رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۸۵۱۰۸

تامین ارز مورد نیاز دارو  با سهمیه جدید

بر اساس دستور رییس‌جمهور محترم درخصوص «ضرورت توجه به تامین و تخصیص ارز مورد نیاز دارو و مواد اولیه»، بانک مرکزی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و براساس اولویت‌های اعلامی آن وزارتخانه، با توجه به تخصیص سهمیه جدید در این خصوص، حداکثر تلاش لازم را برای تامین ارز مورد نیاز معمول خواهد کرد.

لازم به ذکر است با توجه به تعیین سهمیه جدید برای وزارت بهداشت، بانک مرکزی با هماهنگی وزارتخانه مربوطه، نسبت به تامین ارز مورد نیاز واردات دارو و مواد اولیه ان، به فوریت اقدام خواهد کرد.  در راستای تامین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی از محل سهمیه ارزی وزارت بهداشت، از ابتدای سال تاکنون، حدود 2.5 میلیارد دلار به نرخ ارز ترجیحی برای تامین مواد اولیه و دارو و تجهیزات پزشکی بر مبنای تعیین اولویت توسط وزارتخانه یاده شده تامین ارز صورت گرفته است

شایان ذکر است علاوه بر مبلغ فوق به میزان 1.5 میلیارد دلار نیز به نرخ ارز ترجیحی برای تامین واردات واکسن کرونا و تجهیزات پزشکی تولید داخلی تامین ارز صورت پذیرفته است.

توافق بانک مرکزی  و وزارت صمت 

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از تشکیل کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت در عالی‌ترین سطح و با هدف هماهنگی حداکثری سیاست‌ها و تدابیر ارزی و تجاری کشور خبر داد.

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک بانک مرکزی و وزارت صمت در عالی‌ترین سطح و با هدف هماهنگی حداکثری سیاست‌ها و تدابیر ارزی و تجاری کشور اعلام کرد در نخستین جلسه این کارگروه که به ریاست وزیر صمت و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد دو موضوع «مجوز واردات اعتباری» و «ایجاد تعرفه‌های بیشتر در رویه واردات در مقابل صادرات خود» مورد توافق قرار گرفت. این کارگروه قرار است بصورت هفتگی برگزار شود. جزییات تصمیم مهم نخستین جلسه، به زودی اعلام خواهد شد.

رکورد تاریخی  کاهش ارزش لیر رقم خورد

 ترکیه یک بار دیگر نرخ بهره را در این کشور کاهش داد و پس از آن ارزش لیر با ۵ درصد کاهش رکورد تاریخی را رقم زد. به گزارش رویترز، بانک مرکزی ترکیه با وجود بالا رفتن قیمت کالاها یک بار دیگر نرخ بهره را کاهش داد. این در حالی است که در چند ماه گذشته تورم افزایش یافته و خرید برای بسیاری از مردم سخت شده است. بر اساس این گزارش پس از کاهش نرخ بهره، ارزش لیر کاهش یافت و رکورد تاریخی ثبت کرد. براساس آمارهای رسمی کمیته سیاست‌گذاری مالی بانک مرکزی ترکیه، مسوولان نرخ بهره را در این کشور از ۱۵درصد به ۱۴ درصد کاهش داده‌اند نرخ تورم در حال حاضر ۲۱ درصد است. اوایل صبح ارزش لیر رکورد تاریخی کاهشی را در برابر دلار تجربه کرد و هر ۱۵.۶ لیر در برابر یک دلار معامله شد و کاهش ۵ درصدی را از روز گذشته تاکنون داشته است. ارزش پول ترکیه از ابتدای سال تاکنون نیمی از ارزش خود را از دست داده است. 

افزایش قیمت طلا در هند 

افزایش تعداد جشن‌های ازدواج در هند به دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، احتمالاً واردات طلای این کشور را در سال جاری میلادی به ۹۰۰ تن می‌رساند که بالاترین رقم طی ۶ سال گذشته است.

به‌گزارش بلومبرگ، تعداد مراسم‌های ازدواج در هند طی ماه گذشته به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی افزایش‌یافته است. حدود 2،5 میلیون مراسم ازدواج از اواسط ماه نوامبر در این کشور برگزار شده که یک‌چهارم تعداد سالانه این مراسم‌ها در هند است. این اتفاق به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی درمورد اجتماعات افتاده‌ و کاملاً به نفع جواهرفروشان هند بوده است. تقاضا برای طلا در هند طی 2 سال گذشته کاهش قابل‌توجهی داشته است. همه‌گیری کرونا بسیاری از مراسم‌های ازدواج را که منبع اصلی تقاضای طلا در این کشور هستند به تعویق انداخته بود.

 بورس ترکیه تعطیل شد

بازار سهام ترکیه به‌ دنبال سقوط ارزش لیر به کمتر از 17 در برابر دلار امریکا در روز جمعه، فعالیت خود را متوقف کرد. لیر بیش‌ از نیمی از ارزش خود را از ابتدای 2021 از دست داده است. بورس ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «از ساعت 16:24 به وقت استانبول، نقل ‌و انتقالات مالی موقتا در بازار سهام متوقف شده است.» ارزش لیر ترکیه در بحبوحه فشار رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور بر بانک مرکزی برای پایین آوردن هزینه وام‌گیری جهت تقویت رشد اقتصاد سقوط کرده است. بانک مرکزی از ماه سپتامبر نرخ بهره را 400 واحد پایین آورده است. این بانک طی دو سال گذشته سه بار با فروش دلار، در بازار ارز مداخله کرده است. طبق گزارش آژانس اعتبارسنجی اس‌پی گلوبال، سیاست‌های پولی دولت ترکیه به همراه کاهش ارزش لیر، تورم در این کشور را در اوایل 2022 تا 30درصد افزایش می‌دهد. این آژانس رتبه اعتباری ترکیه را تا محدوده منفی پایین آورده است.

 

ارسال نظر