسد که می‌تواند به گونه‌ای از معیشت مردم حراست و حفاظت کند تا به آنها آسیبی نرسد، تصمیم جدی در خصوص حذف ارز ترجیحی نخواهد گرفت.

 

ارسال نظر