بنزین گران نمی‌شود

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۵:۰۵:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۳۹۸

جواد اوجی صبح دیروز با حضور در محل‌ نمایشگاه‌های تخصصی صنعت نفت و گاز از آن  بازدید کرد.

جواد اوجی در جمع خبرنگاران با تشریح جزییات طرح یارانه بنزین و با بیان اینکه دولت سیزدهم قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد، گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: اقدامات کارشناسی این طرح در دست انجام است، قرار است در ابتدا این طرح در جزایر کیش و قشم به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا و پس از آن نیز در سراسر کشور اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در کار نیست، تصریح کرد: تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت‌کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفت: قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره‌مند خواهند شد.

  برداشت ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی

اوجی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: بالاترین میزان برداشت گاز از میدان گازی پارس جنوبی از ابتدای بهره‌برداری آن تا به امروز رقم خورد و بیش از ۷۰۵ میلیون متر مکعب از این میدان گاز برداشت کردیم که رکورد جدیدی از تولید گاز در میدان پارس جنوبی است. وی با اشاره به تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها نیز گفت: امسال در سه ماهه پاییز سوخت مایعی که توسط وزارت نفت برای نیروگاه‌ها تامین شده، ۲۶ درصد بوده است؛ در حالی که کل سال گذشته این رقم ۳۳ و ۳۴ درصد بود. این نشان می‌دهد روزانه ۲۰میلیون متر مکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها داده‌ایم و از آن طرف هم در مصرف فرآورده‌ صرفه‌جویی شد و هم در کاهش خصوص آلودگی کلان‌شهرها موثر بود.

 

 کاهش مصرف میعانات گازی

به گفته وی ابتدای پاییز امسال دغدغه میعانات گازی داشتیم که با یک ابتکار مصرف میعانات گازی را در کشور کاهش دادیم و هم رقم صادرات میعانات گازی تبدیل به یک رکورد شد. وی اضافه کرد: روند صادرات نفت خام، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در این ۹ ماهه ۱۴۰۰ رقم قابل قبولی بوده و چند برابر سال گذشته است. همچنین وصول مطالبات ارزی ما نیز بسیار خوب بوده است که با عقد قراردادهای جدید در این حوزه و استفاده از تمام ظرفیت‌های دانش‌بنیان این روند رو به بهبود خواهد بود. وزیر نفت خاطرنشان کرد: در پایان برنامه ششم قرار بود حداقل گاز شیرینی که در خطوط شبکه تزریق می‌کنیم، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز باشد ولی متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته ظرفیت آن در حال حاضر بالغ بر ۸۴۰ میلیون مترمکعب است. با شروع دولت سیزدهم وزارت نفت برنامه افزایش تولید ظرفیت گاز را در دستور کار خود قرار داد. تکمیل فازهای پارس جنوبی و سایر میادین مشترک نفت و گاز نیز در دستور کار است و قراردادهایی در این خصوص منعقد شده است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از انجام قرارداد سوآپ گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان طی دو هفته آینده انجام خواهد شد خبر داد. اوجی با بیان اینکه امروز هیچگونه کاهش و افت تولید گاز در مصارف خانگی و نیروگاه آن نداریم، گفت: از مردم خواهش می‌کنیم که در بحث صرفه‌جویی به دولت کمک کنند. هر متر مکعب گازی که تولید می‌شود و زحمات زیادی می‌برد و هزینه بسیاری بابت آن پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر