روابط ایران و روسیه در مسیر راهبردی

۱۴۰۰/۱۰/۳۰ - ۰۰:۴۲:۲۲
کد خبر: ۱۸۶۱۲۷
روابط ایران و روسیه در مسیر راهبردی

رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه برجسته جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه اظهار کرد: همکاری و گفت‌وگوهای تهران و مسکو در تقویت امنیت منطقه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری موثر است.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر گفت: این سفر به دعوت رییس‌جمهور روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود. 

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: به دنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان به ویژه کشور روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقاء و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد. رییسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است، اظهار کرد: همکاری و گفت‌وگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری موثر باشد. رییس‌جمهور با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره و اظهار کرد: در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورهای به ویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مساله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های موثری در جهت ارتقای مسائل تجاری و اقتصادی بینجامد. 

رییسی با بیان اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یکجانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت. همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می‌تواند در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد. رییس‌جمهور با اشاره به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی، خاطرنشان کرد: سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقاء یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است، گام موثری را به همراه خود داشته باشد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سفر سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور کشورمان به مسکو، آن را مهم‌ترین سفر رسمی رییسی از زمان به قدرت رسیدن او برشمرد و تصریح کرد که از سال ٢٠١٧ تاکنون این اولین‌باری است که یک رییس‌جمهور ایران به روسیه سفر می‌کند. خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: مسکو و تهران روابط سیاسی، اقتصادی و سیاسی قوی دارند و در سوریه نیز از متحدان بشار اسد رییس‌جمهور این کشور به شمار می‌آیند. خبرگزاری رویترز نیز با اعلام سفر رییس‌جمهور ایران به مسکو که از صبح دیروز (چهارشنبه) آغاز شده است، گزارش داد: ابراهیم رییسی همزمان با مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش روسیه برای کمک به حصول یک توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی به مسکو سفر کرده است. این خبرگزاری همچنین به ارایه جزییاتی درباره محور رایزنی‌های رییسی در جریان این سفر پرداخت و افزود: بنابر اعلام کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین)، ابراهیم رییسی و ولادیمیر پوتین قرار است در دیدار با یکدیگر درباره تمامی موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و احیای برجام گفت‌وگو کنند. رسانه‌های صهیونیستی، ازجمله روزنامه‌های هاآرتص و تایمز آو اسراییل خبر سفر آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به روسیه را منتشر و آن را مهم‌ترین سفر خارجی او از زمان روی کار آمدنش توصیف کردند.

همچنین خبرگزاری روسی تاس در گزارش خود درباره این سفر، اظهارات رییس‌جمهور کشورمان پیش از ترک تهران به مقصد مسکو را منتشر کرد و نوشت: ابراهیم رییسی تاکید کرد که این سفر نقطه عطفی در روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی دو کشور است و همکاری و گفت‌وگوهای تهران و مسکو در تقویت امنیت منطقه و ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری موثر است. خبرگزاری اسپوتنیک هم در این باره گزارش داد: ابراهیم رییسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه روز ١٩ ژانویه (دیروز، چهارشنبه) در مسکو با یکدیگر دیدار خواهند داشت و قرار است درباره همکاری‌های دوجانبه، شامل اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه تجاری و اقتصادی رایزنی کنند. آنها همچنین درخصوص احیای برجام و اجرای کامل این توافق بحث و تبادل نظر خواهند کرد. پایگاه خبری -تحلیلی میدل ایست‌ای در گزارشی سفر رییسی به مسکو و رایزنی‌های او با همتای روس خود را برای آینده ایران مهم توصیف کرد و نوشت: از آنجایی که ایران به دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌های امریکا و روابط اقتصادی و امنیتی است تا از فشار غرب در مذاکرات برجامی بکاهد، این سفر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از طرف دیگر، نیاز روسیه به حفظ متحدان منطقه‌ای خود بر سر بحران اوکراین می‌تواند کلیدی در این مذاکرات باشد.


روابط ایران و روسیه در مسیر راهبردی

تأکید بر عدم محدودیت در گسترش روابط ایران و روسیه و دستور کار گسترده پیش روی تهران و مسکو از جمله محورهای مطرح شده در دیدار آیت‌الله رییسی و ولادیمیر پوتین بود.  سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، با اشاره به نقش تاثیرگذار دو قدرت ایران و روسیه در منطقه و جهان گفت: هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با روسیه نداریم و روابط ممتاز تهران-مسکو در تراز مناسبات راهبردی است و ارتقا نیز خواهد یافت.  رییسی ادراک مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک خواند و گفت: روابط ایران و روسیه در مسیر مناسبات راهبردی قرار دارد.  رییسی تعامل حداکثری با کشورهای همسایه و هم‌پیمان را جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توصیف و خاطرنشان کرد: تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه، موجب رونق اقتصاد دو کشور و باعث افزایش امنیت منطقه و جهان خواهد شد.  رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه همکاری ایران با دولت‌های مستقل، فارغ از تحولات بین‌المللی گسترش می‌یابد، مبارزه با تروریسم و قاچاق سازمان‌یافته مواد مخدر را از محورهای همکاری مشترک دانست و گفت: تجربه موفق همکاری علیه تروریسم در سوریه می‌تواند در قفقاز و افغانستان هم به کار گرفته شود.  رییس‌جمهور با تاکید بر تغییرناپذیری مرزها در قفقاز و حاکمیت ملی و ژئوپلتیک منطقه، به ضرورت همکاری برای توسعه اقتصادی منطقه اشاره کرد و گفت: نفوذ ناتو با هر پوششی در قفقاز و آسیای مرکزی تهدید‌کننده منافع مشترک کشورهای مستقل است.  آیت‌الله رییسی تنها راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان را تشکیل دولت فراگیر با حضور همه اقوام و گروه‌ها دانست و خطاب به همتای روس خاطرنشان کرد: ما از ۴۰ سال گذشته همانند شما در برابر امریکا ایستاده‌ایم.  وی همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه را یک تجربه موفق خواند و ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارزی سوریه گفت: حاکمیت کامل دولت مرکزی بر همه سرزمین و مرزهای بین‌المللی سوریه، تنها راه تامین امنیت در سوریه است و چرخه باطل جابه‌جایی اشغالگر با تروریست و بالعکس در سوریه باید متوقف شود. رییس‌جمهور روند آستانه را چارچوب مناسبی برای حل دیپلماتیک مساله سوریه توصیف کرد. همچنین ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار گفت: از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را به ایشان منتقل کنید.  وی ادامه داد: از زمان تحلیف جناب‌عالی، ما در تماس دایم هستیم اما در هر صورت ویدیوکنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری را بگیرد. از دیدار شما بسیار خرسندم. می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم.  رییس‌جمهور روسیه تاکید کرد: حمایت‌های ایران و روسیه به عبور از تهدیدات تروریستی در سوریه کمک کرد. اوضاع در افغانستان مورد توجه ویژه دو طرف بود و من مایلم این موضوعات مهم مورد رایزنی قرار گیرند و نظر جناب‌‌عالی را جویا شوم.  بنابر این گزارش، در این دیدار، طرفین تاکید کردند که مشکل اصلی جهان، دوری از معنویت است.

 

ارسال نظر