سیاست

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۰۳:۰۸:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۹۰۴

هفته داغ دیپلماسی در چین

خبرگزاری رویترز در گزارشی به جزییات سفر وزرای خارجه کشورهای منطقه از جمله وزیر امور خارجه ایران به چین پرداخته و هم‌زمانی آن با برگزاری مذاکرات وین را مورد توجه قرار داده است.

خبرگزاری رویترز درباره سفر قریب‌الوقوع وزرای امور خارجه کشورهای منطقه به چین نوشت: وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است، وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران و ترکیه قرار است این هفته به‌طور جداگانه برای مذاکرات رسمی به چین سفر کنند؛ این در حالی است که دور هشتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نیز در وین در جریان است.

رویترز ادامه داد: طبق اعلام وزرات امور خارجه چین، وزرای امور خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس قرار است از دوشنبه تا جمعه به چین سفر کنند. وزیر امور خارجه ترکیه نیز طبق برنامه روز چهارشنبه[۲۲ دی] و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه[۲۴ دی] عازم چین می‌شوند.

در گزارش این خبرگزاری درباره سفر وزرای امور خارجه منطقه به چین آمده است، وانگ وانبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: چین و ایران در حمایت از یک‌دیگر در زمینه مسائل راهبردی مصمم هستند. این خبرگزاری ادامه می‌دهد: وزارت امور خارجه ایران گفته است امیرعبداللهیان قرار است درباره قرارداد همکاری ۲۵ ساله میان دو کشور[چین و ایران] صحبت کند. چین پس از خروج امریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، تبدیل به رگ حیاتی اقتصاد ایران شد.

به نوشته رویترز، بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور دوشنبه و سه‌شنبه این هفته با همتایان سعودی و بحرینی‌اش دیدار کرده بود که درباره مسائل مربوط به مذاکرات وین تبادل نظر کردند. کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی اگرچه عضو توافق هسته‌ای نیستند، درباره «بلندپروازی‌های هسته‌ای» ایران، برنامه موشکی آن و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیشتر سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: آقای امیرعبداللهیان آخر هفته جاری به دعوت همتای چینی خود سفری به این کشور خواهد داشت. وی ادامه داد: در این سفر موضوعات مختلفی مورد گفت‌وگوی مقامات دو کشور قرار خواهد گرفت که نقشه راه ۲۵ ساله نیز یکی از این موضوعات است. مجریان این نقشه راه از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف هستند و روند پیگیری و بخش‌های مختلف آن در دست پیگیری است. همچنین محمد کشاورز‌زاده سفیر کشورمان در چین در توییتی در این باره نوشت: ‌وزرای خارجه ‎ایران و ‎چین طی سالیان گذشته به تناوب با هم دیدار داشتند در ابتدای سال جاری وانگ یی در سفر به ایران برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله را امضا کرد و در سفر هفته جاری دکتر امیر عبداللهیان به چین موضوعات متنوعی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت که در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.

 

انقلاب زنده است و باید زنده بماند

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه انقلاب ۵۷ همیشه زنده است و باید زنده بماند، تاکید کرد: این حرکت باید طوری به نسل جوان منتقل شود که انگار در صحنه حاضر بوده‌اند و برای رسیدن به این هدف باید از ابزارهای هنری استفاده شود.

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان طی سخنانی در جلسه شورای نگهبان با اشاره به قیام خونین مردم قم در سال ۱۳۵۶ مقابل رژیم ظالم پهلوی گفت: این قیام آغازگر اعتراضات گسترده مردمی بود و به پیروزی انقلاب اسلامی ختم شد.

وی ادامه داد: این اتفاق در سیر پیروزی انقلاب بسیار مهم است و به همین دلیل در مقدمه قانون اساسی با عنوان عامل سریعتر شدن شکست رژیم پهلوی به آن اشاره شده است.

جنتی با بیان اینکه در نوزدهم دی ماه ۱۳۵۶ با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام رژیم پهلوی و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند، اضافه کرد: حرکت به منازل مراجع عظام و روحانیون بزرگ قم در حمایت از امام راحل باعث تقویت روحیه انقلابی مردم شد.

وی با تاکید بر اینکه از مراجع، روحانیت و مردم شریف قم به دلیل پیشگام بودن و بصیرت‌شان تشکر می‌کنم، اظهار کرد: انقلاب از قم شروع شد و ادامه پیدا کرد و مردم قم ارادت خود را به امام راحل و انقلاب اسلامی نشان دادند.

دبیر شورای نگهبان درباره ضرورت آشنایی نسل جوان با ارزش‌های انقلاب گفت: رسانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی باید برای شناخت صحیح نسل جوان از تاریخ انقلاب برنامه‌ریزی کنند.

جنتی با بیان اینکه انقلاب ۵۷ همیشه زنده است و باید زنده بماند، تاکید کرد: این حرکت باید طوری به نسل جوان منتقل شود که انگار در صحنه حاضر بوده‌اند و برای رسیدن به این هدف باید از ابزارهای هنری استفاده شود.

وی گفت: امام راحل حق بزرگی به اسلام و مسلمین، مردم ایران و بچه‌های انقلاب داشت، خداوند روح ایشان را شاد فرماید.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر ضرورت زنده نگه داشتن یاد و نام امام خمینی (ره) اظهار داشت: خداوند ما را قدردان وجود شریف امام خمینی (ره) قرار دهد تا بتوانیم راهشان را ادامه دهیم.

جنتی در پایان با بیان اینکه جوان در فطرت خود ضد ظلم است، گفت: باید از فطرت و روحیه ضد ظلم جوانان بر ضد ظالم و در حمایت از مظلوم استفاده کرد.


 

ارسال نظر