کاهش نرخ دلار به دنبال افزایش دسترسی به منابع ارزی

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۳۳:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۱۲۴

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت هر دلار امریکا در بازار آزاد روز یکشنبه به کانال 29 هزار تومان کاهش یافت و با ثبت نرخ 29 هزار و 820 تومان بیش از 200 تومان افت کرد. همچنین درهم امارات به 8 هزار و 160 تومان رسیده است که نسبت به روز گذشته کاهش داشته است.

برخی فعالان بازار ارز، دلیل کاهش نرخ دلار را تشکیل کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت و همچنین افزایش منابع ارزی در دسترس دولت اعلام کرده‌اند.  این فعالان ارزی می‌گویند که کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت، برای هماهنگ‌سازی سیاست‌های ارزی و تجاری وافزایش رضایتمندی فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان و درنهایت بهبود تراز تجاری کشور تشکیل شده است که اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت. 

از سوی دیگر، اخبار مختلف نشان می‌دهد که فروش نفت ایران افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بیشتر شده است و با ادامه مذاکرات، دسترسی‌ها بیشتر شده و روی بازار اثر گذاشته است. همچنین موضوع مقابله با سفته بازی و شناسایی دلالان ارزی نیز می‌تواند عامل دیگری بر کاهش نرخ دلار باشد.  وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه گفت: تا ۱۵ آذر تقریباً معادل کل سال گذشته منابع ارزی در دسترس قرار گرفت و بنابراین چشم‌انداز بازار ارز به جهت منابع، چشم‌انداز خوبی است. همچنین ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شدند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش ارزی داشته است و ۶۰۰ نفر از این افراد اصلا پرونده مالیاتی نداشتند.  از سوی دیگر، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل کاهش نرخ ارز، شاهد افت قیمت سکه و طلا در بازار هستیم. محمد کشتی آرای با بیان اینکه اونس جهانی ۱۷۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان فروخته می‌شود.

  عقبگرد سکه به کانال ۱۲ میلیون تومان 

قیمت سکه (یکشنبه، ۲۸ آذرماه) در بازار تهران با ۱۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲میلیون و ۶۳۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۷۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۴۰ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازار بدون تغییر نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۷۹۸ دلار و ۷۳ سنت معامله شد.

  کاهش نرخ دلار پس از چند روز تثبیت قیمت در صرافی‌های بانکی 

نرخ دلار (یکشنبه، ۲۸ آذرماه) در صرافی‌های بانکی با ۴۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به رقم ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان رسید.  قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۸۰۸ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۱۹۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۶۶ و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۳۱۲ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۰۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۴۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۴۴۱ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود. در ماه‌های گذشته نیز دلار گاهی در کانال ۲۶ هزار تومان رشد داشته و وارد محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان شد، اما دوباره عقبگرد داشته است. از هفته گذشته نیز نرخ دلار در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است.  مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از یک هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت بوده است. این عامل موجب شده که قیمت انواع سکه و طلا کاهش یابد.

  نرخ ارز در بازار غیررسمی مبنای  اقتصادی ندارد

یک کارشناس ارزی گفت: بازار غیررسمی محل فعالیت دلالان ارزی است و نه تنها میزان معاملات در آن مشخص نیست بلکه قیمت‌ها نیز در این بازار مبنای اقتصادی ندارد.

نرخ ارز یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر اقتصاد است و رفتارهای اقتصادی را شکل می‌دهد. در کشور ما دو نوع بازار داریم بازار ارز رسمی که بازار متشکل ارزی است که بسیاری از معاملات در این بازار انجام می‌شود و میزان مبادلات و نرخ‌ها در آن شفاف است. بازار غیررسمی یا کف خیابان که دلالان در آن فعالیت می‌کنند و نرخ‌ دلار و یورو در آن واقعی نیست و این بازار به‌طور معمول متاثر از هیجانات و جوسازی‌ها قرار می‌گیرد و همواره شاهد نوسان بالای قیمت‌ها در این بازار هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته گذشته نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت بود. اما در مقابل در مبادلات خیابانی و غیررسمی قیمت‌ دلار تا رقم ۳۱ هزار تومان هم افزایش داشت.  بازار واقعی که افراد نیازهای مصارف ارزی خدماتی را از آن تهیه می‌کنند در هفته گذشته در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار داشت و نه تنها نوسانی نداشت بلکه روند قیمت‌ها طبیعی بود و بازار نیز به آرامی فعالیت می‌کرد و افراد و صرافی‌ها ارز می‌خریدند و می‌فروختند. وی با اشاره به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر التهاب در بازار ارز اظهار داشت: با وجود آرامش در بازار متشکل ارزی، برخی رسانه‌ها در این ایام بازار ارز را ملتهب و هیجانی اعلام می‌کنند این در حالی است که پشت پرده آن معلوم نیست. اطلاق اینکه بازار ارز نوسان و هیجان دارد، نادرست است و ما نباید بازار رسمی را کنار بگذاریم و بازار غیررسمی را بررسی کنیم. وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بازار ارز کشور، بازار حواله است، گفت: بازار حواله در حقیقت بازاری است که به منظور تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبادلات در این بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست و هیجان و نوسانی در این بازار وجود ندارد. این کارشناس افزود: دیگر بازار ارز کشور، بازار نیماست که صادرکنندگان و واردکنندگان به واسطه بانک‌ها و صرافی‌ها مبادلات خود را در آن انجام می‌دهند و در این بازار نیز هیجانی وجود ندارد و میانگین قیمت‌ها در این بازار ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود. روند معاملات در دو بازار حواله و اسکناس که کم هیجان‌ترین و کم نوسان‌ترین بازار است، کاملا مبتنی بر عرضه و تقاضا و مکانیسم کشف نرخ آن هم مشخص است؛ بنابراین در گزارش‌ها باید توجه کنیم که درخصوص کدام بازار صحبت می‌کنیم. وی تاکید کرد: آمارهای رسمی حاکی از این است که در بازارهای رسمی نه تنها هیجان و التهابی وجود ندارد بلکه آرامش در این بازار حاکم است و ارز نیز متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان وجود دارد.

 

ارسال نظر