رویداد

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۰:۵۵:۳۱
کد خبر: ۱۸۵۴۱۶

امیرعبداللهیان: مذاکرات  در مسیر خوبی قرار دارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات وین در مسیر خوبی قرار دارد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم گرامیداشت یاد شهید حسن ایرلو در محل وزارت امور خارجه گفت: به زودی سفیر ایران در یمن تعیین و به این کشور معرفی می‌شود. وی اظهارکرد: سرنوشت یمن بایستی با مشارکت همه طرف‌های یمنی تشکیل شود.  این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما مخالف هرگونه تجزیه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی از جمله یمن هستیم، گفت: برای پیگیری مناسبات ایران با یمن، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران به زودی تعیین و در این کشور مستقر خواهد شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر کاردار ایران در یمن با انجام فعالیت‌های لازم سفارت را باز نگه داشته و ما به پیگیری‌هایمان برای توسعه همکاری‌ها و بازگشت صلح به یمن و برای لغو محاصره انسانی و پایان تجاوز به این کشور ادامه می‌دهیم و معتقدیم یمن صرفا راهکار سیاسی دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند مذاکرات جاری در وین نیز اظهار کرد: مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره‌کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده است. 

وی تصریح کرد: ما سرگرم توافق و مذاکره بر روی نقاط اختلافی که در داخل پرانتز در آن متن ذکر شده هستیم و تیم‌ها به‌شدت مشغول هستند.با 1+4  گفت‌وگو می‌شود و اتحادیه اروپا و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا فعالانه تلاش می‌کند که به نقش هماهنگ‌کننده خودش ادامه دهد.  امیر عبداللهیان تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم اگر طرف‌های مقابل با حسن نیت این مذاکراتی که در این مرحله شروع شده را ادامه دهند، دست یافتن به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم و حتی اگر جدیت در کنار حسن‌نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود، رسیدن به یک توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.

وزارت کار  مسوول ایجاد اشتغال نیست

حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت کار مسوول ایجاد اشتغال نیست، بلکه مسوول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های این حوزه تلقی می‌شود. وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی، گردشگری و مجموعه‌های محیط زیست، آی تی و ... نیز در این خصوص مسوولیت‌هایی برعهده دارند. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را شروع کرده که در این حوزه مشکلات متعددی داشته و با حجم متراکم بیکاری روبه‌رو است، ادامه داد: در حدود 14 میلیون نفر شغل شایسته ندارند و این در حالی است که 2.5 میلیون نفر بیکار مطلق محسوب می‌شوند.

استرداد سود بانکی خارج از مصوبه به مشتریان از دیروز

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از توقف اخذ هر نوع دریافت نرخ سود بانکی در تسهیلات، خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار از  سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه خبر داد. وی افزود: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان با مراجعه به بانک‌ها می‌توانند برای اصلاح قراردادهای خود اقدام کرده و مبلغ مازاد دریافت‌شده توسط بانک‌ها را مطالبه کنند .

یارانه‌های سال آینده  بیشتر نقدی خواهد بود

پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه‌های سال آینده بیشتر به صورت نقدی خواهد بود و به هر نفر تقریبا ۵۰ هزار تومان به عنوان معیشت پرداخت می‌شود و یارانه دیگری تحت عنوان هدفمندی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی افزود: سال آینده ارز دولتی هرکدام از کالاها که حذف شوند ما‌به‌ازای آن را به صورت نقدی به این ارقام اضافه خواهیم کرد. به گفته وی با حذف ارز ۴۲۰۰ هم وفور کالا صورت خواهد گرفت و هم جلوی رشد تورم گرفته می‌شود.

تقاضای نفت چین  در۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد

تحقیقات شرکت ملی نفت چین نشان می‌دهد تقاضای نفت در این کشور در 2030 به اوج خود می‌رسد و بیشتر آن را تقاضا برای محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. موسسه تحقیقات اقتصادی و فناوری شرکت ملی نفت چین در 2020 تخمین زده بود تقاضای نفت در 2025 به اوج سالانه 730 میلیون تن برسد. این موسسه حالا انتظار دارد اوج تقاضای نفت در چین 780 میلیون تن باشد.  این موسسه تحقیقاتی همچنین اعلام کرد تقاضا برای سوخت در چین چند سال قبل از نفت به اوج خود خواهد رسید. رشد حمل‌ونقل برقی در بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی دنیا باعث می‌شود تقاضا برای بنزین، دیزل و نفت سفید در 2025 با 390 میلیون تن در سال به اوج خود برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای زغال‌سنگ حدود سال 2030 با 3.6 تا 4 میلیارد تن به اوج خود برسد. ظرفیت تولید زغال‌سنگ در 2050 تنها برای پشتیبانی در مواقع اضطراری خواهد بود. گاز طبیعی آخرین سوخت فسیلی از نظر تقاضا خواهد بود. طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات اقتصادی و فناوری، اوج تقاضا برای گاز طبیعی در 2040، 650 میلیارد مترمکعب در سال خواهد بود. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ در دنیاست.

 

ارسال نظر