سیاست

۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۰۰:۴۲:۲۴
کد خبر: ۱۸۵۹۵۳

جلسه تیم مذاکره‌کننده ایران با سه کشور اروپایی

جلسه روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی با حضور انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین برگزار شد . به گزارش ایسنا، پیش از این دیدار نیز جلسه دوجانبه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین برگزار شد. مذاکرات وین روز جمعه با برگزاری جلسات مختلف در سطوح سیاسی و کارشناسی همچنان ادامه دارد.

روز پنجشنبه نیز مذاکرات وین در دو سطح روسای هیات‌ها و کارشناسان ادامه پیدا کرد. در همین چارچوب، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در دو دیدار دوجانبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخاییل اولیانوف رییس هیات مذاکره‌کننده روسیه بحث و رایزنی کرد. همچنین دیداری میان باقری و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شد.  علاوه بر این، جلساتی در سطح کارشناسی به صورت دو و چندجانبه برای بررسی موضوعات مختلف برگزار شد. همچنین نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، در حساب کاربری خود در توییتر، از گفت‌وگوی برجامی خود با همتایانش از سه کشور اروپایی خبر داد. میخاییل اولیانوف روز پنجشنبه نوشت: با همتایان تروئیکای اروپایی در مذاکرات وین بر سر برجام دیدار کردم. تروئیکای اروپایی کمک‌های مفیدی به به روند مذاکرات می‌کند. این مرتبه در کنار دیگر مسائل، درخصوص ایده‌های اجرای توافق آتی از جمله ترتیب اقداماتی که باید در این پروسه انجام شوند، صحبت کردیم. هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیات‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت. لغو تحریم‌ها و موضوع راستی‌آزمایی و دریافت تضمین برای پایبندی طرف‌ها به تعهداتشان از مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوعات مورد بحث میان طرف‌ها در چند هفته اخیر است. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نسبت به فعال‌تر شدن برخی از مخالفان برجام همراه با پیشروی مذاکرات وین هشدار داد. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام در فضای عمومی فعال‌تر شده و بیشتر فتنه‌آمیزی می‌کنند. این ناراحت‌کننده و تاسف‌آور است. اکثریت کشورها از جمله گروه ۵ هدف احیای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها را دنبال می‌کنند. وی در پاسخ به کاربری که درباره تفاوت میان «برداشتن تحریم‌ها» و «لغو تحریم‌ها» می‌پرسید گفت: این دو اصلاح مترادف هستند. در مذاکرات وین ما اغلب از لفظ «برداشتن تحریم‌ها» استفاده می‌کنیم. این قاعده در سازمان ملل نیز به همین شکل است.

در جنگ دیپلماسی  باید غیرتمندانه ایستاد

خطیب جمعه تهران گفت: دشمن به توافق (هسته‌ای) بیشتر از ما نیازمند است از این رو باید حساب شده پیش برویم البته که نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود. محمد جواد علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: رهبر غیور و حکیم و شجاع ما به مناسبت ۱۹ دی از نعمت غیرت دینی در جامعه ما گفتند و تحلیل دقیق و فنی داشتند و در اختیار جامعه قرار دادند . دی ما ه در تاریخ انقلاب اسلامی ماه عجیبی است و دی ماه تجلی گاه غیرت دینی ایرانیان و مردم کشور است. از شهادت غیور مردان فداییان اسلام در ۱۳۳۴ که آذرخش غیرت دینی بود و ۱۹ دی ماه و خروش غیرت مندانه مردم قم تا ۲۶ دی ماه که شاهد فرار جرثومه تباهی و فساد شاه مخلوع بودیم و این دست الهی بود که آستین ملت بیرون آمد و او را از کشور فراری داد. همچنین سالروز عملیات کربلای ۵ که در دی ماه بود و در این عملیات بزرگ و طولانی شاهد صحنه‌های زیادی از غیرت دینی رزمندگان بودیم و ۹ دی در ۱۳۸۸ که خورشید دینی غیرت ایرانیان از پشت ابرهای فتنه طلوع کرد. تا ۱۳ دی و روزهای پس از او که شهادت سردار رشید ما قاسم سلیمانی بود و قیامت و غوغایی که در کشور به پا شد. وی ادامه داد: این مسیر، مسیر آینده ما هم هست این سرمایه غیرت دینی و نعمت بزرگ شکرگزاری دارد و ملت ما باید شاکر آن باشد و هست. امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالروز رحلت مادر غیرت، وفا و ادب حضرت ام‌البنین که چهار فرزند خود را در راه امام زمان خودش فدا کرد گفت: گرامیداشت این روز بهانه‌ای است برای گرامیداشت کسانی که پشتوانه غیرت دینی ما در تمام قرون و اعصار بودند یعنی مادران شهید ما. حاج علی‌اکبری تاکید کرد: تا رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی که پیش روی ماست، غیرت ایمانی و دینی سرمایه ملت ایران است. به همین خاطر است که دشمن در یک جنگ پیچیده ترکیبی غیرت و ایمان ما را هدف قرار گرفته است. سعی دارد از جامعه ما قداست زدایی کند و ارزش‌های خانوادگی و ناموسی ما را هدف قرار داده است و حیا و عفت بانوان و مردان ما را هدف قرار گرفته است و ترویج بی‌بند و باری و تسامح و سهل‌گیری در برابر طراحی‌های دشمن خط خطرناکی است که باید مراقب باشیم و مردم و مسوولان باید دست به دست هم دهند و از گوهر دینی مان حفاظت کنند. در تربیت نسل غیور و وفادار به آرمان‌ها، خانواده‌ها غیرت کنند و همچنین در قطع فساد پیش قدم شوند. در جنگ دیپلماسی عزیزان ما باید غیرت‌مندانه بایستند و با تدبیر و حکمت و عقلانیت طراحی‌های دشمن را زمین بزنند، به نحوی که موفق شوند تحریم‌های ظالمانه را از سر راه ملت ما بردارند، البته دشمن به این توافق بیشتر از ما نیازمند است و باید ما حساب شده پیش برویم البته که نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود.

 

ارسال نظر