سیاست

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۲:۲۸:۳۲
کد خبر: ۱۸۵۸۰۰

الزامات طرح  توسعه تامین مالی زنجیره‌ای 

رییس‌جمهور گفت: اجرای کامل طرح تأمین مالی زنجیره‌ای قطعاً آثار بسیار مناسبی به دنبال خواهد داشت. در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی برگزار شد، احکام پیشنهادی مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی به منظور ارتقاء شیوه‌های تأمین مالی سرمایه در گردش، کاهش هزینه‌های تولید و کمک به رشد اقتصادی بدون آثار تورمی بررسی و تصویب شد. در شیوه تأمین مالی زنجیره‌ای، بنگاه‌های تولیدی به جای دریافت تسهیلات مستقیم از بانک، به صورت پیوسته و در طول زنجیره و با استفاده از ابزارهای تعهدی تامین مالی خواهند شد. بر اساس این احکام دستگاه‌های اجرایی موظفند تمام الزامات و زیر ساخت‌های مورد نیاز توسعه تأمین مالی زنجیره‌ای را فراهم سازند. این روش در هفته‌های اخیر به صورت آزمایشی توسط وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اجرا شده است. رییس‌جمهور پس از این گزارش اجرای آزمایشی تامین مالی زنجیره‌ای را از نمونه‌های خوب وحدت نظر، تعامل و هماهنگی دستگاه‌های مختلف اقتصادی دولت دانست و گفت: اجرای کامل این طرح قطعا آثار بسیار مناسبی برای تولید به دنبال خواهد داشت. رییسی بار دیگر بر لزوم بسیج و همکاری همه دستگاه‌های دولتی برای عرضه کالاها به ویژه اقلام خوراکی و سفره خانواده به قیمت منصفانه و باثبات تاکید کرد.

توسعه شبکه ریلی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه واگذاری امور به جوانان و نخبگان و اتکا بر دانش و خلاقیت آنان گامی در جهت پیشرفت و حل مسائل کشور است، گفت: اگر به ایده‌ها و طرح‌های ارایه شده توسط نخبگان توجه کنیم می‌توانیم مسائل و چالش‌های پیش روی کشور را با هزینه‌های پایین مرتفع و زمینه رشد و توسعه کشور را فراهم کنیم. محمد مخبر در دیدار با تعدادی از نخبگان و جوانان صاحب طرح و ایده، گزارش‌های ارایه شده در جلسه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده در جلسه باید به برنامه‌های عملیاتی با جدول زمانبندی تبدیل شود تا با اجرای اینگونه طرح‌ها شاهد توسعه کشور باشیم. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به یکی از طرح‌های ارایه شده در جلسه در خصوص توسعه سواحل مکران خاطرنشان کرد: اقتصاد دریا محور یکی از ضرورت‌های امروز کشور است که با اتکا به آن می‌توانیم رشد و توسعه را برای مردم کشور و به ویژه ساکنین مناطق ساحلی به ارمغان آوریم. وی اقتصاد دریا محور و اقتصاد دیجیتال را از مهم‌ترین محورهای توسعه در جهان امروز برشمرد و گفت: باید این دو محور مهم را در اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها مدنظر قرار دهیم چرا که با پرداختن به این دو موضوع مهم زمینه رشد و توسعه کشور مهیا خواهد شد. مخبر افزود: اگرچه در برخی از صنایع کمی عقب هستیم اما به دلیل وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبگان کشور، در زمینه اقتصاد دیجیتال پیشرفت‌های خوبی در کشور حاصل شده، چرا که در این بخش به دانش و ذهن جوانان و نخبگان کشور متکی هستیم. معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به یکی دیگر از گزارش‌های مطرح شده درجلسه در خصوص توسعه ریلی کشور اظهار داشت: یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور توسعه ریلی است و اگر بتوانیم اهداف تعیین شده برای توسعه شبکه ریلی کشور را محقق کنیم، تحولی اساسی در پیشرفت کشور حاصل خواهد شد.

بخشی از انتقام سخت  باقی مانده است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بخشی از انتقام سخت را گرفته‌ایم و بخش دیگری از آن هنوز باقی مانده است و مطمئناٌ همه این را می‌دانند، مقامات امریکایی باید بدانند که نمی‌توان به ملتی تهاجم کرد و از انتقام متقابل او در امان بود. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «دشمنان ما باخته‌اند و هیچ امیدی در آنها دیده نمی‌شود»، گفت: اعجاز شهدای ما این است که دشمن را از امید تهی کرده‌اند و امروز افسردگی را در چهره مقامات دشمنان خود و ناتوانی را در پیشبرد سیاست‌های آنها می‌بینیم. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه یمن در حال پیروز شدن است، گفت: این ملت فقیر و عزیز در مقابل یک محاصره جهانی مقاومت می‌کنند و اگر جوانان نایستاده بودند، این ثبات قدم در یمن رخ نمی‌داد. سرلشکر سلامی ادامه داد: نقشه امریکایی‌ها برای شکست دادن انقلاب ما، نقشه کاملی بوده و تمام ابعاد جنگ‌های متعدد جهان علیه ملت‌های مختلف، یک‌جا برای ملت ما تدارک دیده شده بود. از همه جهات به کشور، ملت و رهبر ما حمله می‌کردند؛ از جهت اقتصادی ما را در محاصره و تحریم قرار دادند؛ اما شاهکار هدایت ملت توسط نایب امام زمان این است که می‌تواند یک کشور را چندین سال در مقابل محاصره اقتصادی و تحریم مقاوم نگه دارد و ظرفیت‌های درونی کشور را فعال کند و اجازه جنگ و گزینه نظامی به دشمن ندهد و کشور را به پیش ببرد. وی با بیان اینکه امریکایی‌ها، اسراییلی‌ها، بخشی از اروپایی‌ها و برخی رژیم‌های مرتجع، هیچ فضیلتی را نمی‌توانند ببینند که در این امت پایدا و استوار باشد، خاطرنشان کرد: از همه‌جا آمدند و کشور را در فشار سیاسی قرار دادند، از لحاظ فرهنگی همه رسانه‌ها، ماهواره‌ها و فضای مجازی برای تردیدافکنی در اعتقادات جوانان ما بسیج شدند تا آنها را از انقلاب اسلامی به تردید بیاندازند؛ اما دشمنان شکست خورده و ناامید شدند. 

 

ارسال نظر