دولت برای حذف ارز نمایندگان را قانع کند

۱۴۰۰/۱۰/۲۳ - ۰۳:۰۷:۳۱
کد خبر: ۱۸۵۹۰۳

نماینده مردم گرگان در مجلس گفت: از سال ۹۶ تا الان، 65 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی هزینه شده است. اگر دولت برنامه داشته باشد، مجلس همراهی می‌کند. رمضانعلی سنگدوینی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با استناد به پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: استان گلستان در رتبه چهارم فقر در کشور قرار دارد. ۴۸ درصد خانواده‌ها فاقد بیمه تامین اجتماعی و مستمری هستند. ۳۷.۲ درصد در سه دهک پایین درآمدی جامعه بوده و سرانه درآمد مردم استان نصف میانگین کشوری است. ۱۱ هزار نفر به دلیل فقر جامانده از تحصیل‌اند و سهم صندوق توسعه ملی برای استان گلستان طی سال‌های ۹۰ تا ۹۹ از ۲۲.۴ میلیارد دلار، ۵ میلیون دلار در جایگاه سی‌ام بوده است. نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس یازدهم با بیان این ادعا که بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و شستا هیچ اقدامی در استان گلستان انجام نداده‌اند، گفت: دولت سهم درآمد عمومی در استان گلستان را در سال ۱۴۰۱، ۲ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان در نظر گرفته است. آقای مخبر، آقای میرکاظمی از کجا؟ ۴۷ درصد مردم گلستان روستایی هستند و درآمد آنچنانی ندارند ۱۵۱ هزار نفر تحت پوشش کمیته هستند. این استان در صنعت ضعیف است، کشاورزی به صورت سنتی انجام می‌شود. کمبود آب داریم، در رتبه آخر بیکاری قرارداریم. این عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در مورد حذف ارز ترجیحی گفت: از سال ۹۶ برای ارز ترجیحی ۶۵ میلیارد دلار هزینه شده است. این روند فسادزا است اگر دولت برنامه دارد و می‌تواند کنترل کند و برنامه ارایه دهد، نمایندگان را قانع کند و نتیجه را سر سفره مردم ببرد، مجلس حتما همراهی می‌کند.

  حذف ارز ترجیحی به کام پولدارها نشود

نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی نمایندگان این است که حذف ارز ترجیحی آتش تورم را شعله ورتر کند چرا که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید به نام فقرا و به کام اغنیا باشد و شکاف‌های طبقاتی را بیشتر کند. صدیف بدری در جلسه مجلس شورای اسلامی در نطق خود خطاب به رییس مجلس بیان کرد: مجلس شورای اسلامی به کلیات بودجه سال آتی رای داد، اما دغدغه‌های جدی هم داریم که لازم است عنایت داشته باشید. یکی از مهم‌ترین موارد، حذف ارز ترجیحی است که مردم و نمایندگان با نگرانی دنبال می‌کنند که آیا دولت پیش از حذف ارز ترجیحی سیاست‌های حمایتی شفافی برای اقشار مختلف مردم در نظر گرفته است؟ آیا برنامه و اراده لازم برای کنترل اثرات تورمی آن دارید؟ وی افزود: نگرانی من و همکارانم این است که حذف ارز ترجیحی آتش تورم را شعله ورتر کند و اثرات مخرب آن مهار نشود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعمال سیاست‌های حمایتی نباید به نام فقرا و به کام اغنیا باشد و شکاف‌های طبقاتی را بیشتر کند. نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌جمهور گفت: به همکاران‌تان در کابینه هشدارهای لازم را بدهید که به دور از هرگونه آزمون و خطا با نهایت حساسیت و دقت در این خصوص برنامه‌ریزی کنند. نماینده مردم اردبیل در ادامه خطاب به وحیدی وزیر کشور عنوان کرد: با گذشت چندین ماه از آغاز به کار دولت، عدم دعوت از مجمع نمایندگان استان به جلسات راهبردی مانند شورای برنامه‌ریزی چه معنایی دارد؟ قطع ارتباط دولت و مجلس شایسته دولت مردمی نیست. نمایندگان چگونه انتظارات‌شان از دستگاه‌ها را بیان کنند و در جریان اقدامات دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند. مجلس و دولت یک کار انجام می‌دهند ولی در دو سنگر متفاوت هستند. نمایندگان مردم منتظر شما نمی‌مانند و مسائل مردم را پیگیری می‌کنند و اما چرا باید این رویه ناصواب در پیش گرفته شود. بدری خاطرنشان کرد: تاکید ما همواره بر شایسته سالاری و تخصص گرایی و استفاده از مدیران جوان و متخصص بوده است، به جای اشخاص بر شاخص‌ها و به جای افراد بر افکار تاکید کرده‌ایم، اما استاندار اردبیل اولا در استقرار کامل دولت در استان اهمال کرده و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را معطل کرده و افرادی را در مناصب مدیریتی کلان گمارده که با فضای شغلی خود بیگانه‌اند.

  یارانه غیرنقدی جایگزین حذف ارز شود

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد کرد که یارانه غیرنقدی را جایگزین حذف ارز ترجیحی کنند. جوکار به ضرورت اصلاح نظام تأمین و توزیع کالاهای اساسی تأکید کرد و گفت: روند قطع ارز ترجیحی نگرانی مضاعفی در میان مردم به وجود آورده است. اگر چه این کار، تصمیمی درست برای قطع دست رانت‌خواران و مفسدان است، اما کمیسیون تلفیق بودجه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا مابه ازای آن به صورت یارانه غیرنقدی و به‌طور کامل در سبد هزینه خانوارها قرار گیرد، این سازوکار باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که سفره مردم کوچک‌تر نشود. نماینده مردم یزد در مجلس ضمن اشاره به سامان‌دهی بازار سرمایه به سامان‌دهی بازار خودرو، رقابتی شدن تولید خودرو با قیمت و کیفیت مناسب تأکید کرد. رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار کرد: برای رفع مشکلات کادر درمان و معلمان به ویژه معلمان خرید خدمات و تبدیل وضعیتشان اقدامات اساسی انجام دهید. اصلاح نظام بانکی کشور و به‌روزرسانی آن را در دستور کار قرار دهید. همچنین برنامه‌ریزی در جهت سامان بخشی یارانه‌های حامل‌های انرژی به‌گونه‌ای باشد که این یارانه‌ها به جیب مردم بازگردد نه آنکه با کاهش بهای تمام شده حداقل‌های انرژی به عنوان سود شرکت‌ها به حساب عده‌ای معدود سرازیر شود. جوکار در پایان نطقش بر ضرورت توجه به بخش فرهنگ تاکید کرد و گفت: مشکلات متعدد اقتصادی نباید ما را از مسائل فرهنگی به عنوان زیربنای همه مسائل کشور و روح حاکم بر کشور غافل کند. امروز در کنار همه اقدامات خوب فرهنگی شاهد برخی ناهنجاری‌ها در حوزه فرهنگی هستیم که باید مقابله با آن مورد توجه مدیران فرهنگی و آموزشی کشور باشد.


 

ارسال نظر