سیاست

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۱:۲۸:۳۴
کد خبر: ۱۸۵۹۷۴

با نظرات شخصی  باعث تشویش جامعه نشوید

رییس‌جمهور تاکید کرد: با توجه به کاهش چشمگیر شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، لازمه حفظ و بهبود شرایط موجود، رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تداوم نظارت‌ها است. آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به موضوع درخواست برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها تاکید کرد: مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها باید با رعایت دقیق و جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور محدود علاقه‌مندان همراه باشد و در این زمینه وزارتخانه‌های مسوول موظفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدابیر لازم را در این زمینه به کار گیرند. رییس‌جمهور بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: صیانت از سلامتی مردم در حمل و نقل عمومی به ویژه در مترو و هواپیما اهمیت مضاعفی دارد و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های متولی در این زمینه بگونه‌ای باشد که مردم آسیب نبینند. آیت‌الله رییسی گفت: حفظ و بهبود هرچه بیشتر شرایط موجود نیازمند رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار نظارت دقیق توسط دستگاه‌های مربوطه است. وی گفت: اطلاع‌رسانی در زمینه مسائل مربوط به کرونا فقط از طریق سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باید انجام شود و کسی نباید به عنوان عضو ستاد ملی یا متخصص در رسانه ملی با طرح نظرات شخصی، موجب تشویش در جامعه شود.

دیپلماسی اقتصادی نیاز به نظریه‌پردازی دارد

رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان بر ضرورت توجه به دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد و گفت: این حوزه نیاز به نظریه‌پردازی و زیربناهای نظری دارد و دستگاه دیپلماسی هم باید در این حوزه فعال باشد. سید کمال خرازی اظهار داشت: در مورد دیپلماسی اقتصادی نیاز به نظریه‌پردازی است و در مورد اجرا و مشارکت در تدوین ضوابط و مقررات بین‌المللی درباره دیپلماسی اقتصادی دستگاه دیپلماسی باید فعال باشد و مشارکت کند، در واقع نیاز به زیربناهای نظری داریم. وی تصریح کرد: باید مبنای نظریه در زمینه دیپلماسی اقتصادی مشخص باشد که چگونه بایستی یک کشور با توجه به آن مشارکت جدی‌تری داشته باشد. خوشبختانه دانشگاه امام صادق (ع) در این زمینه فعال است و با تشکیل اندیشکده دیپلماسی اقتصادی و کنفرانسی هم که در پیش دارند، فعالیت می‌کند که طبیعتا نقش موثری در این حوزه می‌تواند داشته باشد. خرازی ابراز امیدواری کرد که دست اندرکاران بحث دیپلماسی اقتصادی از این منابع استفاده کنند، به ویژه اینکه دانشگاه‌ها به خصوص در بحث دیپلماسی اقتصادی نیاز به منابع دارند. این کتاب می‌تواند کمک‌کننده باشد، ضمن اینکه دانشگاه امام صادق (ع) در این زمینه فعال است و شورای راهبردی روابط خارجی هم فعالیت دارد، امیدواریم این رویکرد ادامه یابد و برای دیپلماسی اقتصادی راهگشا باشد.

آخرین خبرها  از مذاکرات در وین

پس از دو هفته رایزنی و مذاکرات فشرده و جدی، روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ تفاهم کردند تا برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌هایشان بروند و بعد از چند روز مجدد به وین بازگردند. بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیات‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پایتخت‌ها باز خواهند گشت. با این وجود، مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت. شایان ذکر است که بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست. روز جمعه نیز مذاکرات به روال معمول با دیدار روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی و با حضور انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین برگزار شد. پیش از این دیدار نیز علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین به‌طور دو جانبه برگزار شد. «راستی‌آزمایی» و «تمهیدات اجرایی» برای رفع تحریم‌ها دو موضوعی بوده است که در روزهای اخیر در اولویت و در دستور کار مذاکره‌کنندگان در وین قرار داشت. به نظر می‌آید، در دو هفته اخیر که مذاکرات بدون توقف و با جدیت بیشتری دنبال شده است، روند رو به جلو اما کند است. طرف‌های مختلف بر این نظرند اختلافات در هر چهار حوزه رفع تحریم، راستی‌آزمایی، تضمین‌ها و موضوعات هسته‌ای کاهش یافته است، هرچند هنوز موضوعات مهمی برای حل و فصل باقی مانده است. دیپلمات‌های نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایران در رابطه با آخرین تحولات به ویژه رویکرد ایران به لغو تحریم‌ها اعلام کردند که تحریم‌های ناقض توافق سال ۲۰۱۵ که مانع عادی‌سازی روابط تجاری ایران با دنیاست و نیز بخشی از ساز و کار فشار حداکثری است که از زمان دونالد ترامپ شکل گرفته است، جدای از اینکه به چه اسمی تحریم‌ها اعمال شده است، باید رفع شوند و این موضع قطعی ایران در مذاکرات به ویژه در دولت ابراهیم رییسی است که از سوی تیم مذاکراتی وی در وین دنبال می‌شود. مقامات اروپایی علاوه بر فشار پشت درهای بسته مذاکرات به ایران، در پشت تریبون‌های سیاسی و رسمی نیز دست از رجزخوانی و تهدید ایران برنمی دارند. ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه برای چندمین بار در یکی دو هفته گذشته تلاش کرده است تا ایران را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین معرفی کند. اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در حالی روز جمعه مطرح شد که پیش از آن، جوزف بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری پس از نشست غیررسمی شورای روابط خارجه در فرانسه گفت که احتمال حصول توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک با ایران وجود دارد.

 

ارسال نظر